نرم‌افزار CRM چگونه به شما در نگه‌داری مشتریان کمک می‌کند؟

شنبه ، 11 دی 1395 ، 14:00

 

نرم‌افزار CRM چگونه به شما در نگه‌داری مشتریان کمک می‌کند؟

 

در واقع راز پنهان آن یک کلمه است: رابطه

نرم‌افزار CRM رابط مشتریان شماست. چه کسانی هستند؟ چگونه جذب شما شده‌اند و چگونه پاسخ می‌دهند؟ اگر همه چیز خوب پیش برود، شما می‌توانید به آنها بفروشید و این زمانی است که رابطه پربارتان شروع می‌شود.

 

این در حالی است که نرم‌افزار CRM به خودی خود مدیریت حفظ مشتری‌ها را انجام نمی‌دهد، بلکه به شما ابزاری می‌کند تا بتوانید تعاملات بهتری با مشتریان خود داشته باشید.

 

اما سوال اینجاست که چه چیزی واقعا نیاز دارید تا مشتریان‌تان را حفظ کنید؟

 

زمانی که شما شروع به تحلیل و برنامه‌ریزی برای به ثمر نشستن تلاش‌های بازاریابی خود هستید، در نظر گرفتن علل و عواملی که موجب افزایش تکرار خرید محصول یا خدمات می‌شود اهمیت فراوانی دارد.

 

امکان ندارد شما استراتژی افزایش روند حفظ مشتریان را بتوانید روی کاغذ بیاورید. شما به یک طیف وسیع داده‌ها و اطلاعات از مشتریان‌تان برای اندازه‌گیری و آنالیز رفتار آنها نیاز دارید.

 

ما همه مشتری هستیم. من و شما می‌دانیم که دوست داریم به ما به چشم یک شخص حقیقی نگاه شود نه صرفا یک هدف ابزاری. یک پایگاه داده‌های مشتریان مناسب می‌تواند پایه و اساس برای ایجاد مشارکت بلند مدت با مشتری را فراهم کند.

 

در اینجا 5 روشی که نرم‌افزار CRM به شما در نگه‌داری مشتریان کمک می‌کند را همراه با مثال ذکر کرده‌ایم:

 

1- نگه‌داری مشتریان ویژه:

 

 

 

مشخص‌ترین راه نگه‌داری مشتریان، جلوگیری از ترک مشتریان است. اگر به آنها توجه داشته باشید، می‌توانید سیگنال‌هایی که به سمت شما می‌فرستند را ببینید. باید برای شناسایی متغیرهای کلیدی مانند الگوهای خرید، تماس‌ها و استفاده از محصول این سیگنال‌ها را دریافت و بررسی کنید و سپس اقداماتی جهت عدم ترک مشتریان انجام دهید. اگر به اصل پارتو(80/20) رجوع کنید دلیل این تصمیم را خواهید فهمید.

 

2- مشتریان هدفمند با پیشنهادات ویژه:

 

هرچه بیشتر در مورد مشتریانتان بدانید، بیشتر می‌توانید به آنها نزدیک شوید.

 

نرم‌افزار CRM به شما اجازه می‌دهد تاریخ خرید هر مشتری را مشاهده کنید. بر همین اساس خواهید فهمید چه نوع پیشنهاداتی برای آنها جذاب خواهد بود و ارتباط برندتان را با مشتریان بیشتر کنید و در ذهن آنها بیشتر بمانید. بعضی از چشم اندازها و سرنخ ها شما را دنبال می کنند و به محصولات شما علاقه نشان می‌دهند ولی هنوز از شما خرید نکرده‌اند. شما باید به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید علاقه آنها را به خرید واقعی تبدیل کنید. این کار می‌تواند با ارائه پیشنهاداتی که شامل تخفیف‌های ویژه و بعضی ارزش‌های افزوده است، همراه باشد.

 

با استفاده از نرم‌افزار CRM شما می‌توانید یک لیست از تمام فعالیت‌های فروش در جریان و مشتریان ایجاد کنید و هم چنین یک لیست از کلیه تماس‌ها و فعالیت‌های موجود کسانی که در خبرنامه شما عضو هستند را ایجاد و بعد مقایسه کنید. نتیجه این کار یافتن مخاطبینی است که هنوز از شما خرید نکرده‌اند.

 

3- پاداش دادن به سود‌آورترین مشتریان:

اطلاعات جمع‌آوری شده در نرم‌افزار CRM می‌تواند نشان بدهد که کدام یک از مشتریان شما، سود‌آور‌تر بوده‌اند. این اطلاعات به شما اجازه می‌دهد تا زمان خود را بر اساس منابعی که بیشترین بازگشت را داشته‌اند بودجه‌بندی کنید. شما می‌توانید بر این اساس برای ایجاد وفاداری بیشتر، به پر سود‌ترین مشتریان پاداش و هدایایی بدهید. شناسایی این حساب‌های کاربری می‌تواند در توسعه استراتژی کسب و کار شما موثر باشد. برای اینکار ابتدا لیست پُرسودترین مشتریان‌تان را از نرم‌افزار CRM خروجی بگیرید و شروع به پیگیری و برقراری تماس با آنها کنید. آنها در جریان بگذارید و اجازه بدهید آنها در مورد پاداش ویژه‌شان بدانند. با اینکار اجازه می‌دهید تا آنها به عنوان مشتریانی سودآور باقی بمانند.

 

4- پیگیری مخاطبان را شخصی کنید:

ارتباط یک قول و قرار بین مردم است و نرم‌افزار CRM آن را راحت‌تر می‌کند و باعث می‌شود که مشتریان احساس کنند که یک شخص حقیقی و ارزشمند هستند نه صرفا عددی معمولی برای محاسبه.

 

 

 

زمانی که اطلاعات لازم در هنگام ثبت نام یک مشتری صورت بگیرد، با استفاده از یادداشت‌های شخصی و دیگر اطلاعات موجود که به شما اجازه اطلاع‌رسانی را می‌دهد، می‌توانید استراتژی خود را پیگیری و بر این اساس پیگیری کنید. تصور کنید در سمیناری شما اطلاعات تماس شرکت‌کنندگان را در12 ماه سال ثبت کرده‌اید. لیستی دیگر نیز موجود است که تمام تماس‌های شما در نرم‌افزار CRM  را نشان می‌دهد. با ترکیب این دو لیست شما با مجموعه‌ای از مخاطبین که در سمینار‌ها حضور داشته‌اند ولی تبدیل به مشتری نشده‌اند را جهت پیگیری دارید.

 

5- برنامه‌ریزی زمانی با مشتریان‌تان:

برنامه‌ریزی در نرم‌افزار CRM به شما اجازه می‌دهد، تا تماس‌ها و ایمیل‌هایتان را شخصا یا توسط تیم فروشتان پیگیری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید قرارهای ملاقاتتان را پیگیری کنید و هر وظیفه‌ای که تعیین کرده‌اید را انجام دهید. شما لیستی از مشتریان دارید که باید اطلاعات آنها را به روز کنید. شما برنامه‌های خود را چک می‌کنید و میبینید که قادر نخواهید بود تا به قرار ملاقتتان برسید. در این صورت می‌توانید یکی از همکارانتان را برای پیگیری این مشتریان بفرستید و آن را در قسمت امور و یادداشت‌های روزانه ثبت کنید.

 

نتیجه‌گیری:

به کمک نرم‌افزار CRM  شما می‌توانید اطلاعات مشتریان خود را جمع‌آوری و مدیریت کنید.

با استفاده از داده‌هایی که نرم‌افزار CRM برای شما تولید می‌کند، شما می‌توانید مشتریان خود را راضی و خوشحال و رو به رشد نگه دارید و هم چنین بدون پرداخت هزینه اضافی به مشتریان جدید دست پیدا کنید.

 

منبع: softwarecrm.ir

► رونمایی از حساب قرض‌الحسنه ویژه بانک ملت
سرقت از بانک ملی اسلام‌آباد کرمانشاه ◄

مطالب مرتبط
بنر