فرو ریختن پلاسکو به من چه گفت؟

يكشنبه ، 10 بهمن 1395 ، 16:02

بانکی دات آی آر: داغ پلاسکو هنوز تازه است؛ عملیات آورابرداری تازه به پایان رسیده و پیکرها هنوز تشیع نشده‌اند. به فاصله چند ساعت، سازه فلز و بتن به تلی از خاک تبدیل شد. 4 هزار نفر بیکار شدند و میلیاردها تومان ضرر مالی به کسبه پلاسکو وارد شد. بیکاری این 4 هزار نفر، آنهم درست در بازار شبِ عید، یکی از مهمترین نگرانی‌های مردم بود. میزان خسارتی که تا به الان از رسانه‌های رسمی اعلام شده، 1500 میلیارد تومان است.

طبق گفته سخنگوی آتش‌نشانی، بخش بزرگی از تلاش آتش‌نشانان و پلیس‌های حاضر در محل حادثه صرفِ ممانعت از ورود کسبه به داخل پاساژ بوده است. در آن شرایط کسی به اجناسش فکر نمی‌کرد؛ همه می‌دانستند که ممکن نیست آن حجم از کالا خارج شود. دلیلی که کسبه پلاسکو را وادار به قدم گذاشتن در دل آتش کرده بود دفتر حساب‌ها، چک‌ها و باقی اسناد خرید و فروش مشتریان‌شان بود. شماتتی در کار نیست؛ شاید اگر ما هم در آن شرایط قرار می‌گرفتیم واکنشی بدتر نشان می‌دادیم. اطلاعاتی از بین رفته که برای صاحبان‌شان بسیار ارزشمند بوده است. بدتر از آن، اینکه اطلاعات بدون Backup بوده‌اند که همین باعث می‌شود بازیابی‌شان بسیار طول بکشد.

اتفاقی که در پلاسکو افتاد را می‌توان به عنوان هشداری برای بقیه سازمان‌ها و کسب و کارها در نظر گرفت؛ هشداری مبنی بر حفظ اطلاعات. شاید بهتر باشد الان که  در حال خرید کپسول آتش‌نشانی و بیمه‌ آتش‌نشانی برای محل کارمان هستیم فکری هم به حال اطلاعات مشتریان‌مان بکنیم. اطلاعاتی که با زحمت زیاد و در طول سال‌ها به دست آمده است تا مشتری وفاداری را برای‌‌مان خلق کند. حیف است تلاش‌های چند ساله‌مان با آب یا آتش از بین برود.

حفاظت از اطلاعات کسب و کار، کارِ چندان راحتی نیست اما راهکارهایی وجود دارد که بتوان اطلاعات را برای همیشه حفظ کرد. یکی از مهمترین کارهایی که در این رابطه می‌توانید انجام بدهید وارد کردن اطلاعات در محیط ابری (Cloud) و بک‌آپ گرفتن (Backup) از آنهاست. اطلاعات در فضای اینترنت هرگز از بین نمی‌رود.

شاید اگر دفترهای کسبه به محلی امن منتقل می‌شد، آتش نمی‌گرفت. چنین محل امنی، فعلا فقط در فضای وب و اینترنت موجود است. شاید اگر نرم‌افزاری امن، این دفاتر را روی سرورهای امن قرار می‌داد، الان نگرانی‌های زیادی برطرف شده بود؛ همان کاری که نرم‌افزار ارتباط با مشتری (CRM) برای کسب کارها انجام می‌دهد.

پلاسکو تلنگری است برای سازمان‌های دولتی و خصوصی که اطلاعات، مدارک و اسناد ضروری و حیاتی دارند. حوادث طبیعی در کنترل ما نیستند اما اطلاعات‌مان چرا.

 

 

 

 

 

 

تمامی عکس‌ها متعلق به سرویس خبری خبرگزاری ایسنا است.

 

بانکی: سمیرا همتی

► پیشخوان روزنامه‌های اقتصادی روز دوشنبه 11 بهمن
افزایش سقف وام ازدواج به ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان ◄

مطالب مرتبط
بنر