پشت پرده شایعه ورشکستگی بانک سرمایه از شایعه بدهکاران تا شائبه سپرده‌گذران

چهارشنبه ، 18 اسفند 1395 ، 01:18

بانکی دات آی آر: در پی انتشار شایعه ورشکستگی بانک سرمایه که از اواخر هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در آن از سپرده‌گذاران خواسته شده بود تا اگر پول یا سپرده‌ای نزد این بانک دارند، هرچه سریع‌تر آن را خارج کنند، حالا محمدرضا خانی، مدیرعامل بانک سرمایه از ردپای 21 بدهکار کلان بانکی در انتشار این شایعه خبر می‌دهد.

 

بانک سرمایه در این سال‌ها همواره در کانون خبرها و حاشیه های زیادی قرار داشته است؛ از اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان تا بدهکاران دانه درشت بانکی تا شائبه ادغام در بانک ملت، اما موضوع «ورشکستگی بانک سرمایه تا 15اسفندماه» آخرین حاشیه ای است که در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی منتشر شده و اینطور که خانی اعلام میکند، رد پای 21 بدهکار کلان این بانک در این ماجرا به چشم میخورد.

به گفته مدیرعامل بانک سرمایه، این 21بدهکار بانکی جمعا 5500 میلیارد تومان به این بانک بدهی دارند و11 سال است که از پرداخت بدهیشان طفره رفته اند و حالا که در آستانه احضار به دادستانی قرار گرفتهاند، شروع به شایعه سازی کردهاند.

 

مبارزه با فساد، نقطه آغاز شایعات

محمدرضا خانی دیروز؛ روزی که بنا به شایعه اخیر، روز اعلام ورشکستگی بانک سرمایه بوده است، با برپایی نشستی خبری از برخورد جدی با بدهکاران متخلف خبر داد و گفت: از زمانی که بانک سرمایه برخورد جدیتری را با طرفهای متخلف خود آغاز کرده شایعات پیرامون این بانک شدت گرفته است، بهطوری که زمانی میگویند ادغام و زمانی هم میگویند ورشکستگی.

 

 

مدیرعامل بانک سرمایه با اشاره به شایعه ورشکستگی این بانک در روزهای اخیر گفت: از زمانی که بانک سرمایه مبارزه با مفسدان را آغاز کرد، شایعات علیه این بانک قوت گرفت. تا سال گذشته شایعاتی پیرامون بانک سرمایه وجود نداشت، زیرا بانک با مفسدان و کلاهبرداران کاری نداشت، اما از زمانی که مبارزه با آنها آغاز شد این بیاخلاقیها نیز شروع شده است.

 

خانی ادامه داد: یک زمان بحث ادغام را پیش کشیدند و اعلام کردند که بانک سرمایه با بانک ملت ادغام میشود که مدیران هر دو بانک آن را تکذیب کردند، سپس از باب ورشکستگی وارد شدند. این در حالی است که یک گروه بیرونی این کارها را انجام میدهند که جزو بدهکاران کلان محسوب میشوند و با اهداف مخرب خود به این شایعات دامن میزنند.

 

وی تعداد بدهکاران کلان بانک را ۲۱ نفر با بدهی ۵۵ هزار میلیارد ریالی اعلام کرد و افزود: بدهکاران پانزدهم اسفندماه را برای شایعه معیار قرار دادند، زیرا آخرین مهلتشان بود اما مشتریان بانک از این شایعه و شایعات شبیه به آن تاثیر نگرفته‌اند و دیگر دوران شایعات به سر آمده است.

 

مدیرعامل بانک سرمایه اضافه کرد: مشتریان به بانک مراجعه کردند و پس از استعلام از بانک مرکزی و مشاهده اینکه موارد مطرح شده شایعهای بیش نیست از آن گذشتند، اما ما همچنان منتظر شایعات بعدی هستیم و تا زمانی که مبارزه با فساد وجود دارد این شایعهسازی صورت میگیرد.

 

وی با بیان اینکه بدهکاران بانک قبلا رقیب هم بودند اما هماکنون رفیق هم هستند، زیرا نمیخواهند پول بانک را پس دهند، تصریح کرد: در بحث پیگیری وصول مطالبات، تعدادی از بدهکاران بازداشت شدند و با فشارهای نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات، دادسرای پولی و بانکی، دادسرای کشور و ناجا بخشی از مطالبات را بهصورت نقد یا املاک سهل‌البیع پرداختند.

 

مدیرعامل بانک سرمایه درباره اینکه آیا پس از انعکاس شایعات در چند روز اخیر منابعی از بانک خارج شده است، گفت: عملکرد روزانه مهم است. روزانه منابعی به بانک وارد و از آن خارج میشود. در پایان روز گذشته عملکرد شعب ما مثبت بود و تراز بانک نیز با توجه به شایعه اثر مخربی نداشت.

 

خانی میزان مطالبات معوق بانک را ۷۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ هزار میلیارد ریال از این رقم وصول شده و در دو ماهه اخیر نیز ۵ هزار میلیارد ریال وصولی داشته‌ایم.

 

وی آخرین راهکار نظام بانکی را اقدامات قضایی عنوان کرد و افزود: همه بانکها ابتدا از طریق مذاکره وارد میشوند و پس از آن به مرحله هشدار میرسند که ما این اقدامات را انجام دادیم و به برخی مهلت دادیم اما پس از آن با بررسی پرونده‌ها مشخص شد که پول‌های پرداختی در مسیر اصلی هزینه نشده و این افراد پول بانک را پس نمیدهند. بر این اساس، ما موضوع را علنی کردیم و به همین دلیل از مهرماه به دلیل اینکه مذاکراتمان با برخی افراد به نتیجه نرسیده بود، نتایج عیان‌تر شد و شدت گرفت.

 

مدیرعامل بانک سرمایه با اعلام اینکه ۴درصد از مطالبات معوق نظام بانکی متعلق به بانک سرمایه است، گفت: بدهکاران بانکی نه فقط به بانک سرمایه بلکه به همه بانکها بدهکارند. از بدهکاران بانکی به سختی پول میگیریم و اگر املاکی از آنها دریافت نشود نمیتوانیم مطالباتمان را وصول کنیم  این در حالی است که دادستانی اعلام کرده که بانکها میتوانند املاک را نیز به عنوان مطالبات دریافت کنند.

 

منبع: فرصت امروز

► سرقت مسلحانه ناموفق از بانک در لاهیجان
اجرای خدمت جدید تله‌پرداز در بانک کشاورزی ◄

مطالب مرتبط
بنر