هزینه افطاری در رمضان 96 چقدر است؟

شنبه ، 27 خرداد 1396 ، 08:48

سنت افطاری دادن سال هاست که در میان خانواده ها رواج یافته است اما آیا این افطاری ها متناسب با ارزش های اسلامی هستند یا خیر؟

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود هر كس یك مؤمن روزه‏دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود، پس گفتند: یا رسول الله، همگى ما قادر بر افطارى دادن به روزه دارى نیستیم، پس فرمود: خداى تبارك و تعالى چندان كریم است كه به كسى از شما كه نتواند جز با جرعه شیر آمیخته با آبى، یا شربت آب گوارایى، یا چند دانه خرما روزه‌دارى را افطارى دهد و بر انفاق چیزى بیش از این قادر نباشد، همین ثواب را عطا مى‏كند.

در دین اسلام، بر افطاری دادن به روزه داران تاکید شده است و از آنها خواسته شده است که سفره های افطاری را ساده و به دور از تجمل بچینند؛ چرا که خداوند به شدت مخالف اسراف و تجمل گرایی است.

یک افطاری ساده برای هر فرد شامل یک عدد نان بربری، دو عدد خرما، دو عدد زولبیا و بامیه، یک پرس آش یا حلیم، یک قالب پنیر یا کره و یک فنجان چای می باشد.

بر اساس نرخ های اعلام شده از سوی اتحادیه ی پزندگان غذاهای سنتی، قیمت هرکیلو حلیم، 15 هزار تومان و قیمت هرکیلو آش نیز 12 هزار تومان می باشد. این واحد صنفی قیمت هر پرس آش را نیز 7 هزار تومان اعلام کرد.

از سوی دیگر قیمت هر کیلو خرما حدود 20 هزار تومان می باشد. حال اگر مصرف یک وعده افطار برای یک خانوار چهار نفره 200 گرم درنظر گرفته شود، بهای خرمایی که هر دفعه بر سفره ی افطار یک خانواده چهار نفره قرار می گیرد، حدود چهارهزار تومان خواهد بود. این نسبت درمورد زولبیا و بامیه نیز صدق می کند.

اتحادیه ی قنادان قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه را 12 هزار تومان اعلام کرده است، از این رو، هز 200 گرم بامیه یک خانوار چهار نفره حدود 2400 تومان خواهد بود.

همچنین قیمت هر بسته 450 گرمی پنیر را 5100 تا 5200 تومان درنظر می گیریم و هر کره ی صدگرمی بین 3 هزار تا 4 هزار تومان خواهد بود.

بر این اساس هر لیتر شیر نیز در حدود سه هزار تومان قیمت دارد و مصرف یک لیون شیر در وعده افطار می تواند هزینه ای سه هزار تومانی را برای خانواری چهار نفره به همراه داشته باشد . بسته 500 گرمی چای که می توان برای مصرف یک ماه خانوار روزه دار ایرانی کافی باشد، در حدود 23 تا 25 هزار تومان فروخته می شود.

 

از سوی دیگر هر کیلو قند و شکر به ترتیب بین 3 تا 4500 تومان فروخته می شوند. البته این میزان می تواند حداقل مصرف نیم تا یک ماه خانواده ایرانی را تامین نماید.

بر همین اساس، اگر هزینه تهیه هر بشقاب حلوا با توجه به بهای آرد و روغن و زعفران و گلاب حدودا 10 هزار تومان برآورد شود. هر قرص نان سنگک یا بربری نیز بین 800 تا هزار تومان قیمت دارد . به این ترتیب بهای تهیه یک افطار ساده و سنتی برای خانوار چهار نفره بدون در نظر گرفتن هزینه چای و قند و شکر ، بین 30 تا 40 هزار تومان است. باید در نظر گرفت برخی سمنو و شله زرد و سبزی خوردن و خامه و مربا و عسل و ... را نیز در این سفره جای می دهند که به فراخور قیمت ها ، بهای آن افزایش می یابد.

 

قیمت سفره افطار برای یک خانواده چهار نفره به این ترتیب با اضافه شدن اقلامی از این دست قابلیت افزایش تا حدود صد هزار تومان را نیز داراست.

 

 

► موانع موفقیت زندگی خود را بشناسید
آی‌فون بعدی احتمالا مجهز به قابلیت شارژ بی‌سیم خواهد شد! ◄

مطالب مرتبط
بنر