موصل آزاد شد!

دوشنبه ، 19 تیر 1396 ، 09:42

 

عملیات آزادسازی موصل از ۹ ماه پیش و با مشارکت ارتش عراق، پلیس فدرال، نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‌های اقلیم کردستان، تحت حمایت نیروهای هوایی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم آغاز شد. پس از عقب نشینی جنگجویان داعش از مناطق مختلف استان نینوا و آغاز مرحله آزادسازی این شهر، نیروهای ارتش و پلیس فدرال وارد موصل شدند.

شهر موصل، مرکز استان نینوا واقع در شمال عراق در تابستان سال ۲۰۱۴ با حمله جنگجویان داعش و بدون مقاومت جدی ارتش عراق سقوط کرد. ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در مسجد نوری این شهر اعلام خلافت کرد و نام دولت اسلامی در عراق و سوریه را به «دولت اسلامی» تغیر داد. پس از آن طولی نکشید که بخش های وسیعی از 5 استان عراق نیز تحت کنترل گروه تکفیری تروریستی داعش درآمدند.

نیروهای عراقی در37 ماه گذشته این گروه تروریستی را که تا دروازه های بغداد نیز رسیده بودند، درهمه استان ها و از جمله نینوا شکست داده اند و تنها سه شهر تلعفر در غرب موصل، الحویجه در جنوب کرکوک و القائم در غرب استان الانبار هنوز در اختیار داعش است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پیامی به فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق، آزادسازی موصل و گام‌های نهایی در پاکسازی این شهر تاریخی را به وی و مردم عراق تبریک گفت. همچنین محمدجواد ظریف، امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه و مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس نیز در پیام هایی جداگانه این پیروزی را به مردم عراق تبریک گفتند.

► پر سودترین شغل در ایران!
بخشش جریمه دیرکرد تسهیلات بانکی متوقف شد ◄

مطالب مرتبط
بنر