۲ امکان جدید برای دریافت وام ازدواج

چهارشنبه ، 4 مرداد 1396 ، 07:32

 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک طی بخشنامه‌ای به تمام بانک‌های عامل در راستای اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از ابتدای مردادماه تا پایان شهریورماه سال جاری شرایط ارائه ضامن را تسهیل کرد.

 

در این بخشنامه برای متقاضیانی که در استان‌های محروم و روستایی بوده و امکان تامین ضامن موردنظر شعب طبق دستورالعمل مندرج در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج را ندارند، گزینه‌های جایگزین اخذ ضمانت پرداخت تسهیلات ازدواج معرفی شده است. هرچند در میان این گزینه‌ها، تنها دو مورد آن جدید به‌نظر می‌رسد؛ چراکه باقی گزینه‌ها در گذشته نیز در دستورالعمل اجرایی وام ازدواج مشاهده می‌شد. اما دو گزینه اول امکان جدیدی است که به متقاضیان داده شده است. البته باید به این نکته توجه داشت که در گذشته چندان بانک‌ها به آیین‌نامه اجرایی پایبند نبودند. برای مثال طبق آیین‌نامه اجرایی، ارائه یک ضامن برای هر قرارداد کافی بود اما در برخی بانک‌ها برای هر قرارداد، دو ضامن را از متقاضی درخواست می‌کردند. تکرار گزینه‌های گذشته در بخشنامه جدید می‌تواند تاکیدی بر آسان گرفتن شرایط برای وام ازدواج باشد.

 

در حالت اول اگر زوجین در سامانه ازدواج، هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، نیاز به دو ضامن نخواهند داشت. ارائه یک ضامن معتبر به شرط اینکه میزان حقوق دریافتی آن ضامن، اقساط هر دو قرارداد زوجین را پوشش دهد، کافی است. در حالت دوم یارانه به‌عنوان ضامن وام ازدواج مطرح شده است. اگر متقاضی درصف بانکی باشد که از آن یارانه خود را دریافت می‌کند، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به پشتوانه یارانه واریزی نیز قابل اجرا است.

 

همچنین اگر متقاضی دریافت ‌تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی ‌یا پیمانی ‌دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نـهـادها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته‌امداد و هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی می‌تواند به‌عنوان ضمانت باشد، البته درصورتی که مانده حقوق شخص کفایت کند.ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نــیروی نظامی و انتظامی، نـــهـادها و مـوسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائـه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و... امکان‌پذیر است.

ضمانت یک نفر کاسب دارای‌ پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد نیز به‌عنوان گزینه پنجم مطرح شده است. همچنین ضامن می‌تواند ‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب باشد که به تایید و تشخیص شعبه پرداخت‌کننده نیز رسیده باشد.

► دارندگان سهام عدالت ۱۵۰هزارتومان سود می‌گیرند
استراتژی چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر