قصه ی هرمی ها از کجا آغاز شد (1)

پنجشنبه ، 19 آذر 1388 ، 14:22

اگرچه چارلز پونزی سال هاست که فوت کرده اما طرح ها پونزی که او ابداع کرده  است و طرح هرمی که نمونه ای از طرح پونزی هستند همچنان باقی مانده اند و روز به روز افزایش می یابند و در مقابل مجریان قانون مقاومت می کنند.

 

به گزارش بانکی دات آی آر در کشوری مانند آمریکا تا قبل از سال 1970، هیچ پیگرد قانونی علیه طرح های پونزی و هرمی صورت نمی گرفت تا اینکه در دهه ی 1970 سرانجام به دلیل افزایش فعالیت طرح ها هرمی و در پی شکایات متعدد قربانیان، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار موظف به پیگیری و تعقیب طرح ها یا شرکت های هرمی شدند.

در دهه ی 1970، رشد سریعی در تجارت خانگی، بازاریابی چند سطحی(MLM) داخلی و فروش مستقیم در آمریکا به وقوع پیوست. در این دوره بازاریابی پایاپایی برای کالاهای پرطرفدار، از لوازم آرایشی گرفته تا لوازم خانگی نیز به وجود آمد. اما همزمان با بازاریابی چند سطحی قانونی، طرح های هرمی نیز افزایش یافتند و با سوءاستفاده از نام MLM یا فروش شبکه ای شهرت بسیاری یافتند. طرح ها یا شرکت های هرمی بیش ار آنکه به فروش اجناس توجه کنند به ایجاد شبکه ها توجه می کردند.

به دلیل افزایش شرکت های هرمی در آمریکا در دهه ی 1970، سناتور فرمت، والتر ماندل، بانی یک لایحه فدرال علیه طرح های هرمی شدند. این لایحه در سال 1970، دوبار در دستور کار مجلس سنای آمریکا قرار گرفت اما هرگز به یک قانون تبدیل نشد.

اولین شرکت هرمی که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا با آن برخورد کرد شرکت Koskot interplanetary بود. این شرکت به مشتریان خود این فرصت را می داد تا مشاور زیبایی شوند و لوازم آرایشی را به فروش برسانند. این شرکت مشتریان خود را به خرده فروشی تشویق نمی کرد بلکه آنها را به پرداخت 2000دلار برای عنوان مدیر و 5400دلار برای خرید لوازم آرایشی Koskot و پس از آن به جذب افراد دیگر، تشویق می کرد. کمیسیون FTC متوجه شد Koskot یک «زنجیره ی کارگشایی غیرقانونی» را اداره می کند. و تعریفی از شرکت ها هرمی ارایه داد که تا امروز کمیسیون تجارت فدرال آمریکا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار  بر روی آن تاکید می کنند. FTC  بر اساس اظهارات Koskot دریافت که شرکت های هرمی مشتریان را خود وادار به پرداخت پول در ازای دو چیز می کند. اول حق فروش محصولات و دوم حق دریافت [جوایز] در ازای جذب افراد دیگر به این سیستم.

ادامه دارد ...

در همین زمینه بخوانید :

داستان خواندنی کوئست اینترنشنال و شرکت تویوتا

 

گزارش های خواندنی و منتشر نشده از شرکتهای هرمی در سایت بانکی دات آی آر

► قصه ی هرمی ها از کجا آغاز شد (2)
داستان خواندنی کوئست اینترنشنال و شرکت تویوتا ◄

مطالب مرتبط
بنر