معرفی 30 دانه درشت بدهکار بانکی به دادسرا

سه شنبه ، 13 بهمن 1388 ، 16:03

 

مدیرعامل بانک ملی ایران مجموع دارایی‌های این بانک را در حال حاضر 590 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 30 بدهکار بزرگ بانکی را به دادسرا معرفی کردیم.

محمودرضا خاوری امروز در یک نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت و دارایی‌های بانک ملی ایران پرداخت و ضمن پاسخگویی به شبهات مطرح شده در مورد ورشکستگی و تعطیلی بانک ملی، گفت: در حال حاضر با افزایش سطح اعتماد عمومی مردم، 60 درصد از کل سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها به صورت بلندمدت 1 تا 5 ساله است.

 


مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه برخی کشورهای خارجی از تحریم بانک‌های کشور نتیجه نگرفتند و حال به روش‌های شایعه‌پراکنی متوسل شده‌اند، اظهار داشت: مطرح‌کنندگان تحریم و ورشکستگی بانک‌های ایرانی از جمله ملی، پولشویی و انجام عملیات بانکی غیرقانونی را به عنوان اتهامات طرح می‌کنند.

خاوری با بیان اینکه تمامی خدمات بانکی کشور از طریق سیستم ‌الکترونیکی و همچنین اخذ وثایق بانکی از تسهیلات‌گیرندگان کنترل و شفاف‌سازی می‌شود، بیان داشت: کشورهای تحریم‌کننده بانک‌های ایرانی، اتخاذ تصمیم درباره ممنوعیت نقل و انتقال بیش از 15 میلیون تومان وجه نقد در طول یک روز را به عنوان یکی از دلایل ورشکستگی بانک‌ها مطرح کردند که این مساله درست نیست.

وی افزود: فقط از طریق انتقال وجه نقد در طول یک روز بیشتر از سقف 15 میلیون تومان ممنوع شده است وگرنه مشتریان و متقاضیان بانک‌ها می‌توانند در صورت نیاز از طریق صدور چک، حوالجات، اعتبارات اسنادی و پرداخت‌های الکترونیکی در طول یک روز تا میلیاردها ریال وجه را انتقال دهند. تعيين سقف براي دريافت وجوه نقد از بانك در همه كشورها وجود دارد. اين سقف در ساير كشورها 5 تا 10 هزار دلار است در حالي كه اين سقف در ايران 15 هزار دلار تعيين شده كه بيشتر از سقف آن در ساير كشورهاست.

این مقام مسئول بانکی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه مساله ورشکستگی بانک ملی مطرح شده است در 2 هفته گذشته 1.2 درصد افزایش سپرده‌ها و حدود 2 درصد نیز در مجموع سپرده‌ها رشد اتفاق افتاده است. با توجه به این تا آخر دی ماه سالجاری رشد سپرده‌های مردمی در بانک ملی نسبت به مدت مشابه سال قبل از رقم 295 هزار میلیارد ریال به 390 هزار میلیارد ریال معادل 32.5 درصد افزایش یافته است.

خاوری همچنین از رشد 31.1 درصدی سپرده‌های موثر در بانک خبر داد و گفت: تا بهمن ماه سالجاری سپرده‌های مدت‌دار نسبت به مدت مشابه سال قبل 37.4 درصد و سپرده‌های دیداری نیز 25.1 درصد رشد یافته است. بانک ملی با مجموع دارایی‌های 540 هزار میلیارد ریالی در پایان سال مالی 87، بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام شناخته شد.

به گفته وی با افزایش 50 هزار میلیارد ریالی دارایی‌های بانک ملی این رقم از 540 به 590 هزار میلیارد ریال در حال حاضر افزایش یافته است. مجموع بدهی‌های معوق وصول شده بانک ملی تا آخر دی ماه سالجاری به 38 هزار میلیارد ریال رسیده است. البته کل مطالبات غیرجاری بانک ملی رقمی بین 110 تا 112 هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل بانک ملی ایران رقم مطالبات معوق واقعی بانک ملی را در حال حاضر چیزی کمتر از 50 هزار میلیارد ریال اعلام و بیان داشت: هم اکنون بیش از 30 نفر از بدهکاران بزرگ را به مراجع قضایی معرفی کردیم و در دادسرا نیز اقامه دعوی شده است. همچنین به 20 نفر دیگر از بدهکاران بانک ملی نیز اخطار داده شده است. در صورتي كه اين افراد به اخطار بانك ملي توجه نكنند عليه آنها نيز اقامه دعوي خواهد شد.

خاوری همچنین نسبت منابع به مصارف بانک ملی را در حال حاضر 88 درصد اعلام کرد و افزود: این نسبت در مدت مشابه سال قبل حدود 116 درصد بوده است. نکته دیگر اینکه در حال حاضر بانک ملی به هیچ موسسه و بانک بین‌المللی و همچنین بانک مرکزی ایران بدهی ندارد.

او در خصوص بدهي بانك ملي به بانك مركزي گفت: تاكنون بانك مركزي حدود 60 هزار ميليارد ريال خط اعتباري در اختيار بانك ملي گذاشته كه تمامي آنها در سررسيد خود پراخت شده و ما بدهي معوق به بانك مركزي نداريم.

► بحران اقتصادی به زبان کاریکاتور(1)
چند درصد مردم خوشه یکی شدند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر