ابداع کارت هوشمند مشارکت و سپرده در ایران

شنبه ، 15 اسفند 1388 ، 13:23

 

یک مبتکر ایرانی موفق شد با استفاده از تکنولو ژی های بومی موجود در کشور کارت هوشمند مشارکت و کارت هوشمند سپرده را جهت استفاده در بانک هاابداع کند.


به گزارش بانکی دات ای ار این کارت های هوشمند با قابلیت مکانیزه نمودن سامانه اوراق مشارکت و انواع گواهی سپرده ، توانایی اداره یا کنترل موثر فعالیت های مالی ، بانکی و تجاری، کاهش چشمگیر کلاهبرداری، کاهش کاغذبازی وحذف فعالیت های زائد و وقت گیر را دارا می باشند.


همچنین کلیه محاسبات جهت ارائه سود ، تاریخ انقضاء و غیره در سیستم پشت باجه محاسبه شده و دارندگان کارت می تواند در هر دوره زمانی معین اقدام به دریافت و یا انتقال الکترونیکی وجه از طریق پایانه های کارت مثل ATM , Kiosk  و یا POS نموده و یا در پایان دوره انقضاء تسویه حساب را انجام داده و در کلیه مراحل از سود و مانده حاصله مطلع گردند.


داشتن تراشه سیم کارت ، که در آخرین فاز این پروژه بسته به سیاست بانک عامل قابل پیاده سازی است ، امنیت کارت را افزایش می دهد چرا که به دلیل شماره شناسه یکتای SIM ، رمز تولید شده قطعا منحصر به فرد خواهد بود . Security Server ، وظیفه تولید کلید و ارسال آن را به پایانه کارت از طریق کانال SMS و به کمک GSM مودم بعهده خواهد داشت.


مبتکر این سیستم احمد رحمانی  سابقه فعالیت10 ساله در سیستم بانکی کشور را داراست وی توانسته اختراع خود را به بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری ارائه کند. طرحهای مذکور در دومين جشنواره ملي اختراعات ، نوآوري و شكوفايي کشور به عنوان طرح برتر برگزیده شده است.


با توجه به این که بکارگیری اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام و خاص) جدیدترین راه برای جبران کمبود نقدینگی بانک هاست و همچنین سیاست بکار گیری بانکداری الکترونیک در کشور این اختراع می تواند گام موثری جهت پیشرفت سیستم بانکی کشور تلقی شود.

همچنین استفاده از چنین سیستم هایی در کشور با توجه به کاهش استفاده از کاغذ وچاپ در صرفه جویی اقتصادی و بهبود الگوی مصرف تاثیر گذار خواهد بود.

► اعلام شعب کشیک بانک ها در ایام نوروز
موجودي حساب ذخيره ارزي؛ مطلوب اما محرمانه! ◄

مطالب مرتبط
بنر