چرا بانک شهر؟

يكشنبه ، 22 فروردين 1389 ، 12:53

 

بانک شهر به عنوان تنها بانک وابسته به شهرداری  در ماه های پایانی سال گذشته اعلام موجودیت کرد و با قدرت به فعالیت مشغول است.برای آگاهی شما عزیزان از فلسفه تاسیس این بانک مقاله مدیر عامل محترم بانک آقای درخشنده که به مناسبت تاسیس بانک منتشر شده را با هم می خوانیم:

بانك به معني نيمكت اشاره به عمليات صرافان در پشت نيمكت هاي خود داشت، گرچه در اصل محل حفظ و حراست اشياي قيمتي است كه ريشه ديني دارد. از اين رو نخستين بانك ها، عبادتگاه هاي دنيا بودند.

پس از انحطاط رم، بانكداري محدود به اروپاي غربي شد و تا زمان جنگ هاي صليبي در انحصار آنها قرار گرفت. از بانك آمستردام در سال ۱۶۰۹ با پشتوانه شهرداري اش تا انقلاب صنعتي، مركز مالي جهان بوده است. در اين ميان بانكداري اسلامي نيز در دنيا رشد قابل توجهي داشته است. بانك به عنوان يكي از حلقه هاي مهم زنجيره امور مالي در هر كشوري از جايگاه با اهميتي در اقتصاد برخوردار است. فضاي رقابتي در اقتصاد جهاني، بانك ها را به عنوان بنگاه هاي مالي به سمتي مي برد تا از شيوه هاي متعددي براي توسعه كمي و كيفي امور ذي ربط بهره ببرند.

 

 


متاسفانه خدمات نظام بانكي ايران در مقايسه با بانكداري جهاني در جايگاه پايين تري قرار دارد؛ امري كه گاهي با دخالت هاي سياسي موجب ايجاد اشكال در سيستم انضباط مالي و عدم اجراي مصوبات قانوني مي شود. از طرفي موانع، مشكلات و محدوديت هاي مالي در اداره كلان شهرها نيز همواره وجود دارد و بدون شك در چنين شرايطي خلاقيت و نوآوري عاملي مهم در فائق آمدن بر دشواري ها و مديريت صحيح امور شهري مي باشد.


با توجه به آسيب هاي ناشي از سياست هاي تكليفي بانك هاي دولتي و خصوصي در اعطاي اعتبار به شهرداري تهران و فشارهاي دولت ها جهت نقل و انتقال سهام بانك ها، كاهش منابع سپرده اي آنها و نيز تحميل و اجبار بانك هاي دولتي در پرداخت تسهيلات به بخش هاي مختلف اقتصادي بنابر آمارهاي بانك مركزي1 و ديگر موارد مشابه ضرورت تدبير نهاد مالي گريز ناپذير است.


ايجاد يك نهاد مالي با چشم اندازي وسيع و اهداف چندمنظوره حركتي نو و خلاقيتي درخور تحسين در اين راستا است. شهرداري تهران طي سال هاي گذشته با ايجاد اين نهاد مالي و با چشم اندازي كه بتواند اين نهاد را از يك تعاوني اعتبار محدود در درون سازمان به يك بانك معتبر مبدل سازد به منظور حمايت مالي از پروژه هاي عمراني و شهري و ارائه انواع خدمات بانكي به آحاد مردم از اعطاي انواع تسهيلات در جهت تامين مسكن، تامين هزينه هاي درماني و پزشكي، خريد وسائل منزل، سفرهاي زيارتي و سياحتي، كمك هزينه هاي تحصيلي و همچنين تسهيلات در زمينه تامين نيازهاي منابع انساني در جهت تشويق خدمت گزاران جامعه بوده است.
در كشورهاي پيشرفته، شهرداري ها داراي بانكي به نام بانك شهر (City Bank) هستند كه مي تواند بهترين ابزار براي پيشرفت كالبدي شهر باشد. در ايران نيز، بانك شهر مي خواهد متفاوت از بانك هاي ديگر خدمات مناسبي را به مشتريان خود ارائه نمايد.


اين موسسه مالي كه تا قبل از مديريت آقاي دكتر قاليباف به عنوان تعاوني اعتباري شهر، 2 شعبه و اكنون 62 شعبه و در پي راه اندازي 100 شعبه در سراسر شهر است با رشد سپرده هاي مردمي و علاقه مندي آنها به افتتاح حساب در اين شبكه شاهد ارتباط دوطرفه اين نهاد مالي با آحاد جامعه بوده است. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نيز در تاريخ87/3/4 مجوز تبديل اين تعاوني به موسسه مالي و اعتباري را در دوره اي كوتاه تر از آنچه كه ديگر تعاوني ها طي كرده اند، صادر نمود كه نشان از عملكرد موفق اين نهاد مالي نوپا دارد.

بانكداري الكترونيك بر پايه اعتبارات درون بانكي و بين بانكي با زير ساخت هايي مانند شبكه ارتباطي، ارتباط بين بانكي، واسطه هاي بانك و مشتري، درگاه هاي اينترنتي، امنيت و قوانين حمايتي به عنوان يك نياز و موتور حركتي اقتصاد در دولت الكترونيك مطرح است. به منظور بانكداري الكترونيكي- انجام رايانه اي امور بانكي اعم از داخلي و خارجي كه براي ارتباط بين مشتري و بانك، بانك و كارمند بانك و بانك با بانكي ديگر با توجه به رشد، تحول و دگرگوني فن آوري- شعب موسسه اعتباري و مالي شهر مجهز به سيستم يكپارچه و روزآمد(online) شده است كه ضرورت عصر جهاني شدن مي باشد.


جهاني شدن بانكداري موجب ادغام بانكداري داخلي در بانكداري جهان و در نتيجه جهاني شدن پول و سرمايه شده است كه در كنار پيدايش و ادغام ابربانك ها شاهد بحران بانكي از جمله به دليل تنظيمات نادرست نرخ ارز نيز هستيم. در عين حال جهاني شدن بانك ها مرز ميان خدمات مالي و غيربانكي را تا حد زيادي كم رنگ كرده مثلاگسترش توزيع محصولات بيمه اي. از طرفي رشد جهاني شدن و فرصت هاي سرمايه گذاري به تدريج زمينه هاي رقابتي را تغيير داده و اهميت امر در آن است كه كاهش ميزان نقدينگي در سيستم بانكي و اعتباري از علل بحران اقتصادي و مالي جهان دانسته شده كه اصلاح نظام مالي و پولي را ضروري كرده است.


بدين منظور شهرداري تهران با تدوين برنامه هاي خدمات نوين بانكي و تسهيلات ويژه موسسه مالي و اعتباري شهر و در نهايت تبديل آن به بانك با اخذ مجوز از بانك مركزي، جهت شهروندان و شهرداري هاي كلانشهرها با همگرايي سازمان مند همه مديران اين مجموعه مالي براي رسيدن به اهدافي مانند بانك مطرح در كشور در شاخص هايي مانند بحث جذب منابع، تسهيلات و ارائه خدمات نوين به طرح و اجراي ايده ها و نظارت سازنده به كمك نخبگان بانكداري ايران و رضايت مشتريان به مجموعه مديريت شهر و... در تامين اهدافي مانند منابع مالي نوسازي بافت هاي فرسوده و پروژه هاي داراي توجيه اقتصادي در حوزه مديريت شهري سرمايه گذاري كلان نمايد و از طرفي جذب نقدينگي به سوي بازار سرمايه كه ضمن اصلاح الگوي مصرف شهروندان، آنها را قادر سازد با خريد دارايي هاي مالي، يعني كالايي كه ارزش را در طول زمان نگهداري مي كند سرمايه گذاري مولد انجام دهند و در عين حال رافع پيامدهاي نقدينگي سرگردان باشد، مي كوشد.

 

روز شمار بانک شهر:

4خرداد 1387   مجوز تبدیل تعاونی به موسسه مالی اعتباری شهر
21بهمن 1387  افتتاح شعبه سپهبد قرنی
29بهمن 1387  افتتاح شعبه در تبریز
3 اسفند 1388 افتتاح شعبه سنندج
8 اسفند 1388 افتتاح شعبه رشت
10 اسفند 1388 صدور مجوز رسمی فعالیت بانک شهر از سوی بانک مرکزی
11 اسفند 1388 افتتاح شعبه یزد
12 اسفند 1388 افتتاح شعبه جهان‌نمای اصفهان
15 اسفند 1388 افتتاح شعبه ساری
17 اسفند 1388 افتتاح بانک شهر

► گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان
محرمانه هایی از هدفمند سازی یارانه ها ◄

مطالب مرتبط
بنر