اشتباه فاحشی که چندان اشتباه هم نبود!

پنجشنبه ، 3 تیر 1389 ، 09:45

 

چند روز پیش یکی از سایت های خبری مطلبی را درخصوص وجود اشتباه فاحش در اسکناس های 10 هزار تومانی جدید منتشر کرد.

این سایت مدعی شد  اسکناس 10هزار تومانی در حالی در تهران رونمایی شد که اشتباهی فاحش در شعر معروف سعدی بر پشت آن خود نمایی می‌کرد.

طرح پشت این اسکناس تصویر آرامگاه سعدی است و در کنار آن بیت معروف "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند" به صورت اشتباه "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند" نوشته شده است. این اشتباه تاکنون بارها در گفتار و نوشتار مسئولین و در مطبوعات و رسانه‌ها مشاهده شده است و اکنون این اشتباه رایج، بر روی اسکناس جدیدالطبع نمایان شده است.

به گزارش بانکی دات آی آراین خبر خیلی سریع در سطح اینترنت منتشر شد و سبب گردید تا اساتید ادبیات مجبور به واکنش شوند و نظرات مختلفی مطرح گردید.

كاووس حسنلي در گفتگو با ایسنا بيت معروف سعدي با كلمه‌ي «يك پيكرند» را به زبان اين شاعر نزديك‌تر و در عين حال غيراصيل دانست.


استاد ادبيات دانشگاه شيراز در توضيحي درباره‌ي بيت مشهور سعدي، «بني‌آدم اعضاي يکديگرند / که در آفرينش ز يک گوهرند»، كه پشت اسكناس ‌١٠هزارتوماني درج شده است، گفت: در بعضي از نسخه‌هاي چاپي «گلستان»، ضبط «بني‌آدم اعضاي يک پيکرند» به جاي ضبط مشهور «بني‌آدم اعضاي يکديگرند» نهاده شده است. «بني‌آدم اعضاي يک پيکرند» دستورمندتر و به زبان سعدي نزديک‌تر است؛ اما در نسخه‌هاي خطي قديم، اين‌چنين ضبطي وجود ندارد.

 

► واریز 50 درصد یارانه ها به حساب افراد
حقوق ماهانه رئیس جمهور های دنیا چقدر است ؟+تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر