بررسی پروژه‌ های معتبر شبکه کاردانو

شنبه ، 11 شهریور 1402 ، 13:37







شاید در مواجهه با این عنوان، اولین سوالی که به ذهنتان خطور کند، این باشد که کاردانو چیست؟ طبق گفته بلاگ والکس در مقاله کاردانو چیست، در پاسخ به این سوال که کاردانو چیست باید گفت یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است که با هدف رفع مشکل مقیاس‌پذیری نسل‌های قبلی رمزارزها مانند بیت کوین و اتریوم راه‌اندازی شد. ساختار و معماری آن امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند و این ویژگی باعث شده است که شبکه‌ای سازگارتر و مقیاس‌پذیرتر باشد. به‌روزرسانی واسیل در سال ۲۰۲۲، کاردانو را یک قدم در رسیدن به اهداف به خود نزدیک‌تر کرد اما همچنان نمی‌توان گفت که این پروژه به اهداف خود به صورت کامل دست یافته است.
کاردانو یکی از پروژه‌های بلاکچینی بسیار خلاقانه و جذاب است. اغلب به آن به عنوان «نسل سوم» بلاکچین اشاره می‌شود. به دلیل رمزنگاری پیشرفته و عملکرد بهبودیافته‌اش نسبت به بلاکچین‌های قدیمی‌تر، مانند اتریوم، از آن به عنوان یک پروژه کارآمد و پیشرو یاد می‌شود. همانطور که دنیای وب 3 و صنعت بلاک‌چین به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد، شبکه‌های جایگزین مانند Solana، Avalanche، NEAR و Cardano توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.
این شبکه‌ها به دلیل پروژه‌های پیشرو و اپلیکیشن‌های توزیع‌شده (DApps) در این اکوسیستم‌ها، محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. در این مقاله ما به بررسی پنج برنامه و پروژه برتر از Cardano در سال 2023 می‌پردازیم. پروژه‌های کاردانو به تعداد بیش از ۲۰۰۰ پروژه افزایش یافته‌اند و در حال رشد و پیشرفت هستند. این پنج پروژه که بررسی می‌شود، تنها یک قسمت کوچک و بخشی از پروژه‌هایی هستند که ارزش توجه و بررسی دارند.

MinSwap (MIN)
حال که دانستید کاردانو چیست؟ باید به سراغ اولین پروژه معتبر این شبکه برویم. اهمیت یک DEX در اکوسیستم نمایان است. همچنین، DEXهای معتبری همچون Uniswap در اتریوم، PancakeSwap در زنجیره بایننس، QuickSwap در Polygon، Trader Joe در Avalanche و Serum در Solana می‌توانند نقش مهمی در این اکوسیستم‌ها داشته باشند.
در Cardano رقابت‌های DEX بسیار شدید است. به تازگی شاهد اتفاقی نادر در این فضا بودیم؛ زیرا اولین DEX به نام SundaeSwap نتوانست از مزیت اولین حرکت بهره ببرد. این اتفاق به دلیل ورود MinSwap به بازار و تحت تاثیر قرار گرفتن از نظر مجموعه دارایی‌های قفل‌شده (TVL) اتفاق افتاده است.
MinSwap با بیش از دو برابر ارزش قفل‌شده در ترتیب دارایی‌ها (TVL)، به عنوان دومین تبادل غیرمتمرکز (DEX) بزرگ شناخته شده است و به نظر می‌رسد که تسلط آن در حال افزایش است. هدف MinSwap این است که با ادغام بهترین مدل‌های دارایی از کل اکوسیستم تبادل‌های غیرمتمرکز در یک پروتکل، به عنوان ارائه‌دهنده اصلی نقدینگی در بازار شناخته شود. در صورت تحقق این موضوع، قطعا قیمت کاردانو افزایش خواهد یافت.
SundaeSwap (Sundae)
با توجه به نزدیکی رقابت بین MinSwap و Sundaeswap، مشخص شده که ذکر یک تبادل‌گر دیگر در اکوسیستم Cardano منصفانه است. SundaeSwap به عنوان یک پروتکل تبادل غیرمتمرکز برای شبکه Cardano عمل می‌کند که تبادل دارایی‌های بومی و ADA را به صورت همتا به همتا با سیستم غیرمتمرکز غیرقابل‌اعتماد امکان‌پذیر می‌کند.
SundaeSwap یک بازارساز خودکار (AMM) مشابه سازندگانی مانند Uniswap است؛ اما از شبکه کاردانو بهره می‌برد. در این سیستم، به جای سفارش‌های خرید و فروش، یک «حوضه نقدینگی» برای دو دارایی ایجاد می‌شود و ارزش آن‌ها به طور تقریبا مساوی است.
وقتی استخر با دارایی‌ها پُر می‌شود، یک معامله‌گر پیشنهاد معامله‌ای را برای یکی از دو دارایی موجود در استخر ارائه می‌دهد. این کار باعث افزایش یا کاهش قیمت هر دو دارایی می‌شود و نرخ جدیدی در بازار شکل می‌گیرد. به جای قرار دادن سفارش خرید کاردانو یا فروش، معامله‌گر به طور مستقیم دارایی را در استخر، خرید یا فروش می‌کند.



MELD (MELD)
پس از اینکه دانستید کاردانو چیست؟، باید با سومین پروژه معروف آن یعنی MELD آشنا شوید.
MELD یک پروژه DA Cardano است که در دوران ابتدایی پلتفرم‌های Cardano DeFi با استفاده از یک استراتژی بازاریابی فعال، تیمی پرتلاش از کارکنان، مشاوران و شرکای برجسته خود، به عنوان یکی از پروژه‌های موفق این زمینه شناخته شد. در اولین ماه‌های راه‌اندازی، این پلتفرم با جمع‌آوری بیش از 600 میلیون ADA، سهام خود در استخرهای سهام را تضمین  کرد و اکنون به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ دهم اکوسیستم Cardano با ارزش کل قفل‌شده مشخص می‌شود.
MELD به عنوان اولین پروژه DeFi در شبکه Cardano، یک سامانه بانکی کامل را ارائه داد که به کاربران اجازه می‌دهد وام‌های کریپتو و فیات اخذ کنند. این پروژه مشابه Aave برای Cardano عمل می‌کند؛ اما با امکان پشتیبانی از وام‌گیری و وام‌دادن با فیات برای بهبود کارایی آن.
Cornucopias (COPI)
آیا می‌دانید اولین بازی کاردانو چیست؟ Cornucopias اولین بازی کاردانو است. انتخاب یک پروژه بازی منحصربه‌فرد برای این لیست تا حدی دشوار بوده است؛ زیرا تعداد کمی از بازی‌ها و پروژه‌های تأثیرگذار در سیستم Cardano راه‌اندازی شده‌اند. این بازی در میان "Drunken Dragon Games" قرار دارد که یک بازی یکپارچه با سیستم NFT و ظاهری فوق‌العاده است.
جزیره Cornucopias یک پلتفرم Play-to-Earn، Build-to-Earn و Learn-to-Earn مبتنی بر بلاک‌چین است. در این پلتفرم، بازیکنان امکان کسب درآمد از طریق چندین راه را دارند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از زمین، املاک و دارایی‌های دیگر مبتنی بر توکن‌های NFT، پاداش کسب کنند یا به عنوان صاحب این دارایی‌ها عمل کنند.
بازی‌ها به منظور کسب درآمد ارائه می‌شوند، جایی که بازیکنان قادرند ارز دیجیتالی را جمع‌آوری کرده و آن را به ارز واقعی تبدیل کنند. همچنین، فرصت‌های ساخت محتوا نیز برای کسب درآمد فراهم شده است؛ به عنوان مثال بازیکنان می‌توانند NFT‌های خود را ایجاد کرده و به دیگران بفروشند. برای ترویج یادگیری نیز تعاون با مراکز آموزشی صورت می‌گیرد، به نحوی که بازیکنان با شرکت در این فعالیت‌ها می‌توانند جوایزی ارزشمند را به دست آورند. همچنین، فرصت‌هایی نیز برای کسب درآمد از طریق سهام و NFT‌های غیرفعال وجود دارد.



Empowa (EMP)
پروژه Empowa به عنوان یک پیشرفت چشمگیر معرفی شده است که ما را به سمت زمین باز می‌گرداند و یادآوری می‌کند که رمزارزها چیزی بیشتر از لامبورگینی‌ها و کیسه‌های مارک‌های معروف اهمیت دارند. ارزهای دیجیتال در اصل به عنوان یک جایگزین مهم برای سیستم مالی فاسد و بحران‌زده ما، پس از وقوع بحران مالی 2008 ظهور یافتند.
آیا می‌دانید اولین پلتفرم املاک RealFi در کاردانو چیست؟ Empowa اولین پلتفرم املاک RealFi را در شبکه Cardano معرفی کرده که با بهره‌گیری از فناوری نوآورانه، تداخل میان ساختار پایدار و شمول مالی غیرمتمرکز را برآورده می‌کند. هدف اصلی Empowa ارائه مسکن و خدمات بانکی با هزینه‌ کم‌تر به کسانی است که در قاره آفریقا از این امکانات بهره‌مند نیستند.
استفاده از فناوری بلاکچین و DeFi توسط Empowa می‌تواند آینده بهتری را به ارمغان آورده، مشکلات سیستماتیکی رشد اقتصادی و دارایی را در این منطقه رفع کرده و همچنین فرصت‌های جدیدی را برای توسعه فراهم کند.

► حداقل پول برای ورود به فارکس
«دیدار» از «سپیدار» به شورای رقابت شکایت کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر