استارلینک چیست و چگونه کار می‌کند؟

شنبه ، 29 مهر 1402 ، 13:34




اینترنت ماهواره‌ای استارلینک پروژه‌ای است که دست ثروتمندترین کارآفرین جهان، ایلان ماسک، اداره می‌شود. این پروژه اهداف درازمدت زیادی برای خود در نظر گرفته است. تصور کنید تمام افراد دنیا، حتی کسانی که در مناطق دورافتاده و محروم زندگی می‌کنند نیز دسترسی نامحدود و سریعی به اینترنت داشته باشند. همین تصور، اصلی‌ترین هدف پروژه استارلینک است.
خرید و نصب استارلینک کاربران را به اینترنتی با سرعت زیاد و تأخیر کم وصل می‌کند. همه افراد در هر نقطه‌ای از جهان که باشند، تنها با خرید یک ترمینال یا دیش مخصوص می‌توانند به خدمات این پروژه دسترسی داشته باشند. خرید استارلینک اکنون در برخی از کشورها مرسوم شده است و قرار است به زودی کشورهای بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد. ویژگی‌های این پروژه به شکلی است که آن را برای دانلود و مصارف بالا مناسب می‌کند. با ما همراه باشید تا به شکلی دقیق‌تر درباره چیستی استارلینک و نحوه کار آن صحبت کنیم.
تعریف استارلینک
استارلینک (Starlink) پروژه‌ای مربوط به ارائه اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان است. این پروژه یک سیستم صور فلکی ماهواره‌ای بوده که از ماهواره‌های متعدد کوچکی در مدار زمین تشکیل شده است. اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با هدف ارائه اینترنتی پرسرعت و بدون قطعی به مناطق محروم و دورافتاده فعالیت می‌کند.

اینترنت استارلینک یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های شرکت اسپیس ایکس (Space X) بوده که با مدیریت ایلان راه‌اندازی شده است. این پروژه برای ایجاد شبکه‌ای با پهنای باند جهانی از ماهواره‌های کوچکی در مدار پایین زمین استفاده می‌کند. با فراگیری خرید استارلینک در دنیا، دسترسی به اینترنت در هر نقطه از کره زمین و حتی فضا، امکان‌پذیر خواهد شد. تا کنون کشورهای زیادی مثل آمریکا، کانادا، نیوزلند و... از خدمات این پروژه استفاده کرده‌اند. طبق ادعای ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس قرار است در آینده خرید و نصب استارلینک تبدیل به اقدامی رایج در سراسر دنیا شود.
روش کار اینترنت ماهواره‌ای استارلینک
اگر قرار باشد به طور کلی به قضیه نگاه کنیم، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک راه‌اندازی شده تا مردم جهان دسترسی راحت‌تر، گسترده‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تری به اینترنت داشته باشند. فرض کنید قرار است محدوده جغرافیایی عظیمی را با اینترنت‌های ADSL، TDLTE یا اینترنت گیمینگ پوشش دهیم. در این صورت فرایند زمان‌بر و پرهزینه‌ای پیش رو خواهیم داشت؛ زیرا عملیات‌هایی مثل قرار دادن فیبر نوری، حفر کانال، رسیدگی به حقوق مالکیت و... پروسه‌های طولانی و پیچیده‌ای دارند. در صورتی که خرید استارلینک و نصب آن توسط کاربران، تمام این پیچیدگی‌ها را دور زده است. ماهواره‌های مستقر در مدار زمین، سیگنال‌های مربوط را به شکل مستقیم به دیش یا ترمینال کاربران ارسال می‌کنند.
به طور کلی می‌توان این‌گونه گفت که پروژه استارلینک طبق تکنولوژی خدمات اینترنت ماهواره‌ای کار می‌کند. داده‌های اینترنت در این روش به جای اینکه از طریق کابل، فیبر نوری و... منتقل شوند از سیگنال‌های رادیویی در فضا استفاده می‌کنند. این انتقال داده بین ماهواره‌های موجود در فضا و ترمینال‌های کاربران انجام می‌شود.
در صورت فلکی استارلینک، هر کدام از ماهواره‌هایی که در فضا مستقر می‌شوند چیزی حدود 573 پوند وزن دارند. این ماهواره‌ها از طریق موشک فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس به فضا فرستاده می‌شوند. این شرکت قصد دارد در آینده تعداد ماهواره‌های خود را به 42 هزار عدد برساند. در این صورت هدف ارائه اینترنت جهانی با تأخیر کم و سرعت زیاد به تحقق می‌پیوندد.



نصب استارلینک
سؤالی که ذهن بسیاری از کاربران را درباره پروژه استارلینک مشغول کرده است، مربوط به چگونگی نصب آن می‌شود. روش نصب استارلینک پیچیدگی خاصی ندارد. کافی است ترمینال‌های مخصوص آن را خریداری کنید. این ترمینال‌ها یا دیش که به گفته ایلان ماسک، بشقاب پرنده‌های پایه‌دار هستند با قیمتی حدودی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار به کاربران عرضه می‌شود. شرکت اسپیس ایکس در پاسخ به چگونگی روش نصب استارلینک جمله‌ای کوتاه بیان کرده است. طبق گفته این شرکت کاربران کافی است ترمینال‌های خود را به برق وصل کرده و سپس رو به آسمان قرار دهند. این فرایند نیازمند تخصص یا دانش خاصی نبوده و هر فردی به تنهایی می‌تواند انجام دهد. فقط هنگام نصب استارلینک به خاطر داشته باشید که دیش شما باید نمای بازی به سمت آسمان داشته باشد.
اصلی‌ترین ویژگی‌های استارلینک
فکر می‌کنید دلیل محبوبیت و پرطرف‌دار بودن استارلینک چیست؟ پاسخ این سؤال از جهات مختلف دلایل متفاوتی خواهد داشت، اما منشأ همه آن‌ها به رویکرد خاص پروژه استارلینک مربوط می‌شود. پروژه استارلینک برخلاف رقبای خود که از چند ماهواره بزرگ استفاده کرده‌اند، رویکرد خود را روی هزاران ماهواره کوچک متمرکز کرده است. ضمن اینکه این پروژه از ماهواره‌های LEO بهره‌مند بوده و آن‌ها را در فاصله ۴۸۰ کیلومتری سطح زمین مستقر می‌کند. به همین واسطه اینترنتی که به کاربران خود ارائه می‌دهد از سرعت بیشتر و تأخیر کم‌تری برخوردار است.
یکی از مواردی که روش کار و عملکرد پروژه استارلینک را تحت تأثیر خود قرار داده، ماهواره‌های جدید و مدرن این پروژه است. این ماهواره‌ها برای انتقال سیگنال‌ها از عناصر لیزری استفاده کرده و به همین دلیل وابستگی کمتری به ایستگاه‌های زمینی خواهند داشت. تمام این موارد در کنار هم باعث می‌شود تا خرید استارلینک برای کاربران به اقدامی هوشمندانه در راستای برخورداری از اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای تبدیل شود.




خرید استارلینک و برخورداری از اینترنتی بدون محدودیت
در اینکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک پروژه‌ای جسورانه، آینده‌دار و کاربردی در سطح جهان است، شکی نیست. اما فکر می‌کنید کاربران ایرانی هم بتوانند از خدمات این پروژه بهره‌مند شوند؟ طبق گفته‌های ایلان ماسک، خرید استارلینک و فعال‌سازی آن در ایران به زودی امکان‌پذیر خواهد شد. اگر روی وعده‌های شرکت اسپیس ایکس حساب کنیم، می‌توانیم آینده ایران را با پوشش گسترده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تصور کنیم.
آنچه که پروژه استارلینک را نسبت به سایر اینترنت‌های دیگر مثل ADSL، اینترنت مخابراتی و... متمایز می‌کند، نامحدود بودن آن است. کاربرانی که از ADSLها استفاده می‌کنند، مدام با مشکلاتی مثل اتمام حجم، قطعی، کندی سرعت و... مواجه هستند. بنابراین دائم باید برای شارژ مجدد و رفع مشکلات ایجاد شده هزینه کنند. اما خرید استارلینک باعث می‌شود تا با این مشکلات خداحافظی کنید. شما با خرید و نصب استارلینک و پرداخت هزینه‌ای مشخص، می‌توانید از یک ارتباط نامحدود، بدون فیلتر و پرسرعت بهره‌مند شوید.

► تاثیر توسعه بنادر و زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی در حمل بار از چین و تسهیل تجارت بین المللی
نگاه امیدوار بخش خصوصی به قوه قضائیه ◄

مطالب مرتبط
بنر