چگونه یک سردخانه سود آور احداث کنیم ؟

پنجشنبه ، 11 آبان 1402 ، 13:31




در غیر اینصورت ممکن است سردخانه بجای سود آوری دچار ضرر و زیان نیز بشود.
 
محل احداث سردخانه
مهم است که سردخانه در چه شهر و مکانی با چه نوع آب و هوایی و دیگر شرایط احداث می شود.
زمین سردخانه
محل قرارگیری زمین سردخانه در قیمت سردخانه موثر است. محل احداث سردخانه در میزان سود و درآمد سردخانه تاثیر گذار می باشد. زیرا در صورت نزدیکی به محل کشت محصولات هزینه های نقل و انتقال محصولات و امکان خراب شدن طی فرایند جابجایی از محل اولیه محصول تا محل سردخانه کاهش می یابد.
در صورت دوری سردخانه از مواد، هزینه رفت و آمد باید محاسبه شود، همچنین در انتقال محصولات به سردخانه در صورتیکه نیاز باشد طی انتقال محصول سرد نگه داشته شود لازم به خرید یا اجاره سردخانه متحرک شامل سردخانه های کانتینری یا سردخانه وانت است که در این صورت، هزینه سردخانه متحرک نیز اضافه می شود.
آب و هوای مکان احداث سردخانه
همچنین باید آب و هوایی که سردخانه در آن تاسیس می شود را مورد بررسی قرار داد زیرا میزان سرما و گرما و رطوبت آب و هوای محل قرارگیری سردخانه بسیار مهم است و در هزینه ساخت و نگه داری سردخانه سهم مهمی دارد.
نوع سردخانه
هزینه ساخت سردخانه بنا به انواع سردخانه متفاوت است و باید به نوع سردخانه توجه شود. انواع سردخانه بر اساس دما به سردخانه های بالای صفر یا پایین صفر و تونل انجماد تقسیم می شوند.
سردخانه ها بر اساس سایز
سردخانه ها بنا به حجم دارای سایز کوچک، متوسط یا بزرگ هستند و بنا به سرمایه ای که برای ساخت یا خرید هر کدام از این موارد مصرف می کنیم باید سود خوبی را کسب کنیم.
سردخانه ها بر اساس کاربرد
سردخانه ها بر اساس کاربرد به سردخانه مواد غذایی، سردخانه دارو و ... تقسیم می شوند.
سردخانه دارو
سردخانه دارو در صورتیکه در مکان و با حجم مناسبی دایر شود سود آوری خوبی دارد و نوع داروهای نگه داری شده در سردخانه نیز مهم است که داروهای خاص و گران باشد یا داروهای معمولی.
سردخانه های مواد غذایی
سردخانه های مواد غذایی بنا به محل احداث و میزان نگه داشت مواد و کاربرد آن ها دارای سود خوبی هستند. از پرسود ترین سردخانه های مواد غذایی می توان به سردخانه های رستورانی و سردخانه میوه و سبزیجات، سردخانه گوشت و مرغ اشاره کرد.
 مواد قابل نگه داری در سردخانه
اینکه چه موادی را در سردخانه نگه داریم در سود آوری مهم است. مثلا باید برآورد کنیم در یک شهر ساخت سردخانه مواد غذایی نگه داری گوشت و مرغ در سردخانه زیر صفر پر سود تراست یا نگه داری میوه و سبزیجات در همان شهر در سردخانه ای بالای صفر، سپس اقدام به ساخت سردخانه کنیم.
سردخانه رستوران
از آنجاییکه در سردخانه رستوران انواع مواد غذایی نگه داری می شود، طراحی سردخانه های رستورانی بسیار مهم است که به صورت دو مداره طراحی شود. ساخت سردخانه رستوران باید طوری باشد که هم مواد گوشتی مثل گوشت، مرغ و ماهی وهم موادی مانند سبزی و میوه را بتوانیم در آن نگه داری کنیم.
 


سردخانه میوه و سبزی
احداث سردخانه میوه در صورتیکه در جای درست با متراژ مناسب باشد از پر سود ترین سردخانه ها است. سردخانه میوه باید در نزدیکی محل برداشت میوه باشد تا میوه در اسرع وقت به سردخانه برسد. نوع سردخانه میوه باید بر طبق میوه های داخل منطقه نیز طراحی و اجرا شود. یعنی وقتی برداشت محصول موز در شهرمان زیاد است زدن سردخانه پسته کار مناسبی نمی باشد و ساخت انبار سرد موز پیشنهاد پر سود تری است.
تجهیزات سردخانه
اینکه برای سردخانه از چه تجهیزاتی استفاده کنیم بسیار مهم است زیرا در صورتیکه تجهیزات درستی خریداری نکنیم مجبور به تعویض آن هستیم تا سردخانه درست کار کند واین یک هزینه مازاد است. همچنین برند تجهیزات بسیار مهم است، برند خوب ممکن است هزینه بیشتری را در ساخت سردخانه به ما متحمل شود ولی در نگه داری و تعمیرات صرفه جویی می شود. از تجهیزات سردخانه می توان به کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، درب سردخانه و ... اشاره کرد.
کندانسور سردخانه
کندانسور سردخانه دستگاهی است که انتقال حرارت سیالات را به محیط بیرون انجام می دهد. کندانسورها دارای دو نوع کندانسور هوایی و کندانسور آبی هستند.
 


کمپرسور سردخانه
کمپرسور سردخانه صنعتی وظیفه به گردش در آوردن مبرد در سیکل تبرید و فشرده سازی آن را بر عهده دارد. کمپرسور سردخانه صنعتی دارای مدل های مختلفی است که برای سردخانه بالای صفر یا پایین صفر می توان با مشورت شرکت های ساخت سردخانه آن را خریداری کرد.
اواپراتور سردخانه
اواپراتور سردخانه دستگاهی است که درآن مایعات، تبخیر می شوند، این دستگاه گرمای سردخانه را جذب می کند.
درب سردخانه
درب سردخانه به دلیل اینکه وظیفه حفظ سرما در داخل و جلوگیری از ورود هوای بیرون به داخل سردخانه را دارد مهم است.
انواع درب سردخانه
درب سردخانه دارای انواع مختلفی شامل درب های لولایی، کشویی، کنترل اتمسفر می باشد قیمت درب سردخانه با توجه به نوع درب و ابعاد آن متفاوت می باشد.
موارد مهم در انتخاب درب سردخانه
جهت سود آوری سردخانه حتی انتخاب نوع درب سردخانه مهم است زیرا درب سردخانه از هدر رفت انرژی سردخانه جلوگیری به عمل می آورد.
هزینه و قیمت احداث سردخانه در سال 1402 چقدر است؟
هزینه و قیمت ساخت سردخانه با توجه به عوامل مختلفی مانند زمین محل احداث، مساحت و ظرفیت سردخانه، تجهیزات سردخانه بالای صفر یا پایین صفر، تکنولوژی های بکار رفته، نوع مواد نگه داری شده و ... است.
برچسب ها : سردخانه میوه,سردخانه رستوران,درب سردخانه 


► چگونه یک سردخانه سود آور احداث کنیم ؟
مدیریت آسان صندوق قرض الحسنه با سامانه های نرم افزار قرض الحسنه پاسارگاد ◄

مطالب مرتبط
بنر