کیف پول ارز دیجیتال صرافی‌ها به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

يكشنبه ، 29 بهمن 1402 ، 13:01





به‌عبارت ساده، کیف پول ارز دیجیتال یا ولت، مکانی برای نگهداری ارزهای دیجیتال است. درواقع ولت یا کیف پول ارز دیجیتال، ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد تا بعد از خرید ارز دیجیتال با شبکه بلاک‌چین تعامل داشته باشید. این کیف پول‌ها امکان دریافت و ارسال بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می‌کنند. آن‌ها به نرم‌افزارهایی مجهز هستند که به افراد عادی، بدون نیاز به دانش پایه‌ای در مورد بلاک‌چین، این امکان را می‌دهند که به‌راحتی در سطح جهان تراکنش‌ها را انجام دهند. این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که باتوجه‌به نیاز خود باید بین آن‌ها انتخاب کنید.
کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
کیف پول ارز دیجیتال یا ولت، یک ابزار مهم در دنیای ارزهای دیجیتال است که برای نگهداری، پرداخت و دریافت دارایی‌های ارزی دیجیتال مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کیف پول‌ها، کلیدهای عمومی و خصوصی مرتبط با حساب کاربران را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال ذخیره می‌کنند. کلید خصوصی، معادل رمز کارت‌بانکی است و امنیت تراکنش‌ها را برای کاربر بالا می‌برد، درحالی‌که کلید عمومی، شبیه به شماره‌حساب است که در اختیار دیگران برای ارسال و خرید ارز دیجیتال قرار می‌گیرد.
این کیف پول‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی هستند. به‌طور‌کلی، هدف این کیف پول‌ها فراتر از ذخیره‌سازی کلیدها است؛ زیرا اغلب قابلیت‌هایی مانند رمزگذاری یا امضای اطلاعات را نیز فراهم می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، کیف پول ارز دیجیتال علاوه‌بر امکانات نگهداری دارایی‌ها، امنیت و ابزارهایی برای انجام تراکنش‌های ارزی دیجیتال را نیز فراهم می‌کند.
انواع کیف پول ارز دیجیتال
همان‌طورکه پیش‌تر هم اشاره کردیم، انواع کیف پول ارز دیجیتال شامل کیف پول‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی هستند که در ادامه در مورد هرکدام بیشتر توضیح می‌دهیم:
کیف پول نرم‌افزاری
کیف پول‌های نرم‌افزاری دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند. بیشتر آن‌ها به‌نوعی به اینترنت (کیف پول گرم) متصل هستند. برخی از متداول‌ترین و مهم‌ترین انواع آن‌ها شامل کیف پول وب، دسکتاپ و تلفن همراه هستند.
کیف پول‌های تحت وب
بعد‌ از خرید ارز دیجیتال، کیف پول‌های وب به شما امکان دسترسی به بلاک‌چین‌ها را از طریق مرورگر می‌دهند و نیازی به دانلود یا نصب اپلیکشین خاصی ندارند. در اکثر موارد، می‌توانید یک کیف پول جدید ایجاد کرده و برای دسترسی به آن، رمز عبور شخصی تنظیم کنید. بااین‌حال، برخی از این کیف پول‌ها، کلیدهای خصوصی را از طرف شما نگه می‌دارند و مدیریت می‌کنند که امنیت زیادی ندارد. در این شرایط هنگام استفاده از صرافی ارز دیجیتال، باید از ابزارهای محافظتی موجود استفاده کنید. محبوب‌ترین کیف پول‌های تحت‌وب شامل موارد زیر هستند:
•کوین بیس (Coinbase)
•متامسک (MetaMask)


کیف پول‌های دسکتاپ
بااستفاده از این کیف پول‌ها شما بعد از خرید ارز دیجیتال کنترل کاملی بر کلیدها و دارایی‌هایتان دارید و دارایی‌ها در رایانه‌ی شما قرار دارند. زمانی‌که یک کیف پول دسکتاپ جدید ایجاد می‌کنید، فایلی به نام "wallet.dat" در رایانه شما ذخیره می‌شود که حاوی اطلاعات کلید خصوصی است. در نتیجه، تهیه نسخه پشتیبان از این فایل بسیار مهم است. بهترین کیف پول‌های دسکتاپ شامل موارد زیر هستند:
•اکسودوس (Exodus)
•جکس لیبرتی (Jaxx Liberty)
•آرموری (Armory)
•کوپی (Copay)
کیف پول‌های موبایل
این کیف پول‌ها به شما امکان ارسال و دریافت و خرید ارز دیجیتال را از طریق تلفن همراهتان می‌دهند و به‌عنوان برنامه‌های کاربردی تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند. استفاده از آن‌ها بسیار راحت است و از کدهای QR برای انجام معاملات استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین کیف پول‌های موبایلی شامل موارد زیر هستند:
•کوینومی (Coinomi)
•مای سلیوم (Mycelium)
•تراست والت (Trust Wallet)
کیف پول‌های سخت‌افزاری
اگر قصد خرید ارز دیجیتال به مقدار زیاد برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارید، کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین گزینه برای نگهداری دارایی شما هستند. این کیف پول‌ها از دستگاه‌های فیزیکی و الکترونیکی استفاده می‌کنند و دارایی‌های شما را در یک محیط آفلاین نگه می‌دارند که بسیار امن است.
کیف پول‌های کاغذی
این نوع کیف پول‌ها، آدرس و کلید خصوصی را بر روی یک کاغذ چاپ می‌کنند و در اختیار شما قرار می‌دهند. این روش بسیار امن است، اما باید مراقب باشید که کیف پول‌های کاغذی را از دست ندهید و آن‌ها در جای امنی نگهداری کنید.



نگهداری ارز دیجیتال در صرافی یا کیف پول؟ کدام روش امن‌تر است؟
همان‌طور که می‌دانید، صرافی ارز دیجیتال نیز به شما امکان نگهداری ارز دیجیتال را می‌دهد. باتوجه‌به دو روش موجود برای نگهداری ارزهای دیجیتال، یعنی کیف پول صرافی و کیف پول شخصی، انتخاب مناسب بستگی به نیازها و اهداف شما دارد. استفاده از کیف پول صرافی برای نگهداری ارزهای دیجیتال زمانی مناسب است که قصد دارید به‌صورت روزانه اقدام به خرید ارز دیجیتال و فروش آن کرده یا از خدمات صرافی برای مبادله ارزها استفاده کنید. در کیف پول صرافی، امنیت و مدیریت ارزها توسط خود صرافی انجام می‌شود و شما نیازی به مدیریت کلیدها و امنیت آن‌ها ندارید. همچنین هزینه‌ای برای نگهداری ارزها در صرافی وجود ندارد؛ اما اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال را دارید و می‌خواهید کنترل بیشتر روی دارایی‌های خود داشته باشید، استفاده از کیف پول شخصی می‌تواند بهترین گزینه باشد.
در این حالت، شما کلیدهای خصوصی خود را مدیریت کرده و ارزهای دیجیتال خود را به‌صورت مستقیم در کیف پول شخصی‌تان ذخیره می‌کنید. این روش امنیت بیشتری را برای دارایی‌های شما فراهم می‌کند، اما هزینه‌های دیگری مانند کارمزد برای انتقال ارزها را به کیف پول شخصی خود باید در نظر بگیرد. بنابراین، برای استفاده روزانه و معاملات فوری می‌توانید از کیف پول صرافی استفاده کنید، درحالی‌که برای خرید ارز دیجیتال به‌منظور سرمایه‌گذاری بلندمدت و افزایش امنیت، استفاده از کیف پول شخصی مناسب‌تر است. این نکته را به یاد داشته باشید که هرگونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود و برای جلوگیری از هد رفتن سرمایه، نباید در این بازارها بدون دانش وارد شد و بی‌گدار به آب زد.

► کالاهای ممنوعه وارداتی سال 1402
معرفی صرافی ارز دیجیتال امن برای خرید بیت کوین ◄

مطالب مرتبط
بنر