وقتی بی بی سی فارسی ، نگران رایانه های ما می شود !

شنبه ، 10 مهر 1389 ، 14:44

چندی پیش خبری در خصوص نفوذ یک ویروس مخرب به نام "استاکس نت" به رایانه ها و سیستم های الکترونیکی-امنیتی کشور ، منتشر شد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، داستان نفوذ این ویروس مخرب ، چند روزی موضوع اول رسانه های کشور شد تا جایی که مسئولان امر ، تلاش کردند تا با پاسخگویی در صدا و سیما و سایر رسانه های کشور ، موضوع را در عین اهمیت ، تحت کنترل خود قلمداد کنند.

 

حمید علیپور ، معاون شرکت فناوری اطلاعات ، چند روز پیش در گفتگویی با ایرنا به تشریح کامل موضوع این مهاجم مخرب پرداخت و از روشهای مقابله با آن و همچنین کنترل جدی سیستم های الکترونیکی نیروگاهها و کارخانه های مهم در کشور برای مقابله با این ویروس خبر داد.

 

اما در حالی که چند روز از پایان اوج تب رسانه ای این موضوع می گذرد ، سایت بی بی سی فارسی ، طی مقاله ای به قلم شهریار صیامی تلاش کرد تا جایی که می شود موضوع ویروس را مهم و خطرناک جلوه داده و با آغاز مرحله ی دوم جنجال رسانه ای ، نگرانی مردم و رسانه های کشور را نسبت به این موضوع برانگیزاند.

 

بی بی سی فارسی در این مقاله نوشت :" بیشتر پژوهشگران بالا بودن آلودگی در ایران را علت این نتیجه گیری می دانند، اما گزارش سیمانتک و شرکت آلمانی به نام لانگنر می گوید، این کرم اطلاعات پی ال سی را استخراج می کند و ممکن است بتواند براساس "تایم زون" (منطقه زمانی) و اطلاعات خاص دستگاه مشخص کند که آن دستگاه در کدام منطقه و حتی چه کارخانه ای قراردارد. بنابراین مثلاً وقتی اطلاعات نیروگاه برقی در ایران را دریافت کرد براساس برنامه ریزی از پیش می داند که عملیات شروع شده است! "

 

این سایت خبری برای تکمیل پروژه ی جنجال رسانه ای خود ضمن اعلام آلوده شدن برخی لپ تاپ های کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر ، از احتمال انفجار تاسیسات هسته ای به وسیله ی همین ویروس مخرب خبر داد و نوشت :" براساس این گزارش، کرم استاکس نت از طریق هرنوع شبکه و یو اس بی، به پی ال سی یا بخش اصلی مدار سیستم های کنترل صنعتی نفوذ و با وارد کردن کدهای خود، برنامه جدیدی در پی ال سی جایگزین می کند. بنابراین می تواند کنترل کارخانه را تا حدودی در دست بگیرد. در این صورت مثلاً می تواند در یک کارخانه پتروشیمی، تنظیم فشار در منبع یا لوله های مواد را در دست بگیرد و با افزایش فشار باعث انفجار شود یا در نیروگاه های تولید برق، ولتاژ را ببرد و به دستگاه ها آسیب برساند."

 

در واقع می توان گفت هدف از مرحله ی دوم بازی رسانه ای در مورد این موضوع ایجاد حساسیت برای رسانه های داخلی و مطالبه ی پاسخ روشن از مسئولان است.

 

بی بی سی فارسی و سایر رسانه های همسو که نتوانستند اطلاعات کامل و دقیقی از نحوه ی برخورد با این ویروس را از زبان مسئولان بشنوند ، حال در تلاشند تا با ایجاد لایه ی دوم جو رسانه ای و با فشار بر روی مسئولان هسته ای و فناوری ، آنها را وادار به بیان جزئیات مقابله با این کرم جاسوس کنند تا بتوانند ضمن محک زدن توانایی فنی متخصصان ایرانی ، از تاکتیک آنها برای مقابله با هجوم چنین ویروس هایی آگاهی یابند.

 

البته هر چند شاید جنجال رسانه ای باعث بزرگنمایی خطر چنین ویروسی برای تاسیسات هسته ای ، کارخانه های مهم و حتی رایانه های شخصی در کشور شده باشد ، اما امیدواریم مسئولان با هوشیاری و دست کم نگرفتن موضوع ، تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از نفوذ چنین ویروسی در مراکز مهم کشور بکار بندند.

 

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

 

► آزادی زندانیان نیازمند توسط کارکنان بانک رفاه
آگهي استخدام دانشگاه علوم پزشكي تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر