پیشنهاد راه اندازی بانک ویژه طلاب

يكشنبه ، 14 آذر 1389 ، 11:21

 

«بانك اسلامي ويژه طلاب تاسيس مي‌شود» چرا كه احتمال آميخته شدن سرمايه آنها با ربا‌، حساسيتي در ميان اعضاي حوزه علميه و روحانيون در تعامل با بانك‌ها ايجاد كرده است.

به همين خاطر نمايندگان اين قشر از جامعه در نشست علمي انجمن اقتصاد اسلامي گرد هم آمدند تا بانكي با قانوني كه خود مي‌پسندند راه‌اندازي كنند. اما تاسيس بانك طلاب از يك سو در راستاي گسترش صنعت بانكداري و در كنار تاسيس و كسب مجوز بانك‌هاي تخصصي نفت، گردشگري، ايران دخت و ساير بانك‌هايي از اين دست كه طي روزهاي اخير به جهت علاقه موسسان‌شان به صنعت بانكداري و سودي كه از اين طريق به جيب‌هايشان وارد مي‌كنند،قرار است تا با نيتي متفاوت از يك ايده علمي به بانكي واقعي تبديل شود و منابع مورد نياز اين قشر از جامعه را تجهيز كند.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از تهران امروز هدف ديگر از تاسيس اين بانك بستن پرونده‌ها و پروژه‌هاي تحقيقاتي 26‌ساله بانكداري اسلامي و اجراي عملي تئوري‌هاي اقتصاد اسلامي در سيستم بانكي و تقسيم سود واقعي از فعاليت‌هاي اقتصادي است. صحبت از اجراي قانوني است كه تابه‌حال هيچ يك از مسئولان نظام بانكي نخواسته‌اند تا فراتر از يك تئوري باشد. قانوني كه براي پي بردن به جنبه اجراييش در كشور مان 50 سال زمان صرف شد و حال با گذشت 26 سال از قانون بانكداري بدون ربا و برگزاري بيست و يك همايش ساليانه در خصوص بانكداري اسلامي و بايد‌ها و نبايدهاي اجرايي‌اش هنوز نظام بانكي ما آگاهانه به فعاليت مرسوم خود ادامه مي‌دهد.

 

 

اما بار ديگر موسويان ايده‌اي جديد دارد و آن هم تاسيس بانك طلاب است كه به اعتقاد او عدم اعتقاد برخي مسئولان نظام بانكي‌، عدم اهتمام و آگاهي آنها و عدم اطلاع رساني دقيق‌تر به مشتريان باعث شده بانكداري اسلامي به شكل صحيح اجرا نشود. اگر بتوان اين ايده و نظر را به‌طور صحيح اجرايي و به‌تدريج آسيب شناسي و پخته‌تركرد و به جامعه اقتصادي كشور عرضه كرد ثمره زيادي در بر خواهد داشت و اگر چنين بانكي توسط افراد معتقد عملياتي شود به‌طور قطع نتيجه بهتري از بانك‌هاي دو رگه و متعارف جواب خواهد داد.

عباس موسويان عضو كارگروه بانكداري اسلامي و شوراي فقهي بورس كالا می گوید : این بانک هنوز در حد مطالعاتي‌است و صحبتي درخصوص مجوز تاسيس با بانك مركزي نشده است. مي‌خواهيم مراحل مطالعاتي را تكميل كنيم و بعد از به دست آوردن نتايجي در خصوص اينكه چنين بانكي در سيستم بانكي جايي دارد يا خير، با بانك مركزي به مذاكره بنشينيم.

طرح پيشنهادي اين‌طور است كه اين بانك اختصاص به طلاب و روحانيون دارد كه حساسيت بيشتري نسبت به افراد جامعه و جنبه‌هاي شرعي دارند و مشتريان عمده اين بانك خانواده بزرگ روحانيون خواهد بود. اين بانك همچون بانك نفت و بانك‌هاي تخصصي ديگر با محوريت تامين مالي حوزه علميه تاسيس مي‌شود. مدل به گونه‌اي طراحي شده كه سود بر پايه سود واقعي اقتصادي تقسيم شود.

به جهت تمركز روحانيت در شهرهاي خاص تعداد شعبات اين بانك در تهران اندك خواهد بود و قرض الحسنه نيز در راستاي تكامل اين بانك ايجاد مي‌شود و پررنگ تر از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت و نوع خدمات اين بانك متناسب با نيازهاي مشتريان مختص به خودش خواهد بود. موسويان در پاسخ به اين سوال كه قطعا پيش از بررسي‌هاي علمي شرايط موسسان و سرمايه اوليه بانك را سنجيده ايد، سرمايه گذاران بانك وابستگي به دولت دارند يا خير، گفت: قطعا همينطور است.

اين بانك همچون ساير بانك‌هاي خصوصي تاسيس مي‌شود ولي سرمايه گذاران آن هنوز كاملا مشخص نيستند اما طلابي كه از اين طرح استقبال كردند در خصوص تاسيس بانك هم داوطلب هستند. اين عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در پايان با اشاره به تاسيس بانك‌هاي اخير در سيستم بانكي تصريح كرد: مديران و موسسان بانك‌هاي كشورمان مي‌دانند سودي كه از اين صنعت به دست مي‌آورند واقعي نيست، مي‌دانند ولي باز هم به روندي كه به آن عادت كرده‌اند ادامه مي‌دهند.

موسسان بانك طلاب هم مي‌دانند كه با توجه به سوددهي اسلامي اين بانك ممكن است سال اول فعاليت بانك سود خاصي به دست نياورند ولي بر اين باور هستند كه با توجه به روند بانكداري اسلامي ادامه روند سود ده خواهد بود.

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

وقتی بازار لوازم آرایشی صدای AP را هم درمی آورد!

استفاده از کمترین امکانات برای تبلیغات + عکس

15 چیزی که شما در مورد استیو جابز نمی دانید

گزارش تصویری / 10 هتل لوکس دنیا

فواره هایی که جاذبه ی گردشگری هستند

بحرانی به پهنای خلیج مکزیک + عکس

ضربه ای که گوگل به اقتصاد جهانی می زند!

گردشگری/ مرنجاب ,مرز زمین و آسمان

کره جنوبی چگونه به ثروت و قدرت رسید؟+تصویر

گزارش تصویری / نحوه بستن چمدان برای یک سفر طولانی

طنز/ اندر مصائب کار در شرکت های دولتی

افتتاح موزه لندن / گزارش تصویری

دستفروشان آثار هنری در نیویورک / گزارش تصویری

► استخدام در پارس آنلاین(بدون مهلت)
استخدام در یک شرکت بیمه ◄

مطالب مرتبط
بنر