درآمد کمتر خانم ها نسبت به مردها در میانسالی

يكشنبه ، 22 اسفند 1389 ، 12:33


طبق تحقیقات و برآورد های جدیدی که در جوامع اروپایی صورت گرفته است، معلوم می شود که در آمد خانم ها در سنین میانسالی به نسبت مردان در سطح تحصیلات و توانایی های برابر با آنان کمتر است.

به گزارش بانکی دات آی آر، خانم ها در سن 40 سالگی با وجود داشتن تحصیلات و توانایی های لازم برای کسب درآمد بیشتر نسبت به مردان به میزان 25 در صد در آمد کمتری دارند.

ترور فیلیپس رئیس تحقیقات بیان می کند،" با وجود آن که نسبت به چند دهه گذشته وضعیت درآمدی خانم ها و نظام پرداخت حقوق آنان بسیار بهبود پیدا کرده است اما به نظر می رسد تبعیض در این شرایط به علت موقعیت اجتماعی خانم ها تنها به نصف کاهش پیدا کرده است."

 


دلیل اصلی این اختلاف درآمد نیز انتخاب شغل های کم درآمدتر توسط خانم ها است تا از سوی دیگر مسئولیت نگهداری فرزندانشان را ایفا کنند و به امور مربوط به خانه نیز برسند.

اما یکی دیگر از دلایل اختلاف درآمد، عدم پرداخت حقوق یکسان به خانم ها می باشند واین امر بیشتر توسط شرکت های خصوصی نادیده گرفته می شود. شغل های بسیاری هستند که در صورت احراز آن توسط یک مرد ، کارفرما می بایست پول بیشتری پرداخت کند و به همین جهت این مشاغل با پیشنهادات حقوق پایین تر به خانم ها سپرده می شود.

از آن جایی که معمولا در این رقابت نابرابر رد حقوق پایین توسط خانم ها به منزله بیکاری آنان خواهد بود در نتیجه توازن این موضوع طبیعتا به هم می ریزد.

محققین نسبت به این موضوع بار ها هشدار داده اند. عدم توازن و برخوداری از حقوق یکسان بر اساس توانایی و نه جنسیت افراد ، وضعیت بازار کار را همواره دچار به هم ریختگی محسوسی کرده است که متاسفانه در اکثر جوامع نادیده گرفته می شود.

► استخدام در خاور پرس
استخدام متخصص عمران(تهران) ◄

مطالب مرتبط
بنر