چگونه یک نام دامنه خوب بسازیم؟

دوشنبه ، 30 خرداد 1390 ، 10:46

نام دامنه (Domain Name) یا دومین شما در واقع همان نام وبسایت شماست. این نام نشان دهنده فضایی است که به فایل های شما در سرور اختصاص داده می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، انتخاب بهترین نام برای دامنه به ویژه در سایت های کسب و کار بسیار مهم است و می تواند یکی از عوامل جذب مشتری باشد.

انتخاب نام دامنه مناسب می تواند قدم های شما را در راه رسیدن به ایده آل هایتان در کسب و کار سریعتر کند.


کلید واژه ها؛ کلید طلایی در دستان شما

از انتخاب نام هایی که هیچ ربطی به کسب و کار و اهداف شما ندارد، به شدت پرهیز کنید، چرا که این امر مخاطب شما را دچار مشکل می کند و حتی موتور جستجو هم با این انتخاب نادرست شما راه اشتباهی به جستجوکنندگان در وب نشان خواهد داد.

تلاش کنید نامی که انتخاب می کنید چه فارسی باشد، چه انگلیسی و فینگیلیش، مرتبط با حوزه فعالیت شما باشد تا فرد جستجو کننده زودتر از هر جای دیگری به سایت شما برسد.

برای این کار از کلیدواژه ها کمک بگیرید. واژه های مهم و اصلی حوزه کاری خود را در ذهن داشته باشید و با استفاده از آنها نامی مناسب، مرتبط و زیبا بسازید. با این کار خواهید دید که ترافیک سایت شما تا چه میزان بالا خواهد رفت.

اگر از به کاربردن کلیدواژه ها غافل شوید، باید به جای تبلیغ سایت تلاش کنید تا نام سایت خود را به دیگران معرفی کنید و این کار جز تلف کردن وقت و کم شدن درآمد دستاورد دیگری نخواهد داشت.


هرچه کوتاه تر؛ بهتر

تا جایی که امکان دارداز انتخاب نام دامنه بلند و طولانی پرهیز کنید. هر چه نام دامنه طولانی تر باشد، حوصله مخاطب زودتر سر می رود و این یعنی از دست رفتن مشتری.

البته این بدان معنا نیست که کوتاه ترین نام دامنه، بهترین آن هم هست. نکته اینجاست که نام دامنه باید طوری انتخاب شود که مخاطب به راحتی بتواند آن را به ذهن بسپارد.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم در کشورمان اجازه ثبت شرکت ها با کمتر از سه کلمه را نمی دهند و همین موضوع مخاطب را دچار مشکلات نگارشی می کند.


نام دامنه خوب؛ هر روز کمتر از دیروز

پیدا کردن نام دامنه ای که بتواند همه خواسته های ما را در بر گیرد، هر روز سخت و سخت تر می شود، چراکه ممکن است هرچه انتخاب کنید، شخص دیگری قبلا آن را برای خودش برداشته باشد.

می توان با استفاده از علائم نگارشی چون خط ربط یا همان هایفن  (hyphen) برخی از نام های موجود را تغییر داده و مال خود کرد، البته مشکل این کار این است که فرد جستجو کننده ممکن است پس از جستجو به جای راه یافتن به سایت شما به سایتی برود که نام آن مشابه سایت شماست و این یعنی کم شدن ترافیک سایت شما.

 

کوتاه سازی؛ هنری که هر کسی ندارد

بسیاری از افراد برای اینکه نام دامنه کوتاهی داشته باشند از فرایند کوتاه سازی استفاده می کنند. توصیه به کوتاه سازی همیشه وجود داشته است، اما این کار باید طوری انجام شود که موجب اشتباه یا سردرگمی مخاطب نشود.

مثلا بهتر است از حروف اول کلمات کلیدی استفاده نکنید، چون کنار هم قرار دادن آنها معمولا عبارتی بی مفهوم می سازد، به ویژه اگر بخواهید از حروف اول معادل انگلیسی کلید واژه ها استفاده کنید.


دیکته همه بیست نیست

دامنه خوب دامنه ای است که همه افراد بتوانند آن را به راحتی بنویسند و غلط و اشتباه نگارشی در آن راهی نداشته باشد.

خطر اشتباهات نگارشی بیشتر در کمین نام هایی است که ترکیبی یا طولانی هستند و همین امر باعث می شود مشتریان دنیای مجازی بروند و پشت سرشان را هم نگاه نکنند. نتیجه این کار هم چیزی جز ترافیک پایین و کم شدن مشتری نخواهد بود.

 

منتخب آخبار بانکی دات آی آر:
=================

► از این پس با گوگل صحبت کنید!
6 ایده عجیب کسب و کار که صاحبانشان را مییلیونر کردند + عکس ◄

► استخدام در یک هفته نامه معتبر
استخدام دربیش از 20 ردیف شغلی در یک شرکت خودرو های سنگین ◄

مطالب مرتبط
بنر