چرا مقامات اسکناس ها را امضا می کنند؟

شنبه ، 25 تیر 1390 ، 13:57

آیا تا به حال به اسکناس هایی که با آنها خرید می کنید دقت کرده اید؟ همه اسکناس های رایج کشور دو امضا دارند یکی متعلق به وزیر اموراقتصاد و دارایی و دیگری رئیس کل بانک مرکزی که تمامی اسکناس ها از 10 تومانی تا 10 هزار تومانی ها را امضا کرده اند.اما سوال این است که چرا اسکناس ها را امضا می کنند؟

به گزارش بانکی دات آی آر در گذشته، اسکناس های منتشرشده در بیشتر کشورها را حداقل یک نفر امضا می کرد. این شیوه مبتنی بر یک سنت قدیمی مقدم بر خلق اسکناس است که در آن سندی رسمی معادل با پول کاغذی امروز منتشر می شد و تعهدات مالی معینی را میان دو طرف مشخص می کرد. همچنین انتقال سند همراه با تعهد مالی را نیز به طرف سوم امکان پذیر می نمود.

 

علاوه بر این، سند مذکور دربردارنده امضا (و گاهی اوقات مهر) بود. در این روش، تعهد به لحاظ قانونی لازم الاجرا بود. علاوه بر پیروی از این سنت و دلالت های قانونی آن، وجود امضا روی اسکناس ها می تواند عاملی برای جلوگیری از جعل آن و نیز محدودکردن تعداد اسکناس های منتشرشده باشد؛ زیرا فرد یا افراد امضاکننده برای تعداد اسکناس هایی که می توانند امضا نمایند با محدودیت مواجه هستند.

در ایران نخستین بار اسكناس بانك ملي ايران در سال 1310رواج يافت و اولين اسكناس با عكس رضاشاه و امضاي دكترليند نبلات (مدير كل بانك) و دكتر علامير (بازرس دولت) به جريان گذاشته شد . اين پول كاغذي را "چاو مبارك" خواندند كه بر بالاي اين اسكناس كلمه شهادتين را نوشته بودند به قول رشيد الدين فضل ا … در ماه ذي القعده سال 693 اولین بار چاو در تبريز منتشر شد .

 

 

براساس پژوهشی که دریکی از کشور های اروپایی بین 148 کشور انجام شده،  95 درصد از اسکناس ها حداقل یک امضا دارندو تنها در هفت کشور آذربایجان، بلاروس، لائوس، میانمار، روسیه، ویتنام و ازبکستان اسکناس های فاقد امضا قابل مشاهده است.

بر اساس یافته های این پژوهشگران بر روی هیچ یک از اسکناس های معاصر بیشتر از سه امضا وجود ندارد و تنها هفت کشور از سه امضا بر روی اسکناس های خود استفاده می کنند.

در بیشتر کشورها یکی از مقامات، رئیس شورای بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی، یک معاون رئیس کل بانک مرکزی، سایر مقامات رسمی بانک مرکزی، یک مقام رسمی از وزارت دارایی/ خزانه داری، اسکناس ها را امضا می کنند.و همانطور که انتظار می رود اکثر امضاکنندگان اسکناس ها مقامات رسمی بانک مرکزی هستند.

اخبار بانکی دات آی آر :

==============

► هالیوود
تاریخچه خودرو ◄

مطالب مرتبط
بنر