9 روش برای اینکه در محل کار خجالت نکشید

يكشنبه ، 27 شهریور 1390 ، 11:20

خجالت، یکی از ویژگی هایی است که گاهی خوب و پسندیده است و گاهی هم به شدت دردسرساز شده و حتی مانع پیشرفت می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، محل کار از جمله جاهایی است که خجالت کشیدن و کم رویی نه تنها مورد قبول نیست بلکه در بسیاری از موارد مانع پیشرفت هم می شود.

در گزارش پیش رو، از روش هایی خواهیم گفت که می تواند به شما در کنار گذاشتن کم رویی و رفع مشکل خجالت کشیدن بیجا کمک کند.


1.    برای گفتگوهای خود نقشه راه ترسیم کنید

برناردو کاردوچی، روانشناس می گوید،  صحبت کردن با غریبه ها شامل 5 مرحله ورود، مقدمه، انتخاب موضوع بحث، کشف زمینه ها و نظرات مشترک و تمام کردن بحث می شود.

همین 5 مرحله می تواند نقشه راه شما برای آغاز و تداوم گفت و گوی شما با دیگران باشد.


2.    سعی کنید با همه گرم بگیرید

کاردوچی می گوید نیازی نیست حتما مکالمه طولانی داشته باشید و به جای آن سعی کنید که با همه افراد صحبتی کوتاه داشته باشید. اصلا سعی نکنید که خود را برای ادامه مکالمه تحت فشار قرار دهید و همین که بتوانید اعتماد به نفس صحبت کردن با افراد مختلف را پیدا کنید، گام مهمی در رفع مشکل کمرویی خود برداشته اید.


3.    اظهار نظر کنید

نیازی نیست برای صحبت یا اظهار نظر در مورد موضوع یا مسئله ای خاص اطلاعات جزئی یا کاملا دقیقی داشته باشید، چراکه در بسیاری از گفت و گو ها اصلا احتیاجی به نظر کارشناسی نیست.

البته داشتن اطلاعات به شدت مورد تایید است، اما اگر اطلاعاتتان فقط در حد اظهار نظر نیز باشد، کافیست. پس تلاش برای اظهار نظر در موضوعات مختلف را فراموش نکنید.

==================

استخدام های مهم روز:


===========================


4.    دست یافتنی باشید

سعی کنید با اطرافیانتان طوری رفتار کنید که آنها احساس خوشایند و مثبتی نسبت به شما داشته باشند. در این میان زبان بدن (body language) نقش مهمی در برقراری این ارتباط دارد.

میمیک چهره شما می تواند طوری باشد که دیگران را به خود جذب یا از خود دفع کنید و به این ترتیب می تو انید با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید و از کم رویی نجات پیدا کنید.


5.    در جمع صحبت کنید

یکی از مهمترین کارهایی که شما می توانید برای رفع مشکل کم رویی خود انجام دهید این است که سخنرانی و صحبت در جمع را امتحان کنید.

در ابتدا این کار سخت به نظر می رسد، اما به امتحانش می ارزد. با یکبار امتحان کردن این روش خواهید دید که تا چه حد اعتماد به نفس شما برای برقراری ارتباط با دیگران بیشتر شده است.


6.    شوخی و خنده را فراموش نکنید

شوخی کردن و خندیدن نقش بسیار مهمی در موفقیت شما هنگام برقراری ارتباط با دیگران و نیز در کاهش کم رویی شما دارد.

اگر به خود این اعتماد به نفس را بدهید که می توانید با خنده و شوخی حضور پررنگ تری در جمع داشته باشید، خواهید دید که نتایج خوبی به دست می آورید.

7.    فراموش نکنید که دیگران به شما نیاز دارند

هنگامی که می خواهید برای دیگران صحبت کنید، حتما به یاد داشته باشید که این دیگران هستند که در چنین شرایطی به شما نیاز دارند و در انتظار شنیدن صحبت های شما هستند. با این تفکر اگر خجالت تان کاملا از بین نرود، دست کم کاهش پیدا خواهد کرد.


8.    نه گفتن را بیاموزید

سعی کنید اگر با چیزی در محل کار مخالف هستید یا مسئله ای شما را آزار می دهد، حتما مخالفت خود را نسبت به آن ابراز کنید. نه گفتن در ابتدا به شدت برای کسانی که عادت به مخالفت ندارند، سخت می نماید اما از بهترین راه های درمان کم رویی به شمار می رود.


9.    نترسید

از رئیس و مافوق خود نترسید. اگر نسبت به او احساس کوچکی بیش از حد داشته باشید، زمینه لازم برای عدم بازدهی، خجالت زدگی و پس رفت را برای خود فراهم کرده اید.

سعی کنید ضمن احترامی که برای مدیر خود قائل هستید، با او برخوردی صمیمانه داشته باشید؛ یعنی هم حریم ها را حفظ کنید و هم خجالت نکشید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام کارشناس مدیریت شبکه در شاتل (تا 11 مهر 90)
استخدام لیسانس الکترونیک و نرم افزار در شرکت مهندسی نوآوران تحقیق در تهران(تا 8 مهر 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر