نحوه جذب نیرو در بانک دی

يكشنبه ، 20 آذر 1390 ، 10:44

نحوه جذب نیرو در بانک دی

گفتگو با علی فتاحی معاون سرمايه انساني و توسعه مديريت بانك دي

حدود يك سال و نيم از فعاليت رسمي بانك دي مي‌گذرد، اين بانك تاكنون 3 آزمون استخدامي به منظور جذب نيروي انساني مورد نياز خود برگزار كرده است. سومين آزمون جمعه گذشته 11/9/90 برگزار شد. در صورت امكان روند برگزاري آزمون سوم (جمعه گذشته) را تشريح كنيد؟
اين آزمون در چهار حوزه امتحاني شامل تهران، ساري، اهواز و بندرعباس با شرکت 2500 نفر از فارغ التحصیلان دارای مدارک کارشناسی در رشته های علوم بانکی، حسابداری، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، اقتصاد نظری، اقتصاد پور و ارز و آمار جهت جذب نیروی انسانی شعب جدیدالتأسیس بانک در 19 شهر کشور که شامل شهرهای آمل، بابل، بندرانزلی، لاهیجان، مراغه، بانه، سبزوار، کاشان و نجف آباد، دزفول، لار، گنبد، رفسنجان، کیش، کرمان، بندرعباس، بجنورد و ساری می باشد براگزار گردید.
ضمناً جذب رؤسا و معاونین و رؤسای گروهها از بین بازنشستگان سیستم بانکی انجام می گیرد که یک فرآیند دائمی دارد.
نتايج آزمون چه زماني و از چه طريقي اعلام خواهد شد؟
نتايج آزمون كتبي حداكثر تا پایان آذر ماه و از طريق سايت اطلاع‌رساني بانك دي به آدرس www.bank-day.ir اعلام خواهد شد. به طور كلي مرجع اصلي ما در خصوص اطلاع‌رساني در اين زمينه سايت بانك است.
پس از اينكه نتايج آزمون كتبي مشخص شد، پروسه جذب پذيرفته‌شدگان شامل چه مراحلي مي‌شود؟
ما در مرحله اول حدود4 برابر تعداد مورد نياز را به عنوان پذيرفته شده از حائزین بالاترین نمره در آزمون كتبي اعلام قبولي مي‌كنيم. سپس این قبول شدگان طی جدول زمانی دعوت به مصاحبه تخصصي خواهند شد پس از مصاحبه تخصصي براساس امتيازات كسب شده توسط افراد، به ترتيب اولويت و با بررسي ساير شرايط مانند اخذ سوءپيشينه و تاييديه‌ صحت سلامتي، تأییدیه مدرک تحصیلی و.... پس از طي كلاس‌هاي آموزشي و کارآموزی؛ مشغول به‌كار مي‌ شوند.
مصاحبه تخصصي توسط چه كساني و با چه محورهايي برگزار مي‌شود؟
مصاحبه تخصصي پذيرفته‌شدگان آزمون كتبي توسط اساتيد صاحب نظر در حوزه بانکی، مدرسان موسسه عالي علوم بانكداري برگزار مي‌شود. اين افراد كساني هستند كه عمدتاً در شبكه بانكي كشور داراي مسئوليت‌هاي مديريتي بالايي در طول سنوات گذشته بوده‌اند.
محورهاي مصاحبه هم كاملاً مشخص است در اين مصاحبه توانايي‌هاي فردي افراد از جمله: هوش؛ توان تحليلي؛ توانای علمی، توانایی برقراري ارتباط كلامي موثر؛ سلامت خانوادگي؛ ميزان آشنايي با زبان انگليسي، علوم بانكي و رايانه؛ قدرت تعامل با مشتريان؛ ميزان‌ اعتماد به نفس و تسلط بر رفتارهاي شخصي؛ روحيه يادگيري و آموزش‌پذيري؛ اطلاعات عمومي در زمينه اوضاع و احوال اقتصادي كشور؛ علاقمندي به كار و در نهایت میزان تعهد و پایبندی به ارزش ها و اصول دینی و معیارهای اخلاقی؛ ارزيابي و سنجيده مي‌شوند.
آموزش پذيرفته‌شدگان چه مدت به طول مي‌كشد و چه مباحثي را شامل مي‌شود؟
كلاس‌هاي آموزشي بانك دي دو نوع است. نوع اول شامل آموزش نرم‌افزار مورد استفاده در شعب بانك است كه عمدتا از طريق شركت خدمات انفورماتيك انجام مي‌گيرد که مدت آن 110 ساعت می باشد.
نوع دوم آموزش‌ها، شامل آموزش بدو خدمت است كه آن نيز به مدت 120 ساعت می باشد و مباحثي مانند اخلاق و فرهنگ سازماني، بازاریابی، مشتری مداری، امور تحویلداری، بانکداری داخلی، حسابداری، بانکداری الکترونیک، مديريت استرس، قوانين و مقررات بانكي و... به افراد آموزش داده مي‌شود. افراد همزمان با اين كلاس‌ها در شعب هم مشغول كارآموزي مي‌شوند. پذيرفته‌شدگان حدود 2 ماه به صورت كارآموز در کلاس ها و شعب مشغول کارآموزی بوده و پس از اينكه حداقل مهارت و توانايي‌هاي لازم را كسب نمودند به طور آزمایشی و سپس رسمي مشغول به كار مي‌شوند.
كل پروسه جذب پذيرفته‌شدگان چقدر به طول مي‌كشد؟
ما به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه فرآیند جذب شامل آزمون، مصاحبه تخصصي و آموزش طي 4 ماه انجام گيرد، اما ممكن است اين زمان به دلايل مختلف كمتر يا بيشتر شود.
محدوديتي از نظر جنسيتي در جذب افراد وجود دارد؟
خير. معيار و شاخص اصلي، احراز شرایط عمومی، اختصاصی، صلاحیت توانایی فردی با اخذ امتیاز لازم در آزمون کتبی و تخصصی است. در حال حاضر ترکیب کارکنان شعب و ستاد این بانک مطلوب و متعادل می باشد.
اشاره كرديد كه افراد به ترتيب اولويت دعوت به كار مي‌شوند. در اين رابطه بيشتر توضيح دهيد.
افراد پذيرفته‌شده به فراخور كسب مجوز از بانك مركزي برای افتتاح شعب جديد؛ دعوت به كار مي‌شوند. پيش‌بيني مي‌كنيم در مرحله اول حدود 60 نفر از پذيرفته‌شدگان مشغول به كار شوند.
در آزمون جمعه‌گذشته يكي از شرايط متقاضيان استخدام در شهر تهران بومي بودن آنان بود، آيا بومي از نظر بانك دي تعريفي متفاوت با ساير مراكز و نهادها دارد؟
خير. تعريف بومي از نظر ما همان تعريف مندرج در قانون است. يعني فرد يا بايد متولد شهر مورد تقاضا باشد و يا دو مقطع تحصيلي خود را در آن شهر گذرانده باشد و يا ساكن آن شهر باشد و مداركي مستند و مستدل مبنی بر سکوت ارائه نمایند.
در آزمون‌هاي استخدامي بانك دي سهميه خاصي براي خانواده ايثارگران در نظر گرفته مي‌شود؟
در بانك دي اولويت جذب با فرزندان معظم شهدا و فرزندان جانبازان بالاي 25 درصد است. بانك دي همواره براساس سياست‌هاي خاص تدوینی در صورتي كه اين افراد شرایط، توانایی و تخصص‌هاي لازم را داشته باشند از پذيرش آنان استقبال مي‌كند.
نخبه‌گرايي در بانك دي چه جايگاهي قرار دارد؟
سياست اصلي بانك دي در جذب نيروي انساني جذب نخبگان است. به همين دليل است كه تاکنون سه آزمون برگزار نموده است در حال حاضر بيش از 70 درصد از پرسنل ستادي بانك فارغ‌التحصيل دوره های كارشناسي‌ارشد و دكتري از دانشگاه‌هاي معتبر هستند. همان‌گونه كه مي‌دانيد شعار بانك دي «ارزش‌آفريني» است و ما معتقديم يكي از شاخص‌هاي اصلي ارزش‌آفريني، به كارگيري نيروهاي نخبه؛ ارزشی و دارای تحصیلات تکمیلی متناسب با تخصص های موردنیاز برای تحقق اهداف و انجام مأموریت های تدوینی بانک است.
يعني نخبگان از آزمون كتبي معاف مي‌باشند؟
خير. همه متقاضيان استخدام در بانك دي بايد در آزمون كتبي و مصاحبه تخصصی شركت كنند و در يك پروسه رقابتي و براساس عدالت انتخاب شوند. ما در آزمون‌هاي استخدامي براي به‌كارگيري بيشتر نخبگان با مراكز كارآفريني دانشگاه‌هاي معتبر و همچنين بنياد ملي نخبگان مكاتبه مي‌ نمایم و فارغ‌التحصيلان نخبه عضو اين مراكز را دعوت همکاری و شركت در آزمون و مصاحبه های تخصصی می نمایم و برای آنان امتیازات خاصی قائل هستیم.
قرار دادن شرط معدل در اطلاعيه‌هاي استخدامي بانك دي در راستاي بحث نخبه‌گزيني است؟
شرط معدل در اطلاعيه‌هاي استخدامي يكي از راهكارهاي ما براي جذب بيشتر نخبگان است و در كليه آزمون‌هاي استخدامي برای شهر تهران و مراکز استان ها نيز حداقل معدل را 15 و 16 قرار داده‌ايم. البته در آزمون جمعه گذشته (سومین آزمون) به دليل شرايط خاصي شهرستان ها حداقل معدل را در شهرستان‌ها 14 اعلام نموده ایم.
تماس‌هايي داشتيم با دفتر نشريه بازاركار كه خود را از پذيرفته‌شدگان آزمون‌هاي قبلي بانك دي معرفي مي‌كردند و مدعي بودند كه به رغم پذيرفته‌شدن در آزمون كتبي اما هنوز دعوت به مصاحبه تخصصي نشده‌اند. آيا اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟
در آزمون اول بانك دي كه در 09/10/1389 برگزار شد حدود 12 هزار نفر شركت كردند و در مجموع 700 نفر به عنوان پذيرفته‌شده آزمون كتبي شناخته شدند و طی جدول زمانی در پایان سال 1389 و اردیبهشت ماه سال 1390 دعوت به مصاحبه تخصصي شدند. اين افراد مربوط به شهر تهران و مراكز استان‌ها بودند. تمامي اين 700 نفر تعيين تكليف شدند و در نهايت 200 نفر از اين تعداد به عنوان پذيرفته‌شده نهايي اعلام گردید و پس از تکمیل فرآیند جذب در شعب بانک مشغول فعالیت هستند. افراد بايد در زمان‌هاي مقرر و مشخص در مصاحبه تخصصي شركت مي‌كردند و عدم شركت آنان به منزله انصراف تشخيص داده مي‌شد، بنابراين ممكن است افرادي در زمان مشخص شده در مصاحبه تخصصي حاضر نشده و یا نسبت به ارائه مدارک موردنیاز در زمان مقرر اقدام نکرده باشند.
دومين آزمون استخدامي بانك دي در تاریخ 18/06/1390 برگزار شد. در اين آزمون 300 نفر حائزین نمرات بالا جهت انجام مصاحبه تخصصی دعوت و از افراد مذکور 90 نفر در تهران و 13 نفر برای شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد به عنوان پذیرفته شده نهایی انتخاب شده اند که هم اکنون تعداد 70 نفر آنان در حال گذراندن کارآموزی و آموزش های بدو خدمت هستند و مابقی نیز تا پایان دی ماه، پس از فراگیری آموزش های لازم جذب بانک خواهند شد، لذا وضعیت دو آزمون قبلی نهایی و تعیین تکلیف شده است.
بنابراين اگر فردي وجود دارد كه در آزمون‌هاي گذشته بانك دي (به جزء آزمون جمعه تاریخ 11/09/1390) شركت كرده و به عنوان پذيرفته شده آزمون كتبي شناخته شده اما تاكنون تعیین وضعیت نشده است و ابهامی دارد، مي‌تواند به اداره امور كاركنان بانك دي مراجعه نموده و درخواست بررسی نماید که قطعاً پيگيري خواهد شد. همچنين افراد مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي 28931201و 28931057 اين موارد را پيگيري كنند.
آزمون بعدي بانك دي چه زماني برگزار مي‌شود و چه تعداد در اين آزمون جذب مي‌شوند؟
بانك دی در سال 1390 آزمون استخدامي نخواهد داشت، اما براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته قطعاً در نيمه اول سال 91 مجدداً آزمون استخدامي برگزار خواهيم كرد. تعداد نيروي انساني كه جذب خواهند شد براساس موافقت اصولي اوليه كه براي توسعه شعب از بانك مركزي اخذ مي‌ نمایم خواهد بود.
از نظر بانك دي يك متقاضي استخدام در اين بانك بايد داراي چه شاخصه‌هاي كلي باشد؟
ضمن داشتن شرایط عمومی و اختصاصی اعلامی از نظر شخصيتي و رفتاري، فردي موجه، باهوش، خلاق، باانگيزه، توانمند، داراي قدرت تعامل زياد و متعهد و پایبند به ارزش ها و از نظر علمي در رشته تحصیلی خود برتر باشد. در عين حال سياست بانك دي در جذب نيرو در ستاد، جذب افراد از بین دانش‌آموختگان دانشگاهي در دوره كارشناسي‌ارشد و دكتري از دانشگاه‌هاي معتبر در رشته‌هاي مشخص موردنیاز است.
به عنوان سوال پاياني، ارزيابي خود را از عملكرد بانك دي با توجه به مدت زماني كه از تاسيس آن مي‌گذرد،‌ بفرماييد؟
بانك دي در مدت يك سال و نيم كه از تاسيس آن مي‌گذرد با تاسيس نهادهاي مالي، اخذ مجوزهاي موردنیاز، توسعه شعب و ارائه خدمات نوین و تهیه زیرساختهای مورد نیاز متناسب با اهداف و چشم انداز ترسیمی موفق عمل کرده است.
ما در بانك دي در حال حاضر به دنبال ارائه خدمات نوين بانكي هستيم. علاوه بر توسعه شعب موضوعات و محورهایی چون بانكداري شركتي، بانكداري اختصاصي، بانکداری مجازی و الکترونیکی، تاسیس صندوق های مالی زمین و ساختمان و صندوق صکوک از جمله مباحث خاصي هستند كه در چشم‌انداز فعاليت‌هاي بانك دي ديده شده است.

► معرفی اولیه رشته برنامه نویسی
اسامی قبول شدگان آزمون قضاوت ◄

مطالب مرتبط
بنر