بازار کار رشته برنامه نویسی

يكشنبه ، 20 آذر 1390 ، 11:38

 

فرصت ها:
برنامه نویسان در هر صنعتی ممکن است به کار گرفته شوند اما بیشترین فرصتهای شغلی در صنعت خدمات رایانه و تحلیل داده ها که وظیفه نوشتن و فروش نرم افزارها را به عهده دارند میباشد. تعداد زیادی از برنامه نویسان نیز در شرکتهای ارائه کننده خدمات مهندسی و مدیریتی ، شرکتهای مخابراتی ، تولید کننده های رایانه و تجهیزات دفتری ، مؤسسات مالی ، شرکتهای بیمه ، مؤسسات آموزشی و ادارات دولتی به کار مشغولند.
بسیاری از برنامه نویسان رایانه به صورت موقتی و قراردادی و یا برای ارائه خدمات مشاوره ای به خدمت گرفته میشوند. مثلا یک شرکت خرید و فروش ممکن است برای راه اندازی یک سیستم جدید مدیریت سرویس دهی به مشتریان به کار چندین برنامه نویس به صورت موقت نیاز داشته باشد. این نحوه کار کردن به شرکتها اجازه میدهد تا برحسب نیاز کاریشان افرادی با تخصصهای خاص و معمولا آشنا به آخرین فن آوریها را بدون نیاز به باز آموزی کارکنان خود شرکت به کار گیرند. این قراردادها ممکن است چند هفته ای یا حتی چند ساله باشند.


آموزش و ادامه تحصیل
آموزش برنامه نویسی در سطوح مختلفی از کلاسها ی آموزشی گرفته تا تحصیلا ت دانشگاهی انجام میشود . استخدام کنندگان معمولا به میزان دانش فرد در زبانهای برنامه نویسی توجه دارند و برنامه نویسان نیز میتوانند در یکی یا چندین زبان برنامه نویسی مانند جاوا یا سی مدرک بگیرند. برای کار یابی در صورتی که فرد مدرک نداشته باشد ، باید از تجربه کاری زیادی برخوردار باشد. حتی در مورد کسانی که مدرک برنامه نویسی دارند ،‌ استخدام کنندگان تاکید اصلی را بر روی تجربه قبلی میگذارند.


با وجود اینکه برنامه نویسان باید با زبانهای سنتی برنامه نویسی آشنا باشند ، اما تاکید اصلی امروزه بر روی زبانهای جدید شیء گرا و نسل چهارم و پنجم زبانها که از رابط گرافیکی کاربر استفاده میکنند میباشد. استخدام کنندگان افرادی را که با تجارت و زمینه کاری آنها آشنا باشند را ترجیح میدهند.
برای برنامه نویسی سیستم که در بالا به آن اشاره شد ، دانش وسیع درباره سیستمهای عامل مختلف ضروری است. این شامل توانائی طراحی سیستم عامل برای کار با انواع مختلف سخت افزار و سازگار سازی سیستم برای برآوردن نیازهای خاص یک شرکت نیز میباشد. این برنامه نویسان باید با کار با سیستمهای پایگاه داده ها مانند اوراکل نیز آشنائی لازم را داشته باشند.


یک برنامه نویس باید توانائی تفکر به روش منطقی و توجه به جزئیات را داشته باشد. این کار نیاز به شکیبائی ، مداومت و توانائی کار تحلیلی دقیق بخصوص تحت شرایط فشار دارد. ابتکار و قدرت تخیل نیزبرای طراحی راه حلها و پیشگیری از خطاها از شروط لازم میباشند. برنامه نویسان سیستم باید توانائی کار بر روی مفاهیم انتزاعی و تحلیل فنی را داشته باشند. از انجائیکه در بسیاری موارد برنامه نویسان به صورت تیمی کار میکنند و با کاربرها سروکار دارند ،‌ باید قادر به ارتباط برقرار کردن با کارمندان غیر فنی نیز باشند.


تازه کارها ممکن است به تنهائی بر روی یک برنامه اولیه کار کنند ویا به همراه برنامه نویسان با تجربه و به صورت تیمی به کار گرفته شوند. درهر صورت این افراد تازه کار باید تحت نظارت مستقیم حرفه ایها قرارگیرند. به علت رشد سریع فن آوری ، برنامه نویسان مجبور به شرکت در دوره های مکرر باز آموزی میباشند.


چشم انداز آینده
بیشترین رشد در زمینه برنامه نویسی سیستم و اجرائی درآینده درزمینه های تجزیه و تحلیل داده ها ، تهیه نرم افزار و خدمات مشاوره ای رایانه خواهد بود. اما رشد برنامه نویسی نسبت به دیگر رشته های تخصصی رایانه کند تر است . با رشد سریع فن آوری ، نرم افزارهای پیچیده رایانه ای امروزه قادر به نوشتن بسیاری از کدهای پایه ای برنامه میباشند واین مسئله نیاز به برنامه نویسهای بیشتر را برای انجام اینگونه کارهای تکراری از بین برده است . پیشرفت در تولید بسته های نرم افزاری ، ابزارها و زبانهای برنامه نویسی پیشرفته و رشد توانائی کاربرها در طراحی ، نوشتن و اجرای برنامه های خاص خودشان بدین معناست که بسیاری از کارهای عملیاتی برنامه نویسی قابل انتقال به دیگر مشاغل میباشند. با بالا رفتن سطح نوآوری و پیچیدگی فنی ، برنامه نویسان با رقابت بیشتری در سطح بین المللی روبرو میشوند ،‌ چرا که شرکتها قادر به سفارش دادن برنامه نویسی با قیمت کمتر به کشورهای دیگر میباشند.


با اهمیتی که امروزه شبکه ها و محیطهای اینترنتی پیدا کرده اند ، شرکتها به دنبال برنامه نویسانی هستند که قادر به تبادل داده ها و پیاده سازی تجارت الکترونیک و استراتژیهای اینترانت باشند. از دیگر زمینه های مورد توجه ، مولتی مدیا و برنامه نویسی مشتری/ سرویس دهنده میباشند. راز موفقیت یک برنامه نویس در آینده پیش رفتن با فن آوری روز، تبحر دربرنامه نویسی پایگاه داده ها و اینترنت و تلفیق مدرک دانشگاهی با تجربه کاری میباشد.

زمینه های اشتغال مهارت آموختگان رشته برنامه نویسی:
منشی کامپیوتر، مسئول کارگاههای آموزشی، کمک مربی آموزش کامپیوتر، راهبر سیستمهای کاربردی کامپیوتر، مسئول آرشیو های نرم افزاری، کمک برنامه ساز سیستمهای کاربری کامپیوتر،برنامه ساز سیستمهای کاربردی کامپیوتر، مربی آموزشی کامپیوتر،دستیار تولید کننده سیستمهای   کامپیوتری ،مستند ساز سیستمهای کامپیوتری، نصب کننده وراهبر دستگاههای ریز کامپیوتری، سرپرست اتاق ریز کامپیوتر، سرپرست راهبری شبکه های محلی کامپیوتر و راهبر روند های کنترل فرایند های صنعتی


آموزش های رسمی مورد نیاز:
بازار به دنبال برنامه نویسانی است که سطح آموزش و تجربه ی بالاتری داشته باشند.
كارفرماياني كه براي مقاصد مهندسي يا علمي از رايانه استفاده مي‌كنند بيشتر متقاضي استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که در رشته های کامپیوتر،علوم اطلاعاتی،ریاضیات،فیزیک و علوم مهندسی فارغ التحصیل شده اند.در حالی که کارفرمایان دیگر که برای کاربردهای بازرگانی و تجاری از رایانه استفاده می کنند، فارغ التحصیلانی را می خواهند که علاوه بر تسلط به برنامه نویسی،فارغ التحصیل رشته های بازرگانی یا سیستم های اطلاعاتی باشند.


نحوه ی کسب تجربه:
در صورت نداشتن مدرک تحصیلی مربوط،افراد متقاضی این پست باید از تجربه و مهارت کافی  برخوردار باشند.البته با وجود مدرک تحصیلی،کارفرمایان همچنان بر تجربه تاکید بیشتری می ورزند.در هر صورت فارغ التحصیلان می توانند با شرکت در دوره های کارآموزی و آموزشی فوق العاده،چشم انداز شغلی خود را بهبود بخشند.


نحوه ی کسب مهارت های فنی مورد نیاز:
از آنجايي كه تكنولوژي به سرعت در حال تغيير و تحول مي‌باشدبه همين خاطر برنامه‌نويسان بايد به طور مرتب و مستمراز طريق شركت در كلاسها و دوره‌هاي آموزشي مختلف مهارتهاي خود را روزآمد نمايند. در بيشتر مواقع دوره‌هاي مذكور توسط كارفرمايان و يا شركتهاي نرم‌افزاري براي برنامه‌نويسان ترتيب داده مي‌شوند. در هر صورت شركت در دوره‌هاي آموزشي فوق‌العاده و ضمن خدمت براي برنامه‌نويسان يك ضرورت هميشگي به شمار مي‌رود. علاوه بر آن با وجودي كه تسلط بر زبانهاي سنتي برنامه‌نويسي همچنان يك امر اجتناب‌ناپذير براي برنامه‌نويسان محسوب مي‌شود ولي اين افراد بايد با زبانها و ابزارهاي برنامه‌نويسي جديد و هدفمند كه مستلزم تسلط بر برنامه‌نويسي سيستمي و واسط‌هاي كاربري گرافيكي هستند، آشنايي كافي داشته باشند.

در اين ميان دارا بودن گواهينامه فني يا حرفه‌اي ساده‌ترين روش اثبات سطح مهارت یک برنامه نویس به شمار می رود. در زمينه برنامه‌نويسي سيستم هم افراد واجد صلاحيت بايد علاوه بر تسلط كامل بر سيستم‌هاي عامل قادر باشند با سيستم‌هاي ويژه پايگاه داده‌ها نيز كار نمايند.


آینده ی شغلی:
به طور كلي برنامه‌نويسان تازه كار بايد حتماً تحت نظارت يك فرد باتجربه به كار مشغول شوند. در حالي كه افراد با تجربه و ماهر اين گروه،كه خود را با نوآوريهاي روز فناوري روزآمد نگاه مي‌دارند،از چشم‌انداز شغلي بسيار خوبي برخوردار بوده و به راحتي مي‌توانند به تنهايي و يا در قالب يك تيم پروژه به فعاليت برنامه‌نويسي بپردازند. اين قبيل افراد در شركتهاي بزرگ معمولاً به كار نظارت و يا رهبري تيم پروژه گمارده مي شوند. برنامه‌نويسان نرم‌افزارهاي كاربردي مي‌توانند بعد از كسب مقداري تجربه و شركت در دوره‌هاي آموزشي مربوطه به برنامه‌نويسي سيستم‌هاي عامل نيز مشغول شوند. اين افراد همچنين مي‌توانند با كسب تجربه كسب و كاري و بازرگاني كافي به پست‌هاي شغلي تحليل‌گر برنامه‌نويسي،تحليل‌گر سيستم‌هاي عامل و يا مشاغل مديريتي ارتقاء يابند. در صورت كسب دانش و تجربه با زبانهاي پيشرفته برنامه‌نويسي و سيستم‌هاي عامل،برخي از افراد اين گروه وارد زمينه‌هاي تحقيقي و توسعه‌اي نظير مولتي‌مديا يا فناوري اينترنت مي‌شوند. علاوه بر اين به خاطر اين كه كارفرمايان بيشتر مايل به مناقصه گذاشتن فعاليتهاي برنامه‌نويسي خود هستند،به همين خاطر برنامه‌نويسان ماهر و خبره از فرصتهاي بسيار خوب درآمدي نسبت به بقيه برخوردار مي‌باشند.           

► توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه رشته برنامه نویسی
معرفی اولیه رشته برنامه نویسی ◄

مطالب مرتبط
بنر