مشكلات صادركنندگان از زبان معاون ارزي بانك‌ مركزي

پنجشنبه ، 2 آبان 1387 ، 09:44
 
 
رضا راعي ـ‌ معاون ارزي بانك مركزي ـ‌  با بيان اينكه متاسفانه ارتباط موثري بين نهادهاي ذي‌ربط در امر توسعه صادرات وجود ندارد، تصريح كرد: اين امر در حالي است كه بايد متوليان نظام صادراتي با متوليان نظام بانكي و بيمه‌اي در تعامل چند جانبه باشند و يك چرخه ارتباطي بين بانك و نهادهاي صادراتي وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: امروزه بدون استفاده از خدمات بانك‌ها نمي‌توان كالا را به دست مصرف‌كننده خارجي رساند و اين مساله نقش بانك‌ها را در موضوع صادرات پررنگ ‌تر كرده است.
وي به مشكلات صادركنندگان نيز اشاره كرد و افزود: يكي از مشكلات صادركنندگان عدم اطلاع‌رساني مناسب نظام بانكي و آگاهي نداشتن صادركنندگان از انواع تسهيلات مثل تسهيلات قبل از صدور، حين صدور و بعد از صدور، اعتبارات و امثال آن است كه ما نتوانسته‌ايم به راحتي آنها را به صادركنندگان منتقل كنيم.
راعي نبود تمايل شعب استاني‌ بانك‌ها به اعطاي تسهيلات به صادركنندگان را از ديگر مشكلات دانست و گفت: در كشور ما معمولا شعب استاني درگير يك سري فعاليت‌هاي روزمره بانكداري خرد هستند و در واقع ما تسهيلات نظام بانكي را فقط براي هدف داخلي مي‌خواهيم و كمتر براي توليد اختصاص مي‌دهيم و اغلب خدمات براي مصرف است نه بازرگاني در صورتي كه اگر خدمات بازرگاني را افزاش دهيم، خود منجر به توسعه مي‌شود.
به گفته وي محدود بودن شعب بانك‌ها در خارج از كشور نيز از جمله مشكلات است و ايران تقريبا با اغلب بانك‌هاي خارجي همكاري مي‌كند، اما در حال حاضر نقش فعالي در بانك‌هاي خارج از كشور نداريم.
معاون ارزي بانك مركزي با بيان اينكه تا ما يك هدف صادرات نداشته باشيم، دليلي براي افتتاح شعبه‌اي از بانك در خارج از كشور وجود ندارد تصريح كرد: بايد به سمتي برويم كه بتوانيم با نظام بانكي كشورهاي ديگر ارتباط برقرار كنيم مثل افغانستان، عراق و ... كه هنوز خيلي نتوانسته‌ايم در آن جا حضور فعالي داشته باشيم.
 
منبع: دنیای اقتصاد

► مقررات تبديل مطالبات رهني به پول
گزارش مظاهرى از اجلاس بانك جهانى ◄

مطالب مرتبط
بنر