تامین امنیت بانک ها به عهده کیست؟

پنجشنبه ، 16 مرداد 1393 ، 08:28

 

با پیشرفت سیستم های امنیتی بانک ها نصب دوربین های مدار بسته، هشدار به پلیس و... وضعیت امنیت بانک ها در کشور پیشرفت چشم گیری داشته اما واضح است که هنوز هم هستند کسانی که فکر یک شبه پولدار شدن را با سرقت بانک در سرمی پرورانند.

به گزارش بانکی دات آی آر، سرقت از گیشه بانک ها و یا قاپیدن پول مشتریان که هر از چند گاهی اخبارش منتشر می شود موید این امر است.

روی دیگر امنیت بانک ها نیروهای امنیتی و انتظامی هستند که علاوه بر بانک ها تامین امنیت طلافروشی ها، مراکز خرید و  ده ها جای دیگر را نیز برعهده دارند.پلیس برای امنیت بانک ها در شعب برخی نیرو ها را مستقر نموده و بانک ها هم از آن استقبال خوبی کرده است اما مسئولیت بانک ها چیست.

علاوه برنصب سیستم امنیتی مناسب محافظت از وجوه نقد و اوراق با ارزش در حین حمل و نقل در شعب .... نیز بر عهده بانک ها می باشد.

بانک ها همگی برای تامین امنیت نیروهایی را پس از مصاحبه و طی مراحل گزینش به کار گرفته اند که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

خصوصیات نگهبان بانک

ماموران محافظ بانك بايد به صورت نامحسوس و مخفي فعاليت كنند. چرا كه اگر با لباس فرم مخصوص باشند به راحتي از سوي مهاجمان شناسايي و خلع سلاح مي شوند. دوم اينكه آنها بايد از ميان نيروهاي رسمي و كادر آموزش ديده و مجرب پليس انتخاب گردند، نه اينكه سربازي كه تجربه لازم ندارد را به نگهباني بانك برگزينند.

سرانجام اينكه آموزش هاي لازم و تخصصي درباره محافظت از بانك ها به محافظان داده شود تا آنها بدانند در صورت روبه رو شدن با چنين شرايطي چگونه بايد برخورد كنند و عكس العمل شان چگونه باشد. بانك ها هم بايد امكاناتي براي آنها در نظر بگيرند و با نصب و راه اندازي دوربين هاي مدار بسته قوي و مجهز به ايمني محيط بانك ها كمك كنند

روی دیگر سکه بیمه ها هستند که علارغم اختلاف نظر هایی که طی سالیان با بانک ها داشته اند در این عرصه به خوبی فعال اند و بسیاری بانک ها و حتی موسسات مالی و اعتباری تحت پوشش بیمه ها هستند.

چندی پیش یکی از مدیران یک از موسسات مالی به خبرنگار بانکی گفت در طی سال ها فعالیت یک بار حمله مسلحانه داشتیم که حتی پیگیر نشدیم که دزدان دستگیر شده اند یا نه چراکه موسسه بیمه بود و سریعا مبلغ به موسسه بازگشته شد و آنها پیگیر دستگیری دزدان شدند.

هربانک و موسسه مالی که به یکی از اضلاع سیستم های امنیتی،پلیس،نگهبانان زبده و بیمه بی توجه باشد می بایست هزینه های زیادی را متحمل شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

► 10 عادت بد بانکی
رابطه بانکداری نوین و تکنولوژی چگونه است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر