ویژگی های بانکداری مجازی کدام است؟

چهارشنبه ، 19 شهریور 1393 ، 12:20

 

درعصری که عصر ارتباطات مشهور است و وسایل ارتباطی به سمت تحقق دهکده جهانی در حرکت اند طبیعی است که بانک ها بخواهند خود را با شرایط تطبیق دهند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در عصری که بسیاری از مردم ساعت ها را در شبکه های مجازی سپری می کنند و پاسخ تمام سوال هایشان را در فضای مجازی می جویند بانک ها از قافله  عقب نمانده اند و سرعت و دقت در عملکرد را با ورود به فضای مجازی رنگ و بویی تازه بخشیده اند.

بانکها همراه 24 ساعته زندگی ما شده اند و روز به روز از تعداد مراجعات ما به شعب کاسته شده و نیاز های بانکی مان را از طریق اینترنت، ایمیل، تلفن همراه وپیامک بر طرف می کنیم.

بانک مجازی یک بانک رایانه ای است که قادر به انجام اکثر امور بانکی است که بانک های عادی انجام می دهند. با این تفاوت که نیازی به مراجعه به شعبه نخواهد بود و افراد از هر رایانه خانگی می توانند امور بانکی،تجارت و بازرگانی مورد نظر خود را به انجام برسانند. به عبارت دیگر در بانکداری مجازی، تمام مراحل، از واریز پول برای سپرده گذاری، تا دریافت و انتقال وجه، و مبادله اسناد بین بانکی با تمام کشورهای جهان و .... از طریق رایانه انجام می شود. همچنین اجرای قوانین ضدپولشویی و امنیت بالا و شفافیت مبادلات با راه اندازی این بانک ها میسر خواهد شد.

بانک های مجازی نسل نوینی از بانکها بوده که با استفاده از آخرین دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات و بی نیاز از شعبه فیزیکی، خدمات و محصولات متنوع بانکی را به عموم عرضه می نمایند. دسترسی 24 ساعته (درهرزمان و هرمکان)، سهولت دسترسی، سرعت و امنیت از جمله مزیت های این قبیل بانکها است که آینده صنعت بانکداری را دگرگون خواهد ساخت.

در فرایند تبدیل بانک سنتی به بانک الکترونیکی، مفهوم دیگری به نام بانکداری مجازی به میان آمده است که شباهت و تفاوت هایی با بانک داری الکترونیکی دارد.

در بانکداری الکترونیکی از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می شود که به صورت الکترونیکی انجام می شود و باعث کاهش نیاز به حضور فیزیک مشتری در شعبه می شود. ولی بانکداری مجازی کاملاً غیر حضوری است، می توان گفت که بانکداری الکترونیکی پیش زمینه ایی برای بانکداری مجازی به شمار می رود.

در بانکداری مجازی، بانکی بدون شعبه و تماماً اینترنتی وجود دارد که متولی ارائه خدمات به مشتریان است.

تسهیل در افتتاح حساب بانکداری اینترنتی

افراد به‌راحتی می‌توانند در منزل خود از طریق تکمیل فرم مورد نظر در سایت گشایش حساب کنند. برای دسترسی  به حساب لازم است افراد اطلاعات امنیتی مانند ‌پسورد و نام کاربری خود را وارد کنند.

کاهش هزینه‌های بانکداری اینترنتی

ساختمان و تشکیلات کمتری در این نوع بانکداری لازم است. همچنین کاهش پرداخت حقوق کارکنان، هزینه‌های بانک را سرشکن می‌کند. کاهش هزینه‌ها به این نوع بانک‌ها اجازه می‌دهد نرخ سود بالاتری به حساب‌های سپرده خود تخصیص دهند. همچنین کارمزد خدمات در این شیوه کاهش می‌یابد. حتی بانک‌های فیزیکی نیز با ارایه خدماتی همچون کارمزد رایگان برای پرداخت قبوض به‌صورت آنلاین، باعث تشویق مردم به استفاده از این شیوه بانکداری می‌شوند.

تسهیل در انتخاب بهترین بانک

مقایسه بانک‌ها به‌صورت آنلاین بسیار سریعتر و راحتتر است. فرد می‌تواند به‌سرعت تعرفه وام‌ها، سود سپرده‌ها یا در صورت وجود، نرخ سود کارت اعتباری خود را مشاهده و بهترین بانک را انتخاب کند.

رفع مشکل برگشت چک

مشتری می‌تواند حساب آنلاین خود را در هر زمان از روز یا شب کنترل و موجودی حساب خود را دنبال کرده و بفهمد که کدام چک‌ها در چه زمانی تسویه شده‌اند و از واریزهای خودکار، پرداخت‌ها و زمان آنها مطلع شود. تمام این موارد تنها با دسترسی به سایت بانک و چند کلیک امکان‌پذیر می‌شود.

حفظ موازنه حساب با استفاده ازکامپیوتر و صورتحساب ماهانه

اطلاعات دانلود شده روی نرم‌افزارهایی مانند Microsoft Money و Quiken به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و تنها با چند کلیک کسری حساب خود را جبران کند. راحتی دسترسی به اطلاعات آنلاین به فرد کمک می‌کند تا به‌راحتی پول خود را سرمایه‌گذاری یا دنبال کند. حساب اینترنتی حتی قابلیت آنرا دارد که به مشتری کپی‌هایی از چک‌هایی که هر ماه می‌نویسد را نمایش دهد.

امکان کنترل آنلاین وضعیت امنیتی حساب

توانایی بازبینی حساب فرد در هر زمان، امکان ردیابی فعالیت‌های کلاهبرداری را قبل از آنکه خسارتی به بار آید راحتتر می‌کند. به‌محض آنکه فرد به حساب خود وارد شود، به‌سرعت متوجه تغییرات در حساب خود می‌شود. اگر وجهی از حساب شخص برداشت یا چکی نوشته شده باشد که فرد می‌داند آن را ننوشته است، به‌سرعت قابل مشاهده بوده و فرد به سرعت نسبت به بررسی آن اقدام می‌کند. این امر برخلاف بانکداری سنتی است که شخص بایستی منتظر بماند تا بعد از گذشت زمانی طولانی تنها سرنخی از وقوع کلاهبرداری را مشاهده کند.

تسهیل در ارایه خدمات بانکی به مشتریان

بانکداری مجازی انجام معامله را به نسبت آنچه در بانکداری سنتی پیشنهاد می‌شود، تسهیل می‌کند. مشتری نیازی به تبعیت از محدودیت‌های دست و پاگیر زمانی بانکداری سنتی ندارد. حتی هنگامی که در محل کار است نیازی نیست محل کار خود را برای انجام کارهای بانکی ترک کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► چه چیزی مانع خدمت رسانی بانک ها می شود؟
هشدارهاي امنيتي بانک مرکزي به شهروندان ◄

مطالب مرتبط
بنر