تجدید حیات تجارت الکترونیک: از2001 به اینسو

سه شنبه ، 5 آبان 1394 ، 12:08

 

بانکی دات آی آر: تجارت الکترونیک پس از ترکیدن حباب هم به رشد خود ادامه داد و برخی از شرکت هاي اینترنتی بازمانده از بحران سال 2000 و 2001 به موفقیت شایان توجهی دست یافتند.

به عنوان نمونه، آمازون بالاترین امتیاز رضایت مشتري در طول تاریخ صنعت خرده فروشی را به دست آورد. ای بی در فروش ماشین هاي دست دوم که در نگاه اول براي معاملات  آنلاین مورد نامناسبی به نظر نمی رسید، فروش قابل توجهی کسب کرد. شرکت وال مارت به عنوان بزرگترین خرده فروش جهان تمامی تجارت خود با تامین کنندگان را بر روي بستر الکترونیکی قرار داد. گوگل نیز با تبلیغات صفحه جست و جو به درآمد سرشاري دست یافت که همچنان در حال گسترش دامنه فعالیت هاي تجاري خود است.

ترکیدن حباب تجارت الکترونیک و بحران سال هاي 2000 و 2001 توجه ویژه اي را به تنظیم مقررات تجارت الکترونیک جلب کرد. مسائلی چون حمایت از مصرف کننده، موافقت نامه هاي کاربردي ، قرار دادها و حریم خصوصی در تجارت الکترونیکی، نگرانی هاي جدیدي در مورد قانونگذاري و تنظیم مقررات فعالیت هاي تجاري به وجود آوردند؛ به خصوص از این نظر که تجارت الکترونیک در جهانی سازي فعالیت هاي اقتصادي نقش قابل توجهی دارد. مثلا، در حالی که اتحادیه اروپا بیشتر بر حقوق مصرف کنندگان تاکید داشت، ایالات متحده بیشتر بر محافظت از  مالکیت فکري متمرکز بود. با این همه قوانینی چون قانون محافظت از مصرف کننده در برابر کلاهبرداري های سایبري و قانون امضاء الکترونیکی در تجارت ملی و جهانی منجر به حفاظت جریان تجارت در فضاي سایبري شده است.براي محافظت از مالکیت معنوي در تجارت الکترونیک نیز، اتحادیه مالکیت فکري جهانی (WIPO)  ایجاد شد. متعاقبا، از سوی این اتحادیه، سایتی برای رفع منازعات مربوط به نام دامنه تحت عنوان (UNDR) ایجاد شد. اینها مثالهایی از مباحث قانونگذاري در زمینه تجارت الکترونیک بود.

درکل چالشهاي پیش رو در تجارت الکترونیک عبارتند از:

قانونگذاري در موارد تخلفات الکترونیکی
حریم خصوصی در دنیاي مجازي
امنیت معاملات
امنیت مبادلات
تعرفه هاي خدمات الکترونیکی
قانون مالیاتی بر روي معاملات الکترونیکی
حفظ مالکیت معنوي در دنیاي مجازي

برگرفته از elsevier

مترجم: مهرداد دستورانی

► چرا هر بانک یک لیزینگ دارد؟
سوییفت؛ ابزار ارتباطات بین بانکی در سطح جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر