دوراهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی؛ ساختن یا خریدن(بخش اول)

پنجشنبه ، 28 آبان 1394 ، 09:43

 

بانکی دات آی آر: اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی با وجود اینکه بصورتی کند و تدریجی مورد اقبال قرار گرفتند، اما منبع آینده گسترش روابط، تعیین نرخ ها و پتانسیل وفاداری مشتری خواهند بود. باوجود اینکه چندین گزینه ی همکاری برای سازمانهای بانکی وجود دارد، آیـا زمان آن فرا رسیده است که بانک ها و اتحادیه های اعتباری جایگزینی اختصاصی را مد نظر قرار دهند؟

بازرگانی و تجارت در طول بیش از هزار سال تاریخ مدنی تکامل یافته است. 20 سال پیش، عصر اینترنت بانکداری آنلاین را معرفی کرد، و در حال حاضر 80 درصد از مشتریان بانکها در دنیای توسعه یافته از این نوع بانکداری استفاده میکنند. تنها در طی چهار سال گذشته، بانکداری موبایلی در میان صاحبان گوشی های هوشمند، 52٪  رشد داشته است. و در حال حاضراپلیکیشنهای پرداخت موبایلی (اپ ها) در بازار طوفانی به پا کرده اند و این عرصه را در اختیار گرفته به داغترین حوزه ی تجارت امروز تبدیل شده اند.

به سبب رشد تلفنهای همراه و پرداخت موبایلی، بسیاری از بانک و صادر کنندگان کارتهای بانکی بر سر این دو راهی هستند که اپلیکیشن پرداخت مستقلی برای خود بسازند یا قابلیت پرداخت موبایلی HCE (شبیه سازی کارت میزبان)  را به اپ بانکی موجود خود اضافه کنند.

اگر چه این ادغام ممکن است لزوما به موفقیتی فوری برای پرداخت های موبایلی نیانجامد، اما ارائه گر برخی نشانه ها درخصوص چگونگی تحول و تکامل پرداخت های موبایلی است. در میان این هیاهوی بانکداری موبایلی، برخی بانک ها به اینکه آیا باید در طرحهای کیف پولی ثالث مانند  ApplePay، AndroidPay، SamsungPay،  CurrentC  شرکت کنند یا نه، می اندیشند.

عوامل کلیدی برای تصمیم گیری

چند عامل کلیدی وجود دارد که بانکها و صادر کنندگان کارت میبایست پیش از تصمیم گیری برای شرکت در طرحهای کیف پول ثالث یا ساخت اپلیکیشن مستقل پرداخت HCE خود یا یک اپ کیف پول اختصاصی، مورد توجه و ملاحظه قرار دهند. عوامل کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از امنیت، اعتماد، حفظ حریم خصوصی، نوآوری و ارتباط با مصرف کننده.

بانکداری موبایلی سه کارکرد اصلی دارد... اطلاعاتی، تراکنشی و تبلیغاتی. کارکردهای اطلاعاتی تاریخ تعادل وتراکنش، و مواضع خودپردازها و شعب هستند. کارکردهای تراکنشی، شامل پرداخت قبض، پرداختهای بین اشخاص، انتقال مقادیر پول و سپرده از راه دور است. کارکردهای تبلیغاتی نیز ابزارهای جلب و نگهداری مشتری مانند برنامه های معرفی محصولات جدید، خدمات مصرفی، اطلاعات کمکی، و هشدار ها را شامل میشود.

بهمین ترتیب، پرداختهای موبایلی نیز دو کارکرد عمده دارند- به عنوان مثال، پرداختهای آنلاین و یا داخل اَپ، و پرداختهای داخل فروشگاه. پرداختهای آنلاین و یا داخل اَپ، مشابه خرید های دیجیتال در دستگاه های تلفن همراه است، که در اکثر موارد بخشی از گزینه های پرداخت هستند که در داخل اپلیکیشنهای خرده فروشی تعبیه شده اند. پرداختهای داخل فروشگاه یا پرداختهای پوششی، در درون فروشگاه بصورت فیزیکی و از طریق ارتباطات میدان نزدیک (NFC) که در گوشی قرار دارد، و با استفاده از HCE (شبیه سازی کارت میزبان) یا فناوری مشابهی که مورد استفاده  AndroidPay،ApplePay و سایرین میباشد، کار میکند.

به سبب دامنه ی ان، تمرکز عمدتا بر روی قابلیتهای داخل اپ و داخل فروشگاهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی میباشد، که در آن اعتبارات بر روی خود دستگاه تلفن همراه ذخیره میشود و نیازمند ایمن سازی است.

با توجه به ماهیت بسیار شخصی دستگاه های تلفن همراه و جنبه ی همیشگی بودن استفاده ی مصرفکنندگان، اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی به ویژه برای طیف جدید و گسترده تری از خدمات جذاب میباشند. بنابراین، با بیشتر شدن گوشی های هوشمند در جامعه انسانی، انتظارات نیز برای غنئ بخشیدن بیشتر به تجربه بانکداری و پرداخت های موبایلی، در بالاتربن سطح است.

ادامه دارد...

برگرفته از thefinancialbrand

مترجم: مهرداد دستورانی

► دوراهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی؛ ساختن یا خریدن(بخش پایانی)
دوراهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی؛ ساختن یا خریدن(بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.


بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، طبق اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش بانکی روزانه بسته به نوع انجام عملیات تراکنش از پنج تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است. همچنین سقف خرید روزانه از طریق دستگاه خودپرداز از ۵۰ میلیون برای هر کارت تا ۲۰۰ میلیون تومان برای تمام کارت‌های هر فرد متغیر است.

ایسنا نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه‌های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپرداز‌ها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

خرج 205 هزار میلیاردتومانی برای فروکش التهاب بازار بین بانکی+ نمودار

نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود....


اقتصادنیوز: نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود در کانال 23.5 درصد باقی مانده و با کاهشی بسیار جزئی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، این درحالیست که میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز نیز که یکی از ابزار کنترل نرخ بهره است، از مرز 205 همت در هفته گذشته فراتر رفته و اعتبارگیری قاعده مند شبکه بانکی در حدود کمتر از 3 همت رقم خورده است. چکیده این موارد می‌تواند به معنای فروکش کردن التهاب تقاضای بانکی در ازای تزریق 205 همتی به بازار باز باشد.


جزئیات نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 12 اردیبهشت 1403 معادل 23.5 درصد اعلام شده است که در مقایسه با دو هفته گذشته خود از ثبات نسبی برخوردار بوده است. این درحالیست که در اواخر سال 1402 و ابتدای 1403 نرخ بهره بین بانکی که به نوعی قیمت توافقی استقراض منابع مالی بین بانک‌ها به شمار می‌آید، با التهاب بازارها در نتیجه مسائل مربوط به آخر سال با افزایش مواجه شده بود و در اولین هفته فروردین معادل 23.62 درصد به ثبت رسید.


بر اساس گزارش اکوایران، به‌طور کلی بانک‌ها نیز مانند اشخاص حقیقی می‌توانند در صورت نیاز به منابع مالی از یکدیگر به مدت 24 تا 48 ساعت استقراض کنند. نرخ بهره این عملیات نیز به صورت شناور در یک کانال مدیریت شده توسط بانک مرکزی شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه نرخ بهره بین بانکی مهمترین نرخ بهره در اقتصاد تلقی می‌شود، سیاستگذار پولی عموما با هدف کنترل نرخ بهره با استفاده از ابزاری مانند عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند اقدام به دخالت غیرمستقیم در روند تغییرات نرخ بهره می‌کند.


فروکش التهاب در بازار بین بانکی در ازای تغذیه 205 همتی از بازار باز

بر اساس مطالعات، تغییرات نرخ بهره تابع فشار مازاد تقاضا در بازار بین بانکی است که بر اساس آن هرگاه مازاد تقاضا افزایش یابد فشارها در جهت بالاتر رفتن نرخ بهره شکل می‌گیرد. در مقابل هرگاه مازاد عرضه شدت بیشتری داشته باشد، بانک‌ها حاضرند در ازای نرخ بهره پایین‌تری به متقاضیان اعتبار قرض دهند و نرخ بهره کاهش می‌یابد. زمانیکه فشار تقاضا در بازار بین بانکی بالا باشد بانک مرکزی ممکن است تشخیص دهد که با استفاده از عملیات بازار باز بخشی از تقاضا را تامین کند تا فشار زیادی بر نرخ بهره بین بانکی وارد نشود.


مشاهده می‌شود میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز از ابتدای 1403 تا تاریخ مورد بررسی، حجم بالایی داشته است و در هفته اخیر به بیش از 205 همت که به نوعی سقف تاریخی محسوب می‌شود رسیده است. در مقابل اعتباردهی قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی کاهش یافته که به نوعی می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت آرامش به بازار بین بانکی در ازای تزریق اعتبار 205 همتی به بازار باز باشد

بنر