روانشناسي رنگ ها در طراحي سايت

شنبه ، 15 فروردين 1394 ، 11:21

بانکی دات آی آر: در رنگ بندي يك صفحه ، بايد به اين موضوع توجه شود كه اين رنگ قرار است در چه صفحه اي و با چه موضوعي به كار رود . يعني اصل توجه به عملكرد و موضوعيت سايت ، در رنگ بندي مطالب مهم است .
سايت هاي دولتي و به طور كل ، سايت هايي با بازديدكننده بسيار بالا ، معمولا از رنك سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبي براي لينك هاي صفحه و رنگ بنفش براي لينكهاي مشاهده شده استفاده مي كنند.
سايت هايي كه بيش تر جنبه شخصي دارند ، از رنگ هاي مكمل استفاده مي كنند . مثلا رنگ سبز پر رنگ در كنار سرمه اي ، جذابيت خاصي به سايت هايي با موضوعيت بازرگاني مي دهد و يا در طراحي سايت هاي كودكان ، از رنگ هاي خيلي شاد استفاده مي شود.
به هر حال توجه به كاركرد كد رنگ ها در طراحي صفحات وب از اهميت مهمي برخوردار است.

يك بهترين رنگ نداريم !

در مديريت نوين يك اصل پذيرفته شده وجود دارد كه يك بهترين شيوه مديريت در كار وجود ندارد . تركيب و هماهنگي و استقرار يك نظام در رنگ بندي صفحات وب نيز ، چنين رويكردي دارد . تجربه ، نوع علاقه و هن ر طراح است كه سايتي را براي ما جذاب و سايتي ديگر را كسل كننده مي كند . نكاتي كه مي بايست در زمان طراحي گرافيكي سايت در نظر داشته باشيم به شرح زير هستند :

اثر روان شناسي رنگ
قابليت خواندن متون صفحات سايت
رنگ متمم رنگهاي انتخابي براي پس ضمينه ، تصاوير ، لينك ها و متون
وجود تطبيق رنگي بين لوگوها و آرم هاي صفحات با رنگ بندي متون و مطالب به كار گرفته شده
توجه به نوع مخاطب و بازديدكننده بخش هاي مختلف سايت

پنج اصل مهم

ليست زير مشخصه هايي از رنگ ها را كه هنگام طراحي بايد مدنظر داشته باشيد بيان ميكند:
رنگ ها اثر زيادي روي احساسات ما در 90 ثانيه اول ديدن ميگذارند .
اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يك جنس از شما كند .
رنگ ها رفتار ما را در برابر يك موضوع فقط تشديد نميكنند ، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان ميدهند.
اثر گذاري رنگ در فرهنگ هاي مختلف گوناگون است !
هر رنگ به تنهايي يك پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد .به قول مك لوهان ، رسانه همان پيام است

روان شناسي رنگ ها

به طور كل ، رنگ ها داراي خصيصه هاي خاصي هستند كه در زير به بخشي از اين مولفه هاي موجود در رنگ ها اشاره
شده است :
• سفيد : اشاره دارد به صداقت ، پاكيزگي ، صميميت ، ملايمت و معاصر بود ن چيزي . سفيد بهترين رنگ براي بك گراند هاي وب است . در تجارت سفيد رنگ خستگي گير و انرژي بخش است .
• سياه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دليري ، شهامت ، فريبندگي ، شيطان ، مهارت و باستان . مشكي براي رنگ متن
روي يك پس زمينه روشن ايده آل است .اين رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميكند .
• قرمز : توانايي ، هيجان ، احساسات شديد ، سرعت ، خطر و تهاجم . اين رنگ از بيننده توجه به خود را طلب ميكند . در
تجارت بمعني وام و بدهي است . اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع ميكند.
• آبي : امنيت ، اع تماد ، مسيوليت پذيري ، سرما ، ايمان ، وفاداري ، وابستگي وجاه و جلال . آبي دومين رنگ عوام پسند
است . در تجارت بمعناي ضمانت مالي است.
• سبز : تندرستي ، فراواني ، حاصلخيزي ، آزادي ، شفا و بهبودي ، طبيعت ، پيشرفت ، حسادت و خونسردي . در تجارت
بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود.
• قهوه اي : تاثير گذاري ، متانت ، توانگري مالي و كمك كننده بودن . قهوه اي رنگ كره خاكي ماست و در طبيعت بسيار
فراوان است.
• خاكستري : صميميت زياد ، اعتبار و نفوذ و عملي بودن . در تجارت بمعناي سنت گرايي است.
• صورتي : ملايمت ، شيريني ، ظرافت و زنانگي ، خوب بودن ، بي گناهي و پرورش كودك.
• بنفش : وقار ، معنويت ، شاهانه بودن ، عيش و نعمت ، دارايي ، اعتبار و نفوذ ، سوگواري و مهارت . در تجارت بزرگ
نشان دادن است . بنفش طرفداري از سبك هاي هنرمندانه است.
• نارنجي : سرزندگي و شوخي ، لذت و خوشگذراني ، تعادل گرمايي ، تشويق كردن ، چالاكي و نيرو ، تحمل و بلند همتي
• زرد : نور خورشيد ، گرمي ، خوشي ، نامردي ، ترسويي و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و براي
تاكيد نيز خوب است . زرد باعث افزايش تمركز شده ، سوخت و ساز را زياد ميكند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست.
• طلايي : نشانگر گران بودن و پرستيژ است.
• نقره اي : سرما ، علمي بودن و اعتبار و پرستيژ است.
پس وقتي ميخواهيد رنگي انتخاب كنيد بايد درباره بازار نهايي كار خود بانديشيد .
چه احساساتي را ميخواهيد برا نگيخته كنيد ؟
اول كمي درباره چشم انداز احساسي هدفتان فكر كنيد و نيز پيامي كه از راه ديد ميخواهيد منتقل كنيد.

منبع: linkedin
مرجان نجفی

► استخدام های روز-27 اسفند93
مسکن مهرخالی از سکنه است ◄

مطالب مرتبط
بنر