گردشگری/ جاذبه های گردشگری تفلیس

يكشنبه ، 14 مهر 1392 ، 11:04

تفلیس، پایتخت کشور گرجستان، دو سه سالی است که به جمع شهرهای مورد علاقه ایرانیان برای مسافرت خارجی تبدیل شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، این شهر این روزها ایرانیان زیادی را به خود می بیند، از آنهایی که برای گردش چند روزه می روند تا آنهایی که کسب و کارشان در آنجاست. در این شهر ایرانیان زیادی به ساختمان سازی و واردات و صادرات مشغول هستند.

موقعیت جغرافیایی

این شهر در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز بزرگ و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار دارد. تفلیس در دو طرف ساحل رود کر در درون دره‌ای گسترده‌است. این رود که از کوههای کردستان ترکیه سرچشمه می‌گیرد به طول ۳۶ کیلومتر در شهر جاری است.

شرایط آب و هوایی

آب و هوای تفلیس تقریبا جنب قاره ای است و آب و هوای شهر تحت تاثیر دو هوای خشک از شرق وهوای مرطوب جنب قاره ای از غرب قرار دارد.

دیدنی ها

ميدان آزادي و خيابان روستاويلي

ميدان آزادي كه پيشتر ميدان لنين نام داشت پس از انقلاب رز آزادي نامگذاري شد.

خیابان روستاولی که قبلا خیابان گلوینی نامیده میشده یکی از اصلیترین و مرکزی ترین خیابانهای شهر تفلیس میباشد که به احترام شاعر بسیار معروف قرون وسطی گرجی یعنی شوتا روستاولی نامگذاری شده است . این خیابان 1.5 کیلومتری از میدان  تاویسوپلبا یا همان آزادی،  میدان لنین سابق   شروع شده و  به مترو روستاولی و خیابان کوستاوا منتهی میشود. بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در این خیابان مستقر هستند که از جمله آنها میتوان به پارلمان گرجستان ، اپرا و باله شهر تفلیس ، دادگاه عالی ، کلیسای کاشوتی ، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان اشاره کرد .

آتشکده تفلیس

آتشکده تفلیس در خیابان گومی و در یکی از محله های قدیمی تفلیس بنام کلدیس اوبانی قرار دارد. این بنا در زبان محلی آتشگا و گاه آتشگاده نامیده می شود. قدمت این آتشکده مربوط به دوران ساسانیان است.

دریاچه لیسی


دریاچه لیسی از شمال غربی تا جنوب شرقی شهر گسترش پیدا کرده است. این دریاچه از سال ۱۹۵۳ مورد استفاده واقع شده است. طول آن ۸.75 کیلومتر ، حداکثر عرض آن۸۵. ۱دریاچه از باران، برف و آبهای زیر زمینی تامین میشود. در بهار حداکثر مقدار و در پاییز حداقل مقدار آب را دارد. حداکثر دمای آب آن در تابستان به ۲۸ درجه سانتیگراد میرسد. آب دریاچه تا حدودی شور است. ۲۶۹۵ میلی گرم در لیتر املاح دارد. از این دریاچه جهت پرورش ماهی استفاده میشود و در تابستان مردم تفلیس جهت ماهیگیری و استراحت و شنا به کنار این دریاچه می ایند.

 

حمام هاي سولفور


حمام هاي گوگردي در محله اي قرار دارند بنام آبانتوباني َكه بخشي از منطقه تفليس قديم است.آب گرم اين حمامها مستقيمن از چشمه هاي آبگرم تامين مي شود.هزينه استفاده از حمامهاي عمومي از 2 لاري به بالا و هزينه استفاده از حمام نمره يا همان كابين اختصاصي از 15 تا 80 دلاري براي يك ساعت مي باشد.هزينه ماساژ جداگانه است كه درصورت درخواست ماساژور در نظر گرفته مي باشد.ماساژ در اين حمام ها بيشتر به شستن شباهت دارند. نوشيدني هاي مختلف نيز به قيمت معمول در اين حمام ها عرضه مي شوند.

دریاچه لاک پشت، قلعه نارین، موزه پول، کوه مقدس و موزه عروسک از دیگر دیدنی های تفلیس گرجستان هستند.

مراکز خرید

شهر تفلیس غیر از بازار مرکزی شهر، دارای چندین مرکز خرید دیگر میباشد از جمله مرکز تجاری گرجستان، میدان مرجانشویلی و خیابان پکینی. برخي ديگر از مراكز و فروشگاههاي معروف عباتند از: بازار فرش Cervin - عرضه كننده لباسهاي كتانه زنانه Fashion House Material - عرضه كننده لباسهاي ورزشي آقايان و خانمها JNBY - عرضه كننده البسه با جنسهاي كاملا طبيعي Kid Style - عرضه كننده لباسهاي مخصوص كودكان و اسباب بازي

حمل و نقل عمومی

تفلیس دارای فرودگاهی است که در 18 کیلومتری این شهر واقع شده است و در سال 2010 به عنوان فرودگاه برتر در اروپای شرقی، کشورهای همسود و خاورمیانه معرفی شد.

در داخل شهر هم مسافران می توانند از اتوبوس، تاکسی و مترو استفاده کنند. اطلاعات راجع به نام ایستگاه ها روی شیشه های اتوبوس نوشته شده است.

تاکسی های معتبر هم تاکسی متر دارند و کرایه را براساس تاکسی متر حساب می کنند.

مترو هم از شش صبح تا نیمه شب باز است و استفاده از کارت اعتباری برای مترو به صرفه تر است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► تصویری/ بازار میوه سنتی قائم شهر
5 جاذبه توریستی عجیب دنیا + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر