سوء‏استفاده بانكها از ضعف اطلاع‏رساني بانك مركزي درباره نرخ سود علي‏الحساب

يكشنبه ، 19 آبان 1387 ، 16:32

بانکی: با وجود گذشت نزديك به دو ماه از دستورالعمل بانك مركزي به بانك‏ها و مؤسسات مالي اعتباري براي يكسان‏سازي سقف نرخ سود علي‏الحساب، بانك‏ها و مؤسسات مالي اعتباري همچنان در تبليغات تلويزيوني پرخرج خود، نرخ سود سپرده‏هاي خود را متفاوت و رو به افزايش وانمود مي‏كنند.
به گزارش "الف"، بانك مركزي در هفته‏هاي پاياني مهرماه با صدور بخشنامه‏اي خطاب به بانك‏ها مؤسسات اعتباري و قرض‏الحسنه‏ها با استناد به بسته سياستي نظارتي خود حداكثر نرخ سود علي‏الحساب سپرده‏ها براي دوره‏هاي كوتاه مدت و يك،‌ دو يا سه چهار و پنج ساله را به ترتيب 9، 15، 16، 17، 18 و 19 درصد اعلام كرده بود. بانك‏ها و مؤسسات اعتباري تا مدتي دستورالعمل بانك مركزي را ناديده گرفته و به مسابقه افزايش نرخ سود علي‏الحساب مشغول بوده‏اند اما از دو هفته پيش، نرخ سود علي‏الحساب همه بانك‏ها و مؤسسات مالي اعتباري با نرخ‏هاي اعلام شده بانك مركزي يكسان شده اما بانك‏ها و مؤسسات اعتباري با وجودي كه نرخ سود يكسان دارند، با تبليغات پرحجم تلويزيوني و محيطي سعي دارند نرخ سود سپرده‏هاي خود را بالاتر از ديگران نشان دهند.
تا پيش از ابلاغ نرخ‏هاي يكسان بانك مركزي براي سود سپرده‏ها، نرخهاي سود علي‏الحساب يكساله‏ بانك هاي سپه، صادرات، تجارت، ملت و همه بانك‏هاي غيردولتي و مؤسسات مالي اعتباري، بالاتر از نرخ ابلاغي بانك مركزي (15 درصد) بود و بانك‏هاي مسكن، رفاه، كشاورزي، توسعه صادرات و صنعت معدن براي سپرده‏هاي يكساله نرخ سود علي‏الحساب كمتري پرداخت مي‏كردند و بانك ملي از اين لحاظ مطابق دستورالعمل بانك مركزي رفتار مي‏كرد.
با اجرايي شدن دستورالعمل بانك مركزي براي يكسان‏سازي نرخ سود بانكي، انتظار مي‏رود بانك‏ها و مؤسسات مالي اعتباري به جاي جذب سپرده‏هاي مردم از طريق مسابقه افزايش «نرخ سود علي‏الحساب»، با روش افزايش «نرخ سود قطعي» و نيز با بهتركردن كيفيت خدمات و امتيازات خود براي سپرده‏گذاران، آنها را به سپرده‏گذاري در بانك خود تشويق كنند.
با وجودي كه دو ماه از دستورالعمل بانك مركزي براي يكسان‏سازي نرخ سود علي‏الحساب مي‏گذرد، روابط عمومي بانك مركزي اطلاع‏رساني چنداني درباره شيوه جديد تعيين نرخ سود علي‏الحساب بانك‏ها نكرده و حتي دستورالعمل بانك مركزي را در صفحه سايت اينترنتي بانك مركزي قرار نداده است. بانك‏ها و مؤسسات مالي اعتباري نيز با سوء‌استفاده از كوتاهي سهوي يا عمدي بانك مركزي در اطلاع‏رساني  درباره تعيين نرخ سود علي‏الحساب، همچنان با تبليغات پرهزينه خود در رسانه‏ها، نرخ سود سپرده‏هاي خود را بالاتر از ديگران وانمود مي‏كنند.

منبع: سایت خبری الف

► دفاع مجدد احمدي نژاد از طرح تحول اقتصادي
سكوت طولانى خودپردازها در برابر اعتراض مردم! ◄

مطالب مرتبط
بنر