کیف پول دیجیتال چیست؟

شنبه ، 18 آبان 1398 ، 15:17
در صورتی که نمی­ خواهید پول نقد و کارت اعتباری با خود حمل کنید، ممکن است بخواهید برای ساده­ تر کردن روش پرداخت، با کاربردهای کیف پول دیجیتال که با عنوان کیف پول الکترونیک نیز شناخته می‌شود، آشنا شوید.  کیف دیجیتال یک سیستم پرداخت است که از پسوردها و اطلاعات بانکی کاربران محافظت می‌کند و به مشتریان امکان می‌دهد تا بدون استفاده از پول نقد، تراکنش­های امن انجام دهند.

یک دزد به سادگی می­تواند کیف پول شما را به سرقت برده وبه کارت­های اعتباری شما دسترسی پیدا کند ولی کیف پول ­های دیجیتال اطلاعات بانکی را به شکلی رمزگذاری می‌کنند که آنها را از دستبرد دزدها و هکرها محافظت کند. مثلا حتی اگر تلفن همراه شما دزدیده شود، برای دسترسی به اطلاعات کیف دیجیتال، هنوز به یک کد عبور یا سیستم تایید هویت بیومتریک یا زیست ­سنجی (مثل اثر انگشت) نیاز است.

با آنکه کیف پول­های موبایل اغلب با نام کیف دیجیتال نیز شناخته می‌شوند، اما تفاوت کلیدی بین این دو وجود دارد: کیف پول موبایلی برنامه‌ای است که در تلفن همراه هوشمند شما ذخیره شده‌است، در حالی که کیف دیجیتال را می‌توان در کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ و یا تلفن همراه استفاده کرد. مزیت عمده این نوع کیف، راحتی بیشتر آن است.


تفاوت کیف پول موبایل، کیف پول دیجیتال و کیف الکترونیک


شما می‌توانید از کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ و یا تلفن همراه هوشمند، به کیف دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید. در صورتی که تصور می‌کنید که کیف دیجیتال مثل حساب بانکی آنلاین یا نرم­افزار بانک در تلفن همراه شما باشد، درست فکر کرده­ اید. البته، انواع کیف دیجیتال بسیار گسترده ­تر از نرم افزارهای آنلاین بانکی یا کارت اعتباری می‌باشد و برای مثال قابلیت ذخیره رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم را نیز دارند.

کیف پول موبایلی نرم ­افزاری است که به شکلی ویژه، برای کاربران تلفن همراه هوشمند طراحی شده‌است. البته، بسیاری از کیف پول­های موبایل، کیف دیجیتال نیز هستند، زیرا با تلفن همراه هوشمند و کامپیوتر رومیزی سازگار می‌باشند.

انواع مختلف کیف پول­‌های دیجیتال کدامند؟
 شما می‌توانید از طریق بانک یا یک نرم­افزار در تلفن همراه خود، یک کیف دیجیتال را برای خود نصب کنید. به طور کلی، پس از دانلود یک نرم‌افزار یا رفتن به وب سایت یک موسسه مالی معتبر که به آن اعتماد دارید، لازم است مراحلی مثل واردکردن اطلاعات بانکی یا کارت اعتباری خود را تکمیل کنید. در خارج از ایران موسسات مالی پرشماری که الزاما بانک نیستند، امکانات کیف دیجیتال (مثل تبادل ارز دیجیتال) را ارائه می‌دهند.

برخی از پرطرفدارترین کیف های دیجیتال در دنیا عبارتند از اپل­ پی (Apple Pay)، سامسونگ­ پی (Samsung Pay)، گوگل­ پی (Google Pay) و ونمو (Venmo). معمولا کیف پول­های دیجیتال رایگان هستند، اما لازم است پیش از کار با آن‌ها قوانین و شرایط مربوط به آنها را بررسی کنید. برای مثال، کیف دیجیتال ونمو برای ارسال پول با کارت اعتباری به فرد دیگر، ۳ درصد کارمزد استاندارد دریافت می‌کند. اما در صورتی که شما پرداخت را از حساب بانکی، کارت اعتباری یا موجودی حساب ونموی خود انجام دهید، کارمزدی دریافت نمی‌شود.

 به طور کلی، بیشتر کیف های دیجیتال اطلاعات کارت اعتباری را ذخیره می‌کنند و با انتقال پول از حساب بانکی شما به حساب بانکی یک شرکت یا یک فرد دیگر، انجام تراکنش پرداخت را تسهیل می­کنند. همچنین، کیف پول­های دیجیتالی وجود دارند که امکان پس ­انداز پول یا ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهند، مثلا یک کیف پول دیجیتال رمزارز مثل کوین بیس (Coinbase) که به شما امکان می‌دهد تا پول خود را به رمزارز تبدیل کنید.


► چین تا سه ماه آینده ارز مجازی منتشر می‌کند
فروپاشی پول‌های کاغذی با ظهور ارزهای دیجیتال ◄

مطالب مرتبط
بنر