بانکداري الکترونیک بین بانکی (قسمت دوم)

پنجشنبه ، 7 آبان 1394 ، 09:16

 

بانکی دات آی آر: در مقابل بانکداري الکترونیک خرد که میان بانک و مشتري شکل گرفته است، در بازار بین بانکی نیز خدمات بانکداری الکترونیک میان بانکها انجام می پذیرد.

کـاربـردهای دستورات بستانکار و بدهکار

دستورات بدهکار و بستانکار یا همان واریز و برداشت وجـه، کاربردهایی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:

دستور پرداخت دائمی
در این نوع دستور، پرداخت کننده از قبل به بانک خود اجازه می دهد تا پرداختهاي خاصی را از جانب او انجام دهد. در حالت دستور پرداخت دائمی، بانک موظف می شود تا در یک زمان خاص پرداخت خاصی را براي بستانکار نمودن حساب گیرنده انجام دهد.
استفاده از این روش مدتهاست که در کشورهاي توسعه یافته صورت می گیرد ولی با ظهور سیستمهاي رایانه اي بانکها اقدام به وارد نمودن فایلهاي دستور پرداخت دائمی خود به رایانه ها نمودند. لذا هر روز رایانه ها فهرستی از پرداختهایی را که باید در آن روز انجام می گرفت چاپ می کردند، بانکهاي گیرنده با دریافت اطلاعات مذبور از طریق اتاقهاي پایاپاي، آنها را وارد رایانه می کردند تا حسابهای مشتریانشان به روز شود. با گذشت زمان بانکها به جای چاپ دستورهاي پرداخت، آنها را به صورت دیسکتهاي رایانه اي درآوردند تا به اتاقهاي پایاپاي بفرستند. اتاقهاي پایاپای در واقع مرکز رایانه اي بود که دیسکتها را از بانکهای مختلف دریافت می نمود و سپس براي هر بانکی یک دیسکت جداگانه از دستور پرداخت مربوطه تهیه و به همان بانک ارسال می کرد. با ظهور شبکه هاي ارتباطی مطمئن و ایمن، دیسکتها جاي خود را به سامانه های انتقال لحظه ای و فوری دادندبه طوری که امروزه ارسال و دریافت اطلاعات از طریق این شبکه ها انجام میشود.
دستور پرداخت دائمی در عمل کار خود را بسیار خوب انجام داد و تنها مشکل این سیستم، ثابت بودن مبلغ قابل ارسال و همچنین فاصله زمانی بین هر پرداخت بود؛ زیرا تورم و مشکلات اقتصادي همواره باعث تغییر در مبالغ پرداختی در این روش می شد. براي مثال اجاره ساختمانها و یا حق عضویت و آبونمان سالانه نشریات به دلیل تورم تغییر می کرد و این امر خود باعث بروز مشکلاتی می شد..

برگرفته از مقاله ی Essay on Banking به تالیف GovindRajan از دانشگاه MIT
مترجم: مهرداد دستورانی

ادامه دارد...

► آیا USSD درایران همه گیر خواهد شد؟+تفاوت همبانک با USSD
فرق تحویلدار وتحصيلدارچیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر