دوراهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی؛ ساختن یا خریدن(بخش اول)

پنجشنبه ، 28 آبان 1394 ، 09:43

 

بانکی دات آی آر: اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی با وجود اینکه بصورتی کند و تدریجی مورد اقبال قرار گرفتند، اما منبع آینده گسترش روابط، تعیین نرخ ها و پتانسیل وفاداری مشتری خواهند بود. باوجود اینکه چندین گزینه ی همکاری برای سازمانهای بانکی وجود دارد، آیـا زمان آن فرا رسیده است که بانک ها و اتحادیه های اعتباری جایگزینی اختصاصی را مد نظر قرار دهند؟

بازرگانی و تجارت در طول بیش از هزار سال تاریخ مدنی تکامل یافته است. 20 سال پیش، عصر اینترنت بانکداری آنلاین را معرفی کرد، و در حال حاضر 80 درصد از مشتریان بانکها در دنیای توسعه یافته از این نوع بانکداری استفاده میکنند. تنها در طی چهار سال گذشته، بانکداری موبایلی در میان صاحبان گوشی های هوشمند، 52٪  رشد داشته است. و در حال حاضراپلیکیشنهای پرداخت موبایلی (اپ ها) در بازار طوفانی به پا کرده اند و این عرصه را در اختیار گرفته به داغترین حوزه ی تجارت امروز تبدیل شده اند.

به سبب رشد تلفنهای همراه و پرداخت موبایلی، بسیاری از بانک و صادر کنندگان کارتهای بانکی بر سر این دو راهی هستند که اپلیکیشن پرداخت مستقلی برای خود بسازند یا قابلیت پرداخت موبایلی HCE (شبیه سازی کارت میزبان)  را به اپ بانکی موجود خود اضافه کنند.

اگر چه این ادغام ممکن است لزوما به موفقیتی فوری برای پرداخت های موبایلی نیانجامد، اما ارائه گر برخی نشانه ها درخصوص چگونگی تحول و تکامل پرداخت های موبایلی است. در میان این هیاهوی بانکداری موبایلی، برخی بانک ها به اینکه آیا باید در طرحهای کیف پولی ثالث مانند  ApplePay، AndroidPay، SamsungPay،  CurrentC  شرکت کنند یا نه، می اندیشند.

عوامل کلیدی برای تصمیم گیری

چند عامل کلیدی وجود دارد که بانکها و صادر کنندگان کارت میبایست پیش از تصمیم گیری برای شرکت در طرحهای کیف پول ثالث یا ساخت اپلیکیشن مستقل پرداخت HCE خود یا یک اپ کیف پول اختصاصی، مورد توجه و ملاحظه قرار دهند. عوامل کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از امنیت، اعتماد، حفظ حریم خصوصی، نوآوری و ارتباط با مصرف کننده.

بانکداری موبایلی سه کارکرد اصلی دارد... اطلاعاتی، تراکنشی و تبلیغاتی. کارکردهای اطلاعاتی تاریخ تعادل وتراکنش، و مواضع خودپردازها و شعب هستند. کارکردهای تراکنشی، شامل پرداخت قبض، پرداختهای بین اشخاص، انتقال مقادیر پول و سپرده از راه دور است. کارکردهای تبلیغاتی نیز ابزارهای جلب و نگهداری مشتری مانند برنامه های معرفی محصولات جدید، خدمات مصرفی، اطلاعات کمکی، و هشدار ها را شامل میشود.

بهمین ترتیب، پرداختهای موبایلی نیز دو کارکرد عمده دارند- به عنوان مثال، پرداختهای آنلاین و یا داخل اَپ، و پرداختهای داخل فروشگاه. پرداختهای آنلاین و یا داخل اَپ، مشابه خرید های دیجیتال در دستگاه های تلفن همراه است، که در اکثر موارد بخشی از گزینه های پرداخت هستند که در داخل اپلیکیشنهای خرده فروشی تعبیه شده اند. پرداختهای داخل فروشگاه یا پرداختهای پوششی، در درون فروشگاه بصورت فیزیکی و از طریق ارتباطات میدان نزدیک (NFC) که در گوشی قرار دارد، و با استفاده از HCE (شبیه سازی کارت میزبان) یا فناوری مشابهی که مورد استفاده  AndroidPay،ApplePay و سایرین میباشد، کار میکند.

به سبب دامنه ی ان، تمرکز عمدتا بر روی قابلیتهای داخل اپ و داخل فروشگاهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی میباشد، که در آن اعتبارات بر روی خود دستگاه تلفن همراه ذخیره میشود و نیازمند ایمن سازی است.

با توجه به ماهیت بسیار شخصی دستگاه های تلفن همراه و جنبه ی همیشگی بودن استفاده ی مصرفکنندگان، اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی به ویژه برای طیف جدید و گسترده تری از خدمات جذاب میباشند. بنابراین، با بیشتر شدن گوشی های هوشمند در جامعه انسانی، انتظارات نیز برای غنئ بخشیدن بیشتر به تجربه بانکداری و پرداخت های موبایلی، در بالاتربن سطح است.

ادامه دارد...

برگرفته از thefinancialbrand

مترجم: مهرداد دستورانی

► دوراهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی؛ ساختن یا خریدن(بخش پایانی)
دوراهی اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی؛ ساختن یا خریدن(بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر