به چه چیزی علاقه دارید؟- قسمت سوم

يكشنبه ، 17 بهمن 1395 ، 16:50

 

بانک دات آی آر: دو پاراگراف زیر را در نظر بگیرید:

«من او را دوست دارم. هربار که کنارش می‌نشینم، آرامش را حس می‌کنم. صدایش به گوشم زیبا است. نگاهش شادم می‌کند. هربار که می‌خواهم برایش کاری انجام دهم، لذت بیشتری از زندگی‌ام می‌برم.»

«من او را دوست دارم. هروقت با هم صحبت کردیم، کارهایم را راحت‌تر انجام داده‌ام. هربار که کنارش می‌نشینم، افکار مزاحمم کنار می‌رود و می‌توانم به آینده امیدوارتر باشم. رفتارهایی از او سر زده که اگر از دیگران سر می‌زد، به شدت ناراحت می‌شدم؛ ولی از او به هیچ عنوان ناراحت نشدم. به راحتی می‌توانم برایش کاری انجام دهم و از انجام دادن کارهایی که برای اوست، احساس خستگی نمی‌کنم»

نفر اول، بدون هیچ فکر کردنی می‌تواند احساسش را تشخیص دهد. ولی نفر دوم، نیاز دارد تا کمی فر کند و در ذهنش، اتفاقات مختلف را به هم بچسباند. نفر اول پنج حس قدرتمند دارد که اعتمادش را جلب کرده‌اند. ولی نفر دوم، به حواسش اعتماد ندارد و خودش را تجزیه و تحلیل می‌کند. اگر با نفر اول هم سفر شوید، می‌بینید که از لحظه لحظه‌ی سفرش لذت می‌برد. ولی نفر دوم، در هر لحظه از سفر به فکر لحظات بعدی است و برنامه می‌چیند. نفر اول، نمونه‌ای از افراد «حسی» (sensing) و نفر دوم، نمونه‌ای از افراد «شهودی» (intuitive) است.

تمام اطلاعاتی که ما از دنیا دریافت می‌کنیم، از طریق حواس پنجگانه به ما می‌رسند. ولی در اصل، این مغز ماست که آن‌ها را دریافت می‌کند. این مغز ماست که می‌بیند و می‌شنود، نه چشم و گوش ما. چشم فقط حسگری است که سیگنال‌ها را به صورت خام برای مغز می‌فرستد. مغز، آن‌ها را پردازش می‌کند، با یافته‌های قبلی‌اش مقایسه می‌کند و در نهایت، تصاویر را می‌بیند. بنابراین، قابل درک است که افراد حسی و شهودی، هر دو یک نوع چشم داشته باشند، ولی دنیا را به دو صورت مختلف ببینند.

 

 

 

در محیط کار...

حسی‌ها بیشتر به واقعیات توجه دارند، ولی شهودی‌ها از تخیل لذت می‌برند. حسی‌ها به چیزی توجه دارند که مطمئن و موثق باشد، ولی شهودی‌ها بیشتر به استنباط‌ها کار دارند. شهودی‌ها، از استعاره و قیاس استفاده‌ی فراوان می‌کنند. ولی حسی‌ها جزییات را مو به مو بیان می‌کنند. حسی‌ها دوست دارند از مهارت‌های فعلی استفاده کنند، ولی شهودی‌ها دوست دارند مهارت‌های جدید را فرا بگیرند (البته بعد از این که مهارتی را فرا گرفتند، برایشان کسل‌کننده می‌شود). حسی‌ها در صورتی از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند که عملی و اجرایی باشند، ولی شهودی‌ها ایده‌ها را دربست دوست دارند.

 

این که شما به حس‌تان رجوع کنید یا شهود و استنباط‌تان، نشان‌دهنده‌ی راه دریافت اطلاعات‌تان از دنیاست. البته در نظر داشته باشید که حسی یا شهودی بودن، ترجیح شماست. من فردی شهودی هستم، ولی علی‌رغم ترجیحم، قراردادها را مو به مو و با جزییات می‌خوانم. به خودم می‌گویم اگر الان کمی سختی بکشی، بهتر است تا چند سال افسوس بخوری.

 

بانکی: محمد مرتجی

► چطور در رزوهای اولِ کار تاثیرگذار باشیم؟
به چه چیزی علاقه دارید؟ قسمت دوم؛ برون‌گرایی و درون‌گرایی ◄

مطالب مرتبط
بنر