مدیریت روابط عاطفی در محل کار

شنبه ، 14 اسفند 1395 ، 16:52

 

بانکی دات آی آر: چند سال قبل در محلِ کار سابقم، دو نفر از همکارهایم که سابقه آشنایی و دوستی با آنها داشتم، وارد رابطه عاطفی شدند. یکی از آنها قبل از وارد این سازمان شده بود، بعد من به سازمان اضافه شدم و در آخر دوست دیگرم را به آنجا بردم. این دو نفر، قبل از محلِ کار، همدیگر را در حدِ دانستنِ اسم و فامیل می‌شناختند. اما با وارد شدن به محل کار، رابطه قوی احساسی بین آنها شکل گرفت. سازمانِ ما اجازه هیچ رابطه‌ایی را به کارکنانش نمی‌داد. اگر یکی از مدیران سازمان متوجه رابطه بین دو نفر می‌شد، هر دو نفر اخراج می‌شدند و اگر رابطه به ازدواج کشیده می‌شد، یکی از آن دو باید سازمان را ترک می‌کرد.

 

 

 

این دو نفر بعد از گذشت 8 ماه از رابطه‌شان با هم ازدواج کردند، خدا را شکر. اما اینکه چطور توانستند ارتباط‌شان را از چشم مدیران تیزبینِ سازمان به دور نگه دارند، همیشه برایم جای سوال داشت. هفته گذشته فرصتی پیدا کردم تا با آنها درباره این موضوع صحبت کنم. نکته‌هایی که در این پست می‌آید هم از طرف متخصصان منابع انسانی تایید شده است و هم از طرف دوستانِ من تجربه شده. به خاطر موثق کردنِ نکته‌های آمده در این مطلب، آنهایی که صرفا جنبه تجربی داشته‌ است را ننوشته‌ایم.

 

1- به قوانین سازمانی در خصوص ارتباط بین کارکنان توجه داشته باشید

سازمان‌ها بر اساس مصلت‌شان قوانین سازمانی را وضع می‌کنند. پس بهتر است به آن قوانین احترام بگذارید. اگر سازمانی اجازه ازدواج به کارکنانش نمی‌دهد، لازم نیست در برابر آن بایستید. هر سازمانی حق دارد برای سودآوری هرچه بیشترش و آرام نگه‌داشتنِ جو، قوانینی برای خودش داشته باشد.

 

2- به هیچ کس در محل کار از رابطه‌تان چیزی نگویید

تمام تلاش‌تان را بکنید که کسی از رابطه‌تان بویی نبرد. اما اگر به هر دلیلی و به هر طریقی، همکارهای‌تان متوجه این موضوع شدند، سکوت‌تان را بشکنید و اعلام کنید که با فرد مورد نظرتان در رابطه‌اید.

 

3- نقشه شماره دو هم داشته باشید

شما با گزینه مورد نظرتان به این توافق رسیده‌اید که کسی از رابطه‌تان خبردار نشود و همه رفتارهای‌تان بر مبنای این توافق خواهد بود. اما اگر در این بین اتفاق ناخوشایندی داشته باشید چه؟ بهتر است برای آن روزها هم نقشه جایگزین داشته باشید.

 

4- حرفه‌ای رفتار کنید

لازم نیست با طرف مقابل‌تان حالت قهر به خود بگیرید، یا جواب سلام او را ندهید. طوری رفتار کنید که انگار هیچ اتفاقی بین شما نیفتاده است. رابطه عاطفی شما باید به دور از رابطه کاری‌تان باشد.

 

5- تمرکز بیشتری روی کارتان داشته باشید

در محل کار از وسایل دیجیتال برای ارتباط با گزینه مورد نظرتان استفاده نکنید. در عوض تا می‌توانید به کارتان توجه کنید.

 

6- رابطه‌تان را آرام پیش ببرید

بهتر است قبل از شهرت کاری‌تان را به خطر بیندازید، یا حتی بدتر کارتان را از دست بدهید، خوب طرف مقابل‌تان را بررسی کنید. ببینید آیا این شخص مناسبی برای ازدواج شما هست یا نه؟

 

خلاصه صحبت اینکه همه چیز به تصمیم‌های شما برمی‌گردد. تصمیم‌های شما نه تنها روی کارِ خودتان بلکه بر کارِ همکارتان هم تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید وارد مرحله جدیدی از زندگی‌تان بشوید، با چشم باز این کار را بکنید. روابط هرکس در دنیای شخصی خودش است. ولی اگر نتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم، قطعا ضرر می‌کنیم.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

► کروکودیل پرورش دهید؛ پولدار شوید!
صدای جیرجیرِ کفش‌ها در محل کار؛ راه‌حل از بین بردن صدای نامطلوب کفش ◄

مطالب مرتبط
بنر