چرا بزرگترین شرکت صنایع غذایی جهان تحریم شد؟

چهارشنبه ، 23 فروردين 1396 ، 15:42

 

بانکی دات آی آر: قبلا درباره شرکت نسلِی (نسله یا نستله که بسیاری از افراد به کار می‌برند)، متنی منتشر کردیم. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از اینجا به آن دسترسی پیدا کنید.

 


ورود نسلِی به دنیای مد و فشن و آغاز تحریم‌ها

شرکت نسلِی در سال 1974 بخشی از سهام شرکت آرایشی L’Oréal را خرید. با سهامداری نسلِی، شرکت L’Oreal بزرگترین شرکت آرایشی بهداشتی دنیا در آن دوره لقب گرفت. در این سال‌ها رکود اقتصادی بر دنیا سایه افکنده و ارزش دلار، یورو و فرانک به شدت سقوط کرده بود. به موازات این رکود، در مدت کوتاهی قیمت دانه قهوه و کاکائو افزایش پیدا کرد و باز هم شرکت نسلِی با مشکل مواجه شد. نسلِی این بار برای در امان ماندن از خطرِ طوفان تصمیم گرفت ریسک بزرگتری را تجربه کند. بنابراین شرکت داروسازی Alcon را خرید اما پس از مدت کوتاهی با طوفانی عظیم‌تر روبرو شد: طوفانِ تحریم.

 

 

 

بسیاری از سازمان‌ها در کشورهای در حال توسعه خرید محصولات شرکت نسلِی را تحریم کردند. آنها معتقد بودند که نسلِی در تبلیغ محصولاتش درباره نحوه مصرف غذای کودک توضیحات کافی نداده و همین منجر به اشتباه بسیاری از مادران شده است. بیسوادی بسیاری از مادران، کار دستِ شرکت داده بود. در فرمول جدید سرلاک‌های نسلِی باید مقداری آب با چند قاشق از پودر غذای بچه می‌شد تا کودک بتواند بهتر غذا را هضم کند. اما تعدادی از مادرها با تغییر میزان پودر و آب، معجون عجیبی ساخته بودند که کودکان‌شان را به بیمارستان‌ها فرستاد. از طرفی در کشورهای فقیرتر، استفاده از آب آلوده تعداد زیادی کودک را به کام مرگ کشاند. حالا نسلِی مانده بود و این همه اتهام. سازمان بهداشت جهانی شرکت نسلِی را از این اتفاقات مبری کرد؛ اما در نظر مردم نسلِی شرکت ظالمی بود که کودکان بیگناه را کشته است و حالا با نفوذ و قدرتی که دارد خودش را بی‌گناه نشان می‌دهد.

در خلال این تحریم‌ها در سال 1976، نسلِی نوآوری دیگری را در صنعت مواد غذایی عرضه کرد. این نو‌آوری، برندی جدید بود که قهوه‌ی اسپرسو را برای تمام افراد مهیا می‌کرد. این برند «نسپرسو» نام داشت و روی دستگاه‌ها و کپسول‌هایی خاص گذاشته می‌شد.

 

تحریم‌ها ادامه داشت و فروش شرکت نسلِی به شدت افت پیدا کرده بود. تا اینکه در سال 1984 شرکت نسلِی به  سازمان «همکاری و توسعه اقتصادی» متعهد شد که برای پیشرفت کشورهای توسعه نیافته پیشرو باشد. بعد از این بود که تحریم‌ها به حالت تعلیق درآمد اما به طور کامل برداشته نشد. نسلِی برای کشورهای فقیر به صورت رایگان یا با قیمت بسیار پایین غذای کودک ارسال می‌کرد. این شرکت از سازمان جهانی سلامت درخواست کرد تا تعدادی از کشورها را برای اهدای غذای کودک معرفی کند. این کمک‌ها به صورت ویژه برای کودکانی ارسال می‌شد که فقیر، یتیم، محروم از شیر مادر یا چندقلو بودند. نسلِی به مدت 20 سال هیچ تبلیغی حتی در کشورهای توسعه یافته نداشت. با این‌حال بعضی از کشورها تا به امروز دست از تحریم نسلِی برنداشته‌اند.

 

تغییرات گسترده در نسلِی: غذای حیوانات

در سال 1980 نسلِی تعدادی از اعضای کلیدی شرکت را عوض کرد و همین موضوع باعث تحول مالی در شرکت شد. مدیر اجرایی جدیدی که به شرکت آمده بود معتقد بود نسلِی باید رشد مالی بیشتری داشته باشد. به همین منظور در سال 1985 یکی از بزرگترین خریدهای آن دهه به نام نسلِی ثبت شد: خریدِ شرکت Carnation به قیمت 3 میلیارد دلار. شرکت Carnation محصولات تغلیظ شده‌ی شیر را تولید می‌کرد. مهمترین محصول این شرکت شیر تبخیر شده (evaporated milk) بود (60 درصد آبِ شیر در اثر جوشانده شدن تبخیر می‌شد).

بعد از فروریختن دیوار آلمان در سال 1989 افراد زیادی به بازارِ نسلِی افزوده شدند. نسلِی به سرعت به این بازار توجه کرد و محصولاتش را برای کشورهای لهستان، مجارستان، جمهوری چک فرستاد.

 

نسلِی بعد از سال 2000

در سال 1990 محدودیت‌های تجاری نسلِی برطرف شد. شرکت نسلِی با تمام اروپا و چین تجارتش را از سر گرفت. شرکت روز به روز بزرگتر می‌شد طوری‌که توانست دو شرکت دیگر در بریتانیا را بخرد. در سال 2001 نسلِی یکی از متفاوت‌ترین خریدهایش را انجام داد؛ خرید شرکت Ralston Purina که شرکتی برای تولید غذای حیوان خانگی بود.

نسلِی در سال 2002 به سمت مواد غذایی یخ زده رفت. به همین منظور تا سال 2003 شرکت‌های Dreyer’s ice cream و Chef America Inc از آمریکا و Movenpick Ice Cream  را از سوییس خریداری کرد. در سال 2006 سلیقه شرکت نسلِی به سمت نیازهای روزِ مردم رفت به طوریکه شرکت Jenny Craig (مربوط به تعادل وزن) و شرکت Uncle Toby مربوط به صبحانه را از آنِ خود کرد.

 

در سال 2007 نسلِی پس از خریدهای فراوان تصمیم گرفت به اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین محصولش بپردازد. به همین دلیل شرکت غذای کودک Gerber را با هزینه زیادی (5 و نیم میلیارد دلار) خریداری کرد.

 

نسلِی در حال حاضر با 470 کارخانه در سراسر دنیا، سالانه 82 میلیارد دلار فروش دارد. نسلِی با تمام فراز و فرودهایش هنوز در حال رشد است و هر سال محصول جدیدی معرفی می‌کند. در سایت نسلِی ماموریت شرکت را چنین تعریف کرده‌اند:

The company’s mission is to focus on long-term potential over short-term performance.

ماموریت شرکت این است که اهداف و ظرفیت‌های بلندمدت را نسبت به کارهای جاری و روزمره، در اولویت بالاتری قرار دهد.

 

 

درباره لوگوی شرکت نسلِی

اولین لوگوی نسلِی در سال 1868 توسط هنری نسلِی و بر اساس معنی کلمه‌ی نسلِی در آلمانی طراحی شد. نسلِی در آلمانی به معنی «لانه کوچک» است. همانطور که در تصویر مشخص است پرنده‌ی مادر در حال غذا دادن به جوجه‌هایش است. اولین محصول نسلِی هم غذای کودک بود. این لوگو ارتباط زیادی با محصول شرکت داشت.

 

تا به امروز نسلِی بیشتر از 2000 برند از سراسر دنیا خریداری کرده است. این تعداد شرکت که در این مطلب آورده شده فقط تعداد اندکی از خریدهای این شرکت محسوب می‌شود.

 

*احتمالا شما هم شنیده باشید که فروشنده‌ها یا دوستان و آشنایان‌تان هر کدام تلفظی برای برند Nestlé به کار برده باشند. در ویکیِ برند Nestlé تلفظ صحیح این برند /nɛsleɪ/ است. از سر کنجکاوی تلفظ‌های مختلف این کلمه را در گوگل ترند مقایسه کردم. بیشترین استفاده مربوط به تلفظِ نستله بود. در این متن از تلفظ صحیح کلمه، یعنی نسلِی استفاده می‌شود.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► باز هم این سر و کله‌اش پیدا شد!
داستان شکل‌گیری بزرگترین شرکت صنایع غذایی دنیا ◄

مطالب مرتبط
بنر