تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۵اسفند و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 6 اسفند 1393 ، 10:53

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات کارشناسان اختصاصی کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

طبق انتظار و پیش بینی در اکثر گروه ها معاملات متعادل تر با گرایشی مثبت را نظاره گر بودیم که در گروه خودرویی، قطعه سازان و لیزینگی و بخصوص حمل و نقل دریایی همچون حسینا و حخزر شرایط به مراتب بهتر و مثبت تری را شاهد بودیم. در گروه خودرویی با جهش سودآوری خزامیا در سایه هزینه های سنگین مالی و پرسنلی مواجه شدیم که دادوستدهای مثبت و برای لحظاتی صف خرید را برای آن به ارمغان آورد.

در گروه ساختمانی بعد از شروع مثبت اکثر آنها با اعمال فشار فروش ونوسانات منفی اکثر آنها مواجه شدیم که ثرود در سایه حمایت سهامدار عمده و خریدهای حقوقی، معاملاتی مثبت را تجربه نمود و احتمالا فردا نیز متمایز از هم گروهی ها و مثبت دنبال گردد. شایعاتی از اعلام سود حدود120 تومانی و شرایط مساعد بنیادی، معاملات این شرکت را تحت تاثیر قرار داده و به نظر به دید میان مدت کم ریسک وبا سودآوری مناسبی همراه خواهد بود. در گروه لیزینگی ولصنم با صف خرید شروع و با عرضه های مکرر و معاملاتی پرحجم بکار خود پایان داد و به نظر فردا متعادل دنبال شود.

ولساپا و ولبهمن نیز شروعی مثبت را تجربه نمودند اما در ولساپا با نزدیک شدن به پایان مهلت حق تقدم ها، شاهد نوسانات منفی آن بودیم که به نظر در روزهای پایانی مهلت، فشار فروش بیشتری را تجربه خواهد نمود. در تجهیزاتی ها، بمپنا گزارشی کمتر از انتظار علی رغم تعدیل مثبت را اعلام نمود که معاملات متعادل با گرایشی منفی را سبب گردید اما فاراک در سایه شایعه اعلام گزارشی مثبت با صف خرید و البته عرضه مکرر آن مواجه گردید و با توجه به عرضه های مکرر صف خرید عموما توسط حقوقی، به نظر فردا دادوستدهای متعادلی را تجربه نماید.

در بقیه بازار بخصوص گروه پتروشیمی و فلزات و معدنی ها دادوستدهای متعادل و کم حجم و البته اکثرا منفی را نظاره گر بودیم که با توجه به عدم رفع ابهام نرخ پتروشیمی ها و بهر مالکانه وعدم اعلام نرخ ها توسط شرکت پالایش و پخش، امری منطقی به نظر میرسد. البته رکود فراگیر جهانی و احتمال ادامه ریزش قیمت ها مزید بر علت گشته و شرایط نامساعدی برای گروه های مذکور به وجود آورده است.

در گروه سیمانی نیز علی رغم ریزش های قیمتی اخیر و داشتن ارزش بازار پایین و ارزش جایگزینی به مراتب بالاتراز نرخ های حال حاضر و p/e پایین، همچنان دادوستدهای اکثرا منفی را شاهد هستیم که بیشتر به علت نداشتن بازار هدف مناسب و افزایش قابل توجه حجم عرضه محصولات و در کل مشکل فروش شرکت ها می باشد.

در گروه دارویی متاسفانه با بی مهری فعالین بازار سرمایه اکثرا دادوستدهای منفی را تجربه نمودند البته حجم معاملات بسیار اندک بود که نشان از عدم فروشنده در گروه دارویی دارد. اما گروه دارویی با توجه به تحولات کشورهای همسایه همچون سوریه و عراق و افغانستان و حتی کشورهایی همچونه ارمنستان و تاجیکستان و قزاقستان و ...از بازار هدف بسیار مناسب و ارزش افزوده بالا در صادرات با توجه به زیر ساخت های بنیادی شرکت های دارویی برخوردار هستند و برای سرمایه گذاران میان مدتی و بلند مدتی می تواند با سودآوری مناسب با ریسک پایینی برخوردار باشد.

در انتها کل بازار متاثر از رخدادهای سیاسی و پرونده هسته ای قرار گرفته و به نظر تا مشخص نشدن موارد مذکور نمیتوان انتظار رشد بازار سرمایه را داشت. امری که حتی با برگزاری جلساتی (همچون جلسه دیروز رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، وزیر نفت با رئیس سازمان بورس و کارگزاری و فعالین بازار سرمایه) راه به جایی نخواهد برد و بیشتر مسکنی کوتاه مدت خواهد بود.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۵اسفند ماه ۹۳
تحلیل تکنیکال نماد همکاران سیستم ◄

مطالب مرتبط
بنر