تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۹ اردیبهشت ۹۴

يكشنبه ، 13 ارديبهشت 1394 ، 09:01

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

شروع بازار در اکثر گروه ها و نمادها مثبت و پر تقاضا دنبال گردید که در این بین گروه بانکی از اقبال بیشتری برخوردار بودند. انتشار خبر کاهش سود سپرده های کوتاه مدت (20%) تسهیلات مبادله ای (21%) و مشارکتی (24%) و در نهایت کاهش نیم درصدی نرخ ذخیره قانونی بانک ها که منجر به افزاش تسهیلات دهی بانک ها می شود در نحوه معاملات نمادهای بازار به ویژه گروه بانکی در شروع بازار تاثیرگذار بود.

به عنوان نمونه بانک صادرات حدود8000میلیارد تومان سپرده قاونی برای امسال ذخیره گرفته است که با کاهش نرخ سپرده قانونی بخشی از آن آزاد خواهد شد.  در این بین به نظر گروه لیزینگی با تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار سود بیشتری خواهند نمود و به اصطلاح برندگان اصلی این تصمیم خواهند بود و در نهایت کل بازار سرمایه نیز بواسطه افزایش پلکانی p/e منتفع خواهند شد. در گروه لیزینگی تایید شایعه لیزینگ 200 دستگاه خودرو جدید توسط لیزینگ بهمن معاملاتی متعادل با گرایشی مثبت را برای این نماد رقم زد. این در حالی است که ولغدر و ولصنم در این گروه دادوستدهای مثبت تری را تجربه نمودند.

از مهمترین رخدادهای امروز به صف خرید سنگین حدود4 میلیاردی مبین در شروع دادوستدها و ثبت رکوردی جدید در بازار سرمایه ایران می توان اشاره نمود. حدود11 میلیون سهم در فرایند عرضه اولیه دیروز به علت خرید بیش از حد مجاز ابطال گردید که همین مقدار سهم طی معاملات امروز عرضه گردید. تقاضای بالا در نماد مذکور اکثر نمادهای گروه پتروشیمی بخصوص اوره سازان و نماد بمپنا را نیز با اقبال بیشتری همراه گردانید. (با توجه به اینکه 15% درآمد فروش مبین از فروش برق حاصل می شود لذا در این مورد محصولی مشابه با نماد بمپنا تولید می کند.) دربحث بین الملل شاهد افزایش قیمت های جهانی نفت به علت توقیف یک کشتی توسط ایران در تنگه هرمز و ادامه تنش های منطقه ای بخصوص بین یمن و عربستان  و همچنین شاهد  گام های جدید واشنگتن برای نزدیکی به تهران بر خلاف کارشکنی ها و مخالفت های آشکار کنگره و لابی های صهیونیستی بودیم.

در آنسوی بازار، گزارشات و تعدیلات منفی گروه سیمانی همچون تعدیل منفی حدود45% سشرق همانند آب سردی بر پیکره نیمه جان گروه سیمانی و در نتیجه ادامه ریزش قیمتی اکثر آنها بود. در انتها، گروه پر حاشیه و البته تاثیر گذار پالایشگاهی با افزایش اقبال مجدد، اکثرا رشد قیمتی را تجربه نمودند که در این بین شتران با جابجایی بلوک هایی و در نهایت صف خرید از اقبال بیشتری برخوردار بود.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۹ اردیبهشت ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد سایپا ◄

مطالب مرتبط
بنر