تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۷ خرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

دوشنبه ، 18 خرداد 1394 ، 08:03

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

در بازار امروز، برخی گروه ها و نمادها همچون گروه خودرویی، علی رغم ادامه روند کاهشی حجم دادوستدها و بازار نیمه جان، شروعی مثبت با افزایش محسوس تقاضا را تجربه نمودند، اما با توجه به انتشار برخی شایعات منفی در خصوص جلسات مذاکرات هسته ای، عقب نشینی خریداران محتاط و  بروز موج دیگری از عرضه های فروشندگان خسته، کلیت بازار مجددا قرمز پوش و با ریزش قیمت ها مواجه گردید تا جایی که معاملات مثبت در نماد فارس برای جلوگیری از افت شاخص کل نیز چاره ساز نبود.

به این ترتیب شاخص کل نیز در کنار بقیه گروه ها روز سخت دیگری را برای اهالی بازار سرمایه رقم زدند. در گروه خودرو، تعدیل مثبت خبهمن و بازگشایی متعادل و در ادامه منفی شدن آن و تعدیل مثبت نماد خودرو و توقف آن را شاهد بودیم. این گروه برخلاف انتظار اکثر فعالین با توجه به گزارشات مثبت، دادوستدهای منفی را تجربه نمودند. در گروه پالایشگاهی و سرمایه گذاری های مربوطه، نماد ونفت حتی با اعلام افزایش سرمایه 53%از محل انباشته و آورده سهامداران با فشار فروش همراه شد و افت مجدد قیمتی را تجربه نمود تا جایی که با صف فروش پرحجمی بکار خود پایان داد. ادامه مذاکرات و ابراز علاقه سرمایه گذاران و شرکت های خارجی فعال در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به سرمایه گذاری در ایران،  بر نمادهای این گروه تأثیری نداشت و اکثر نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی افت قیمتی را تجربه نمودند.

در گروه تجهیزاتی و برقی ها، نماد آکنتور با بازگشایی موفق و رشد حدود16%قیمت، کام سهامداران خود را شیرین نمود و بقیه هم گروهی ها نیز اکثرا مثبت و متعادل بکار خود پایان دادند و از معدود گروه های مثبت بازار بودند. در گروه حمل و نقل، خبر وصول 17 میلیارد تومان بدهی سازمان بنادر کشور توسط حسینا و احتمال تعدیل مثبت مجدد آن از زبان مدیر عامل نیز سوخت شد و اکثرا با دادوستدهای منفی بکار خود پایان دادند.

اخابرهمچنان خبر ساز شد، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران بیان کرد بر طبق ماده 8-5 قرارداد فروش سهام و حقوق کنترلی شرکت مدیریتی بین سازمان خصوصی سازی و شرکت اعتماد مبین، خریدار تعهد نموده کلیه اقساط قرارداد در سررسید بدون تاخیر پرداخت شود.

با توجه به اینکه شرکت اعتماد مبین تا پایان سال 93 کلیه اقساط خود را پرداخت نموده است و تا کنون 5000 میلیارد تومان بابت اقساط پرداخت شده و تنها قسط سررسید شده 19 اردیبهشت به مبلغ 500 میلیارد تومان به تعویق افتاده، لذا اقدام به حراج بلوک (4.7% اخابر) هنوز زود است . ضمن اینکه قرار است شرکت اعتماد مبین تا پایان ماه نسبت به پرداخت قسط معوق اقدام نماید.

اما معاملات سهم علی رغم جمع آوری توسط حقوقی، متعادل با گرایشی منفی پیگیری شد. در بقیه گروها و نمادها جو کلی منفی واحتیاط حکم فرما بود و اکثرا بصورت فرسایشی، دادوستدهای منفی را تجربه نمودند. در این بین شرکت ها و سهامی که p/e بالا دارند از افت و ریزش بیشتر و سهامی که p/e پایین (نزدیک4) دارند از رکود بیشتری برخوردار بودند.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۷ خرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد قاسم ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر