تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۱ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 21 مرداد 1394 ، 15:00

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

گروه خودرویی و لیزینگی علیرغم خبر بر پایی بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو ایران در هفته آینده با حضور ۱۵۰ شركت ایرانی و خارجی، کم حجم و منفی پی گیری شدند. در گروه بانکی، ادامه حمایت های سهامداران عمده به خصوص صندوق سپهر صادرات از وبصادر، معاملاتی متعادل با گرایشی منفی را برای آن ایجاد نمود.

بقیه گروه نیز اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند. در این روزها با گزارش های 3 ماهه بانک ها مواجه هستیم که طبق آن در پايان سه ماهه نخست امسال رشد نقدينگي رقم 800 هزار ميليارد تومان را هم در نورديده و در حال حاضر به 816 هزار ميليارد تومان رسيده است. خلق 250 هزار ميليارد تومان نقدينگي و رشد    80 درصدی نقدینگی در دوسال اخیر، افزايش فزاينده بدهي بانك هاي تجاري به بانک مركزي(نوعی استقراض غیر مستقیم از بانک مرکزی) و در انتها رشد قارچ گونه موسسات مالي و اعتباري غير مجاز باعث شد وزیر اقتصاد پس از دریافت سومین اخطار و کارت زرد از سوی مجلس، در روزهای آتی استیضاح ‌شود. در گروه خودرویی، خبر همکاری شرکت ايسوزو با گروه بهمن و عمق بخشيدن این همکاری حائز اهمیت می باشد. اين خودروساز(ايسوزو)، اکنون توليد دو ميليون دستگاه سوزوکي در کشور هند در قالب سرمايه‌گذاري مشترک با شرکت ماروتي دارد، اما همکاري با خودروسازان ايراني نيز بسیار جذاب خواهد بود. علاوه بر کره جنوبي و ژاپن دو کشور مالزي و چين هم به دنبال سرمايه گذاري مشترک در گروه بهمن هستند.

در گروه پتروشیمی تصویب افزایش سرمایه100 درصدی از محل سود انباشته شرکت هلدینگ خلیج فارس، معاملاتی متعادل و مثبت را برای آن ایجاد نمود. اکثر گروه پالایشگاهی همچنان منفی دنبال شدند که در این بین نماد شپنا معاملاتی متعادل با گرایشی مثبت را تجربه نمود. انتقال حدود 3 میلیون سهم نماد شبندر متعلق به شرکت پالايش و پخش به سازمان خصوصي و واگذاری بخشي از آن به کارمندان پالايشگاه مذکور قابل توجه بود.

درگروه تجهیزاتی و پیمانکاری تعدیل منفی 39 درصدی شرکت حفاری عمدتا به دلیل کاهش حاشیه سود و افزایش هزینه های مالی آن را شاهد بودیم. شرکت تجهیزات سنگین هپکو با توجه به خبرهای مثبت منتشره، دومین روز متوالی رشد قیمتی را تجربه نمود. با انعقاد قرارداد فروش 400 دستگاه ماشین آلات به شهرداری، انعقاد قرارداد خرید 34 گریدر با وزارت راه و دریافت وام ارزی، شرکت می تواند تا حدودی ظرفیت تولیدی خود را تکمیل و بخشی از بدهی ها را پرداخت کند. همچنین شرکت در حال مذاکره جهت همکاری با شرکت liebherr آلمان می باشد که شرکت مذکور در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات کشاورزی، ماشین آلات ساخت و ساز، لوزام خانگی، قطعات هوا گرد و ارائه خدمات مهندسی خودرو فعالیت داشته و می تواند شرکت تپکو را با سود سازی مناسبی همراه سازد. بدهی معوقه حدود 250 میلیارد تومانی شرکت همچنان قابل توجه بوده و ریسک خرید و سهامداری شرکت را افزایش داده است.
در گروه سیمانی خبر مثبت باز پرداخت بدهی ارزی با نرخ مرجع 1226 تومانی همراه سود 20 درصد سالیانه و در زمانی محدود، با بی اقبالی فعالین و معاملات منفی آنها مواجه گردید.

کمبود نقدینگی، دادوستدهای بسیار کم حجم و منفی برای بازار ایجاد نموده است که تعطیلات اخیر مزید بر علت شده و به کم فروغی بازار دامن زده است. به نظر هفته پیش رو حداقل حجم معاملات افزایش محسوسی داشته باشد اما همچنان تا بر طرف نشدن مشکلات و مواردی که در گزارش های اخیر بارها اشاره شده، نمی توان انتظار رشد و پویا شدن بازار سرمایه را داشت و همچنان معاملاتی فرسایشی با شیب منفی را نظاره گر خواهیم بود.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

 

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۲۱ مرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد بانک انصار ◄

مطالب مرتبط
بنر