اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۲۱ مرداد ۹۴

چهارشنبه ، 21 مرداد 1394 ، 15:22

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بانک سرمایه
براساس صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 29/12/93، سود هر سهم مبلغ 14 ریال محقق و 13درصد از پیش بینی سال 93 پوشش داده شده است. این رقم نسبت به سال 92 با افت قابل ملاحظه 96 درصدی همراه بوده است.

نکات با اهمیت
•    در صورت سود و زیان این بانک، رشد قابل توجه اقلام درآمدی مشاع و غیرمشاع مشاهده می شود، بویژه سود تسهیلات اعطایی با 60درصد رشد و درآمد نتیجه مبادلات ارزی با 44درصد افزایش که نهایتا رشد 23درصدی درآمد کل را موجب شده است، ولی از سوی دیگر، شاهد افزایش 76درصدی سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری و رشد شدید هزینه ها هستیم که چشمگیرترین آنها شامل هزینه های اداری و عمومی با 18درصد و هزینه مالی با 60 درصد افزایش میباشد، که نهایتا موجب شده تا جمع کل هزینه ها 43درصد بیش از سال مالی قبل باشد.

•    با توجه به رشد بیشتر هزینه ها نسبت به درآمدها، کاهش شدید سودآوری برای سال مالی 1393 اتفاق افتاده و سود خالص با 96درصد افت نسبت به سال 92 به مبلغ 57 میلیارد ریال بالغ گردیده است.

•    هزینه مطالبات مشکوک الوصول این بانک کاهش 86درصدی را نسبت سال مالی قبل نشان میدهد که با واقعیت های حال حاضر صنعت بانکداری منافات دارد. مطالبات مشکوک الوصول این بانک بطور نامتعارفی از 911میلیارد تومان در سال 92 به بیش 1673میلیارد تومان در سال 93 رسیده است لذا میزان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و هزینه مرتبط با آن کمتر از حد مورد انتظار است که در گزارش حسابرسی این بانک در سال قبل نیز، این عدم کفایت به عنوان بند شرط ذکر شده بود.

•    در ترازنامه بانک، مهمترین تغییرات در قسمت سپرده ها مشاهده میشود که به استثنای سپرده های سرمایه گذاری مدت دار تماماً دارای کاهش بوده اند. جمع کل سپرده ها نیز در سال 1393 بمیزان 260 میلیارد تومان کاهش نسبت به سال 92 را تجربه کرده که این امر موجب کاهش منابع نزد بانک شده است و در سوی دیگر شاهد افزایش 45 درصدی در بدهی به بانک ها و موسسات اعتباری هستیم. لذا به نظر می رسد با توجه به روند نامطلوب جذب سپرده، بانک به منظور تامین منابع مورد نیاز مجبور به استقراض از بانک ها و موسسات اعتباری شده که عموما تامین مالی از این ناحیه با نرخ بالاتری نسبت به تامین مالی از محل سپرده ها صورت میگیرد. همین موضوع سبب شده تا هزینه مالی بانک از مبلغ 604 میلیارد تومان در سال 92 به 1,021 میلیارد تومان در سال 93 برسد.
در نمودار زیر، میزان تغییرات سپرده ها طی یکسال مالی نشان داد شده است. (ارقام به میلیون ریال)


•    افزایش 7 درصدی سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، ناشی از افزایش بیش از 120درصدی سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت و رسیدن آن به مبلغ حدود 4700 میلیارد تومان می باشد که حدود 64درصد آن یعنی مبلغی معادل سه هزار میلیارد تومان، سپرده سرمایه گذاری یکساله است که این نوع سپرده نسبت به سال 1392 بیش از 78 درصد رشد داشته است.

در نمودار زیر سهم هر یک از سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت در انتهای سال 1393 به درصد نشان داده شده است.


نتیجه گیری:

سیاست رقابتی بانکها در جذب سپرده ها و پرداخت هر چه بیشتر سود سپرده که علیرغم کاهش دو درصدی سود بانکی، بازهم تعدیل نشد، بانکها را با افزایش روزافزون هزینه ها روبرو کرده است در حالیکه رکود حاکم بر اقتصاد و صنعت، فرصتهای چندانی برای بانکها در اعطای تسهیلات باقی نمیگذارد و ادامه این روند، کاهش بیشتر قدرت سودآوری این بنگاه های اقتصادی را در پی خواهد داشت. این موضوع در بانک هایی مثل بانک سرمایه که رشد هزینه هایشان بدلیل گسترش فیزیکی نامتعارف بیشتر است، محسوس تر می باشد و به این ترتیب افت سودآوری و ورود به منطقه زیان در آنها سریعتر اتفاق خواهد افتاد. بنابراین دستیابی به سود 257ریالی پیش بینی شده برای سال مالی 1394 ظاهراً دور از دسترس خواهد بود و تعدیلات منفی در گزارش های میاندوره ای بسیار محتمل است.

همچنین در گزارش سه ماهه اول 1394 این بانک به ازای هر سهم (196) ریال زیان محقق شده است که فاصله فراوان با تحقق سود پیش بینی فوق الذکر را نشان میدهد.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

 

► تحلیل تکنیکال نماد پست بانک
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۱ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر