تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۸ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

يكشنبه ، 1 شهریور 1394 ، 10:42

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

در گروه خودرویی برگزاری نمایشگاه اتومبیل در مشهد، شایعه پرداخت وام 800 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شرکت خودرو سازی سایپا و افزایش سرمایه 150 درصدی از محل سود انباشته نماد خکار، سبب افزایش تقاضا و معاملات مثبت کل گروه و همچنین صف خرید نماد خکار شد. اما با گذشت زمان دادوستدها گروه خودرویی متعادل و حتی نوسانات منفی را نیز تجربه نمودند. در گروه لیزینگی صف فروش و معاملات منفی نمادهای ولیز و ولصنم نمایان بود. گروه حمل و نقلی نیز با جمع آوری صف فروش نماد حفارس، اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند که در این بین نماد حپترو مثبت به کار خود پایان داد.

گروه بانکی شروعی متعادل و مثبت داشتند اما صف خرید صرفا تکنیکالی نمادهای وپست و وخاور و معاملات منفی نماد وبملت نمایان تر بود. در گروه بیمه ای، پوشش مناسب 56 درصدی 6 ماه بیمه اتکایی عمدتا به دلیل رشد 68 درصدی سرمایه گذاریها از محل ذخیره فنی، با معاملاتی متعادل همراه بود. بقیه شرکت های گروه نیز اکثرا کم حجم، متعادل با گرایشی منفی دنبال شدند که در این بین نماد ودی معاملاتی مثبت را تجربه نمود.

معاملات منفی گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی در سایه افت مجدد قیمت های جهانی نفت ادامه داشت که در این بین گروه پالایشگاهی با بازگشایی منفی نماد شبریز ( عدم مچینگ شدن آن )، منفی تر به کار خود پایان دادند. تک نماد مثبت گروه، ونفت بود و نمادهای شتران و شبهرن همچنان صف فروش را تجربه نمودند. نمادهای شپدیس، پترول، پارسان و تاپیکو ضمن معاملاتی مثبت، رشد شاخص کل را ایجاد نمودند.

در بازارهای جهانی، افزایش تولید نفت آمریکا و عمان، ادامه تضعیف اقتصادهای چین و ژاپن( کاهش مجدد حدود 10 درصدی بورس شانگهای )، فشار مضاعفی بر قیمت های نفت و فلزات پایه ایجاد نموده و روند کاهش قیمت ها همچنان با آهنگی کند ادامه داشت و به تبع گروه معدنی، گروه فلزی نیز اکثرا منفی پی گیری شدند. در این بین معاملات متعادل و مثبت نمادهای ذوب و فلوله چشم نوازی می نمود. شایعه تخفیف ویژه دولت در قیمت های گندله و تخفیف حدود 70 درصد بهره مالکانه گروه سنگ آهنی در هاله ای از ابهام قرار گرفت و  گروه سنگ آهنی همچنان با فشار فروش و افت قیمتی مواجه می باشند.

نماد بکام درگروه های برقی، ماشين آلات و تجهيزات با تشکیل واگرایی منفی مستعد اصلاح قیمتی شده است و متعادل و منفی دنبال شد. نماد های بکاب و تپمپي مثبت بودند و تکذیب عقد قراردادهای نماد تکنو از سوی مدیر بازرگانی شرکت، معاملاتی منفی را برای آن در پی داشت. افزایش سرمایه 175 درصدی شرکت بمپنا به دلیل زمان بر شدن تجدید ارزیابی شرکت مشاور مهاب قدس، به تعویق افتاده است. افزایش سرمایه مذکور صرف تامین مالی پروژه اجرای سیکل ترکیبی می باشد.

گروه آی تی با قرار داشتن اکثر نمادها در سطوح جذاب و حمایتی( مرقام 235 تومان، مداران 150 تومان، سیستم 310 تومان، رانفور و رکیش روند صعودی، رتاپ 280 تومان) شاهد افزایش اقبال و معاملاتی اکثرا مثبت بودند. نماد همراه اول با رشد 5 درصدی و تحت تاثیر مهندسی شاخص و خریدهای حقوقی، صعود 66 واحدی شاخص کل را رقم زد. در گروه دارویی، نمادهای پخش، کوثر و دارو مثبت و نماد دزهراوی همچنان در سایه سنگین هزینه های مالی ناشی از تحریم ها و علیرغم رشد 33 درصدی فروش، صف فروش بدون معاملات را تجربه نمود و بقیه گروه اکثرا کم حجم، متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

در گروه ساختمانی، تعدیل مثبت 25 درصدی شرکت ثغرب عمدتا به دلیل رشد 65 درصدی فروش، و توقف آن و پیش بینی مثبت  شرکت ثنوسا و معاملات مثبت آن را شاهد بودیم. کل گروه ساختمانی شروعی مثبت داشتند اما با گذشت زمان اکثرا با افزایش تقاضا نیز مواجه شدند. در این بین صف خرید نمادهای ثعمرا(در سایه حمایت شركت سرمايه گذاري شاهد) و معاملات مثبت آ س پ، سمگا، ثاژن و کرمان نمایان تر بود. کاهش حدود 7 درصدی کل فروش صنعت سیمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، از شرایط سخت و رکود سنگین صنعت خاکستری حکایت دارد که همچنان با دادوستدهای کم حجم و منفی آنها پی گیری شد. از معدود نمادهای کم حجم و مثبت گروه به سهام سخاش، سکرما، سدشت و سبزوار می توان اشاره نمود.

گروه غذایی و به خصوص گروه قندی اکثرا مثبت دنبال شدند اما کاشی سرامیک، لاستیک سازی و كاني های غيرفلزي اکثرا منفی به کار خود پایان دادند که در این بین نمادهای کگاز (تحت شایعه فروش زمین مهرآباد) و کپشیر از اقبال بیشتری برخوردار بودند. رکود سنگین صنعت خودرو سازی و به تبع آن صنعت لاستیک سازی کشور، شرکت پاسا را با افت حدود 56 درصدی عایدی و توقف نماد مواجه ساخت.

در خبرها شاهد آب رفتن مجدد (گلوله برفی بزرگ) دارایی های بلوکه شدن ایران و اعلام رقم قابل برداشت 30 میلیارد دلار توسط وزیر اقتصاد بودیم. نزدیک شدن به پایان سال مالی کارگزاران و تسویه اعتبارات مشتریان، بی اعتمادی فعالین بازار سرمایه و ضررهای سنگین دو سال اخیر، گزارشات سه ماهه ضعیف شرکت ها، کمبود نقدینگی، نگاه یک طرفه دولت و حقوقی ها مبنی بر تامین مالی از طریق بورس، زمان بر شدن زمان لغو تحریم ها و در نهایت افت قیمت های جهانی فلزات پایه و نفت همگی از ادامه شرایط سخت اقتصادی کل کشور و ویترین اقتصادیش( بازار سرمایه) حکایت دارد. مدیر شرکت بورس ایران از عرضه اولیه به روش ثبت دفتری در آینده ای نزدیک و بر طرف شدن مشکلات مختلف عرضه به روش حراج خبر داد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد نوسازی و ساختمان تهران
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۲۸ مرداد ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر