اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۶ مهر ۹۴

سه شنبه ، 7 مهر 1394 ، 11:34

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بانک دی
بر اساس صورت های مالی دوره سه ماهه اول سال مالی منتهی به اسفند 1394، شرکت با سرمایه ای بالغ بر 5000 میلیارد ریال مبلغ 15 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است که معادل 4 درصد از سود 422 ریالی پیش بینی شده در بودجه 94 می باشد.
نکات با اهمیت:
•    بانک دی در سه ماهه نخست 94 حدود 3 درصد از سود خالص بودجه را پوشش داده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با کاهش 69 درصدی همراه بوده است. در سه ماهه نخست سال قبل شرکت موفق به پوشش 10 درصدی بودجه شده بود.
•    سهم بانک از درآمدهای مشاع مبلغ 299 میلیارد ریال اعلام شده است که با کاهش 37 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است. سود تسهیلات اعطایی در این برهه با افزایش 151 درصدی همراه بوده است و علی رغم کاهش 60 درصدی سود حاصل از سپرده گذاری و سرمایه گذاری منجر به رشد 34 درصدی درآمدهای مشاع شده است.
•    شرکت در سه ماهه نخست مبلغ 4،862 میلیارد ریال سود حاصل از تسهیلات اعطایی محقق کرده است که معادل 25 درصد از بودجه را پوشش داده است و احتمالا بتواند بودجه اعلامی محقق کند.
•    سود حاصل از سپرده گذاری و سرمایه گذاری در سه ماهه نخست حدود 10 درصد از بودجه محقق شده است که نسبت به مدت مشایه سال قبل 60 درصد کاهش را نشان می دهد. البته بخش عمده ان مربوط به سود حاصل از عملکرد سهام شرکت هاست که طبق سوابق معمولا در ماه های آتی پوشش داده می شود.
•    شرکت در سه ماهه نخست سال حدود 20 درصد از درآمدهای مشاع بودجه را پوشش داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 34 درصدی همراه بوده است.
•    سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری هم در سه ماهه نخست سال حدود 21 درصد از بودجه را محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 42 درصدی همراه بوده است. البته بخش عمده ای از سپرده ها را سپرده بلند مدت و بخش کوچکی از آن هم به سپرده های کوتاه مدت اختصاص دارد.
با توجه به مطالب اشاره شده در فوق تحقق درآمدهای مشاع مطابق بودجه اعلامی و یا در حوالی آن در دسترس می باشد. البته پوشش ضعیف درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها هم باید مد نظر قرار گیرد که احتمالا در ماه های آتی می تواند تا حدودی آن را پوشش دهد.
•    شرکت در سه ماهه موفق به پوشش 42 درصدی درآمد حاصل از کارمزد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 260 درصدی داشته است.
•    نتیجه مبادلات ارزی با رشد قابل ملاحظه 206 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است که 32 درصد از بودجه 94 را هم پوشش داده است. البته با رفع تحریم ها و راه اندازی مجدد خط سوئیفت در سال جاری می توان به کسب رقمی بیش از این درآمد در ماه های آتی امسال امیدوار بود.

در کل بانک تجارت در سه ماهه نخست سال مبلغ 353 میلیارد ریال معادل 11 درصد از درآمد غیر مشاع بودجه را پوشش داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 152 درصدی همراه بوده است.

•    هزینه های اداری و عمومی در سه ماهه حدود 20 درصد از بودجه را پوشش داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 60 درصدی همراه بوده است. هزینه مطالبات مشکوک الوصول نیز در سه ماهه حدود 151 میلیارد ریال می باشد که حدود 59 درصد از بودجه اعلامی را پوشش داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 86 درصد افزایش یافته است.

میزان هزینه ها در سه ماهه نخست سال با 53 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 22 درصد از بودجه اعلامی را پوشش داده است که امری معقول به نظر می رسد.
نتیجه گیری:
با توجه به پوشش مناسب شرکت در سود و تسهیلات اعطایی مشاع در سه ماهه نخست سال و به تبع آن پوشش مناسب درآمدهای مشاع، موجب افزایش درآمدهای مشاع شده است اما با توجه با افزایش سود سپرده های پرداختی در سه ماهه سال جاری، سهم بانک از درآمدهای مشاع نسبت به سال قبل کاهش داشته است. اما افزایش درامدهای غیر مشاع منجر به افزایش درآمد کل بانک در سه ماهه شده است اما به دلیل افزایش بیشتر هزینه ها نسبت به درآمدها، سود خالص بانک در دوره سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه بوده است.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد نفت گاز پارسیان
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۶ مهر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر