تحلیل اختصاصی از بازار بورس 20 مهر 94 و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 22 مهر 1394 ، 09:36

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل، طبق پیش بینی اکثرا شروعی مثبت داشتند که در این بین خودروسازان از اقبال بیشتر و لیزینگی ها از اقبال کمتری برخوردار بودند همچنین صف خرید نمادهای خکاوه، خاور، خکمک، خچرخش، خمهر و معاملات منفی وایران، خنصیر و خکار نمایان تر بود. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو از تهیه طرح احیاء و اعتلای صنعت خودرو خبر داد. با تصویب این طرح در آینده، حجم زیادی از مشکلات قطعه سازان و خودروسازان کشور و صنایع مرتبط به آنها برطرف خواهد شد(تسنیم). بررسی عملکرد این صنعت طی یکسال گذشته نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی و ساخت قطعات با در اختیار داشتن 31 صنعت، در حالی در یک سال گذشته زیان 19 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است که وضعیت نامطلوب آن در 6 ماه گذشته موجب شده است تا شرکتهای خودرویی در 6 ماه گذشته زیان 32 درصدی را به سهامداران خود تحمیل کنند و در افزایش زیان از سایر صنایع پیشی بگیرند(ایسنا).
در گروه های بانکی، بیمه ای، بعد از شروعی مثبت، عقب نشینی محسوس خریداران سبب نمایان شدن نوسانات منفی برخی از آنها شد اما معاملات مثبت و پرتقاضای نمادهای وگردش، بساما، اعتلا، و خارزم، وگستر و دی چشم نوازی می نمود. در این بین، نزدیکی مجمع سالیانه تقسیم سود سرمایه گذاری خارزمی و مثبت شدن بازار و در نتیجه زیر مجموعه ها مزید بر علت بود. نماد سمايه (بانک سرمایه) پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام، توقفی طولانی و تعدیل منفی سنگین، با افت حدود 18 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. همچنین در نماد وغدیر جابجایی پرحجم 48 میلیون سهمی را مشاهده نمودیم. بر اساس اخبار فاصله نرخ سود بانکی با تورم به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و یکی از عوامل اصلی بروز مجدد رکود در اقتصاد ایران همین نرخ سود بالای بانک‌هاست، بانک‌ها مشکلات مالی زیادی دارند که اثرش را در نرخ سود می‌بینیم. مشکل اصلی اقتصاد ایران در سال 94 کمبود تقاضا است و باید سیاست‌های اقتصادی در جهت تحریک تقاضا تدوین شود(فارس).
در گروه پتروشیمی معاملات مثبت نمادهای شپدیس و تاپیکو و ادامه صف خرید شسینا و معاملات منفی وپترو و فارس نمایان تر بود و بقیه اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند اما گروه پالایشگاهی بعد از شروعی متعادل با نزولی شدن نماد شبندر اکثرا منفی شدند که در این بین نمادهای شاوان و شراز با صف فروش به کار خود پایان دادند. ابهامات مختلف این گروه در کنار ریزش های سنگین قیمت های جهانی نفت در ماه های گذشته همچنان شرایط دشواری را برای آنها ایجاد نموده است.
در ادامه رشد جهانی قیمت های فلزات پایه گروه های فلزی و معدنی اکثرا رشد قیمتی و معاملاتی مثبت را تجربه نمودند که در این بین گروه روی از اقبال بیشتری برخوردار بودند اما همچنان کگل و کچاد منفی پی گیری شدند.
در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی نمادهای فاذر، رمپنا، تکمبا و بکام مثبت و پرتقاضا و بقیه اکثرا متعادل دنبال شدند. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه درآمد صنعت برق کمتر از هزینه های آن است، اعلام نمود؛ دستورالعمل‌های سرمایه گذاری در نیروگاه‌های مقیاس کوچک تدوین و به مدیران شرکت های برق منطقه‌ای تفویض شده است تا با این نیروگاه‌ها مانند نیروگاه‌های دولتی رفتار شود(فارس). مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به نصب و بهره برداری از سه نمونه میکرو نیروگاه در کشور، از تولید انبوه توربین های این نوع دستگاه در کشور خبر داد. (ایرنا).
معاملات مثبت نمادهای ثنوسا، سرود، سکرما، کرمان و ثفارس و منفی ثمسکن و ثرود در گروه های ساختمانی و سیمانی نمایان تر بود و باقی هم گروهی ها اکثرا متعادل با گرایشی مثبت به کار خود پایان دادند. نماد سيمان دشتستان پس از برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده مبني بر انتخاب اعضاي هيات مديره  متعادل به گردونه معاملات بازگشت. همچنین مقدمات امضای تفاهمنامه 900 میلیون یورویی شرکت عمران شهرهای جدید با شرکتی کره‌ای برای احداث شهر جدید خوارزمی در جنوب شرق تهران فراهم شد(تسنیم).
گروه قندی علیرغم مثبت بودن بازار، شروعی مثبت داشتند اما با توجه به بتا منفی بودن آنها، این شرایط پایدار نبود و نوسانات منفی در این گروه نمایان شد اما در اواخر بازار مجددا صعودی شدند. گروه غذایی نیز اکثرا مثبت دنبال شدند. در گروه کانی های غیر فلزی نماد کفپارس صف خرید شد و  تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا(کتوکا) با قیمت ٤٥٠ تومان کشف قیمت شد همچنین نماد کهمدا جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي متوقف شد. امروز تعداد 228,622,900 سهم معادل 20 درصد (بيست درصد) سهام مديريتي غيركنترلي شركت توسعه نيشکر و صنايع جانبي (سهامي خاص) متعلق به وزارت جهاد کشاورزي در نماد توسعه نيشکر4 را بطور نقد يا نقد و اقساط (10 درصد نقد، مابقي اقساط 8 ساله با نرخ 15 درصد) با قيمت پايه هر سهم 94,223 ريال امروز توسط سازمان خصوصي سازي مورد عرضه قرار گرفت.
طبق انتظار بازار در اکثر گروه ها و نمادهای شروعی مثبت را تجربه نمود و در پایان معاملات شاخص کل با 9.01 واحد رشد به ارتفاع 61,296.10 واحدی رسید. نمادهای فارس و شبندر بیشترین تاثیر منفی و وبملت و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها و عقب نشینی محسوس خریداران در برخی گروه ها احتمالا فردا بازاری متعادل تر از امروز را نظاره گر باشیم.




تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 20 مهر 94
تحلیل تکنیکال نماد پالایشگاه لاوان ◄

مطالب مرتبط
بنر