اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 20 مهر 94

چهارشنبه ، 22 مهر 1394 ، 09:40

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بانک سرمایه

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 4،000 میلیارد ریال به مبلغ 102 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به آخرین پیش بینی با 60 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره سه ماهه منتهی به 31/3/94 ؛ مبلغ (196) ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی شده است.این درحالی است که بانک در سه ماهه ابتدایی سال گذشته مبلغ 91 ریال سود هر سهم شناسایی کرده است.
تعدیل منفی اخیر به جهت افزایش هزینه های مالی بانک به میزان 9 درصد و رسیدن آن به مبلغ 8،280 میلیارد ریال رخ داده است.هزینه های مالی مربوط به سود سپرده ها و تسهیلات دریافتی از بانک ها می باشد.
نکات با اهمیت :
•    مجموع درآمدهای مشاع بانک طی دوره سه ماهه بالغ بر 5،927 میلیارد ریال بوده و 22 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.در نمودار زیر درآمدهای مشاع بانک به تفکیک برای دوره سه ماهه اول سال در مقایسه با بودجه و سه ماه سال گذشته آورده شده است : (ارقام به میلیون ریال)

 


•    سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری سه ماهه مبلغ 3,199 میلیار ریال بوده که حدود 20 درصد از پیش بینی را پوشش داده است. و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 11.5 درصد رشد داشته است. علی رغم روند افزایشی درآمدهای مشاع بانک نسبت به دوره مشابه سال گذشته به دلیل بالاتر بودن آهنگ رشد سودهای پرداختی به سپرده گذاران نهایتاً سهم بانک از درآمدهای مشاع با افت 3 درصدی نسبت به سه ماهه سال گذشته گزارش شده است. این بدین معناست که اگر چه بانک توانسته درآمد بیشتری از محل اعطای تسهیلات کسب نماید اما به نسبت هزینه بالاتری جهت جذب سپرده های بانکی به مشتریان پرداخت نموده که برآیند آن نهایتا بر روند درآمدی بانک اثر منفی داشته است.
•    مجموع درآمدهای غیرمشاع نیز طی دوره سه ماهه بالغ بر 155 میلیارد ریال بوده و 8 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است. هم چنین این رقم نسبت به مشابه سال قبل با 53 درصد افت همراه شده است.در نمودار زیر درآمدهای غیرمشاع بانک به تفکیک برای دوره سه ماهه ابتدایی سال در  مقایسه با بودجه و سه ماهه سال گذشته آورده شده است :
(ارقام به میلیون ریال)

 

•    بیش ترین افت مربوط به کاهش 44 درصدی درآمدهای کارمزد بانک می باشد که 10 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.
•    مجموع هزینه های بانک نیز طی دوره سه ماهه به مبلغ 3,665 میلیارد ریال شناسایی شده و 32 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.هم چنین نسبت به مشابه سال گذشته 36 درصد افزایش داشته است که عمده این افزایش مربوط به رشد 49 درصدی هزینه های مالی می باشد.هزینه های مالی طی دوره سه ماهه بالغ بر 3،205 میلیارد ریال بوده و 39 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.
•    از نکات قابل توجه ؛ شناسایی مبلغ 98 میلیارد ریال هزینه مطالبات مشکوک الوصول طی دوره سه ماهه می باشد که 7 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.هم چنین این مبلغ کاهش قابل توجه 63 درصدی نسبت به مشابه سال گذشته پیدا کرده است.
نتیجه گیری :
طی دوره سه ماهه ؛ بانک پوشش تقریبا مناسبی را در درآمدهای مشاع خود داشته و 22 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است؛ از طرف دیگر درآمدهای غیر مشاع آن افت محسوسی داشته و تنها 8 درصد مبلغ بودجه را محقق ساخته است که این موضوع در کنار افزایش هزینه ها بخصوص هزینه های مالی منجر به شناسایی مبلغ (196) ریال زیان هر سهم طی این دوره گردیده است. افزایش قابل ملاحظه هزینه مالی حاکی از مشکلات بانک در تأمین نقدینگی مورد نیاز از منابع خود بانک و در نتیجه روی آوردن به منابع گران قیمت به صورت استقراض از بانک مرکزی و یا سایر بانک هاست. از طرف دیگر همانطور که اشاره شد هزینه مطالبات مشکوک الوصول طی دوره سه ماهه پوشش ناچیزی داشته و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز با افت شدید همراه بوده که به نظر کمتر از واقع لحاظ شده است. بنابراین با توجه به افزایش هزینه های مالی و همچنین تحقق هزینه مطالبات مشکوک الوصول مطابق با پیش بینی امکان تعدیل منفی دیگر در سودآوری این بانک دور از ذهن نیست.

 

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد توسعه معدنی و صنعتی صبا نور
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 20 مهر 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر