تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۲ مهر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

شنبه ، 25 مهر 1394 ، 10:02

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

طبق انتظار و پیش بینی اکثر گروه ها و نمادها بخصوص گروه های بزرگ با افزایش تقاضا و حجم مناسب، معاملاتی مثبت همراه با صف خرید را تجربه نمودند. خبر بسیار مهم و تاثیر گذار رئیس جمهور در سخنرانی دیشب ؛ مبنی بر کاهش نرخ سپرده قانونی از 13 درصد به 10 درصد که موجب جهش نقدینگی و آزاد شدن منابع بانک ها خواهد شد و در نهایت به تعدیلات مثبت آنها و خروج از رکود فراگیر کشور ختم می شود، دلیل بازار سراسر سبز امروز بود.

اما در اواخر بازار با عرضه های حجم دار اکثر گروه ها و نمادهای بزرگ شاهد عقب نشینی محسوس خریداران و تعادل بیشتر آنها بودیم که در این بین گروه قطعه سازها نوسانات منفی بیشتری را تجربه نمودند. نماد خاور جهت برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره، در انتهای بازار با معاملاتی منفی، متوقف شد. کاهش نرخ سپرده قانونی برای بانک‌های منضبط، کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی، تزریق 7500 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی، اختصاص 20 درصد منابع جدید بانک‌ها برای اعطای تسهیلات خرید کالای بادوام، تعیین تکلیف بدهی دولت به پیمانکاران از جمله محورهای بسته خروج از رکود دولت است که توسط رئیس جمهور مطرح شد(فارس).
گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری نیز اکثرا مثبت دنبال شدند که در این بین وبهمن، اعتلا، وخاور، سدبیر و وصندوق از معدود نمادهای منفی گروه های مذکور بودند و بقیه همسو با کل بازار پرتقاضا و مثبت دنبال شدند همچنین صف خرید و معاملات مثبت نمادهای وسینا و وتجارت نمایان تر بود.
گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی، نیز اکثرا مثبت و پرتقاضا دنبال شدند و از معدود نمادهای منفی آنها می توان به شپلی، شیران، شدوص، شفارار، شنفت و شبریز اشاره نمود همچنین معاملات مثبت و پرتقاضای نمادهای شاوان و مارون نمایان تر بود. نماد پارسان پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه با رشد حدود 6.5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.
در گروه های فلزی و معدنی، از نمادهای منفی می توان به فزرین، کروی، کمنگنز، کدما، کبافق و سنگ آهنی های کچاد و کگل اشاره نمود. بقیه هم گروهی ها اکثرا پر تقاضا و مثبت دنبال شدند. در بازارهای جهانی فلزات گران بها با رشد چشمگیر، نفت و فلزات پایه بدون تغییر خاصی پی گیری شدند. انتشار اخبار منفی از اقتصاد چین و همچنین عدم اجرای سیاست های افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از دلایل نوسانات محدود مذکور می باشد. پیش بینی می شود جو احتیاط سرمایه گذاران همچنان تا اواخر سال جدید میلادی ادامه داشته باشد.
گروه های ساختمانی و سیمانی، اکثرا مثبت و پرتقاضا شروع شدند که گروه سیمانی درصدر تقاضا همراه با صف خرید و گروه ساختمانی اکثرا متعادل با گرایشی منفی به کار خود پایان دادند. توافق با افزایش وام مسکن تا سقف 100 میلیون تومان، شایعه تزریق 7500 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی در آینده نزدیک ؛ در کنار ریزش های قیمتی و p/e پایین و صدور سیگنال های خرید کوتاه مدتی شاخص های تکنیکال ؛ از دلایل اقبال گروه های مذکور می باشد.
در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای مبین، فاراک، تپمپي، لسرما، بموتو، بسویچ، لبوتان و بالبر منفی بودند و بقیه اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند که در این بین معاملات مثبت نمادهای فاذر و بکام نمایان تر بود. بررسی آمار 22 ساله تولید برق نیروگاه های حرارتی ایران نشان می‌دهد که به طور متوسط هر سال فقط 0.26 درصد راندمان نیروگاه‌ها در کشور ما افزایش می یابد. متوسط بازده نیروگاه‌های حرارتی ایران در سال 1370 شمسی 31.2 درصد بود که این رقم با گذشت 22 سال در سال 1392 شمسی به 37 درصد رسید. به عبارتی در این 22 سال، متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور فقط 5.8 درصد افزایش داشته که سهم هر سال به طور میانگین 0.26 درصد می‌شود(تسنیم).

گروه بتا منفی قندی اکثرا معاملاتی منفی و همراه با افت قیمتی را تجربه نمودند اما بواسطه جو مثبت کلی بازار از فشار فروش کمتری برخوردار بودند و با تعادل بیشتری به کار خود پایان دادند. نماد قشهد جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي و هم چنین عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص اصلاح اساسنامه، متوقف شد. گروه های بنیادی محور دارویی و آی تی نیز اکثرا مثبت دنبال شدند و تعدیل مثبت 14 درصدی دفرا عمدتا به دلیل کاهش هزینه های مالی و افزایش 10 درصدی نرخ محصولات رشد قیمتی و صف خرید آنرا در پی داشت. تهران دارو با نماد دتهران که از اسفند ۹۲ تا شهریور امسال بازدهی خیره کننده ۵۳۳ درصدی ( از ۵۰۰ به ۳۰۰۰ تومان) داشته است ؛ برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته را در پیش گرفته است تا همچنان کام سهام داران خود را شیرین نماید(بورس پرس). در گروه کانی های غیر فلزی سهم تازه وارد کتوکا بعد از شروعی مثبت، متعادل و منفی به کار خود پایان داد. نماد کفپارس همچنان با صف خرید، کمرجان و کرازی صف فروش و بقیه اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند.
در پایان دادوستدهای امروز شاخص کل با رشد 537.61 واحدی متاثر از نمادهای پارسان، وبملت، وتجارت و مارون به ارتفاع 61,972 واحدی رسید. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها ؛ علی رغم رشد حجم دادوستدها ؛ همچنان استمرار مثبت ها با اما اگرهایی مواجه می باشد و فقط خرید سهام بنیادی توجیه پذیر می باشد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۲۲ مهر ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد پست بانک ◄

مطالب مرتبط
بنر