اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۹ مهر ۹۴

يكشنبه ، 26 مهر 1394 ، 10:09

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

پتروشیمی زاگرس

شرکت طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 ؛ با سرمایه ای معادل 2،400 میلیارد ریال مبلغ 1،671 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی نموده و 65 درصد مبلغ پیش بینی شده را محقق ساخته است.این رقم نسبت به مشابه سال قبل از آن 26 درصد افت داشته است.
فروش طی دوره 6 ماهه بالغ بر 15،164 میلیارد ریال بوده و 57 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.هم چنین این رقم نسبت به مشابه سال گذشته با 4 درصد افت همراه شده است.
نکات با اهمیت :
•    مقدار تولید محصولات شرکت طی دوره شش ماهه نسبت به بودجه و مشابه سال 93 در نمودار زیر نشان داده شده است: (ارقام به هزار تن) متانول 56 درصد  بودجه و بخار 50 درصد بودجه را طی دوره شش ماهه پوشش داده است.

 


•    مقدار فروش محصولات شرکت نیز  طی دوره شش ماهه نسبت به بودجه و مشابه سال 93 در نمودار زیر نشان داده شده است: (ارقام به هزار تن) متانول 53 درصد و بخار 30 درصد مقدار فروش پیش بینی شده را طی دوره شش ماهه پوشش داده است.

 


•    میانگین نرخ فروش متانول که 99 درصد مبلغ فروش بودجه را تشکیل می دهد طی دوره شش ماهه اول سال برابر با 10،004 ریال بر کیلوگرم  بوده در حالیکه در بودجه به مبلغ 9،213 ریال به کیلوگرم لحاظ شده است.با درنظر گرفتن نرخ تسعیر 33،500 ریال برای هر دلار نرخ های فروش به صورت جدول زیر می باشد : (ارقام دلار به تن)

 



•    حال اگر مقدار فروش شش ماهه باقیمانده و هم چنین نرخ تسعیر ارز را مشابه بودجه فرض کنیم با قرار دادن نرخ فعلی متانول به تعدیل منفی 199 ریالی بر روی هر سهم شرکت می رسیم.
•    شرکت در پیش بینی سال 94 نرخ خوراک را 2673 ریال در نظر گرفته که با نرخ دلار 28,500 ریال حدود 9 سنت خواهد بود. در صورتی که مقدار مصرف گاز خوراک را مطابق پیش بینی، نرخ دلار جهت تسعیر مبلغ گاز خوراک را 28,500 ریال و نرخ گاز خوراک را 13 سنت به ازی هر متر مکعب در نظر بگیریم مبلغ (1,053 ریال ) از سود شرکت کاسته خواهد شد.
نتیجه گیری :
بررسی تولید و فروش دوره شش ماهه اول شرکت نشان از روند مناسب آن مطابق با بودجه اعلامی می باشد. اما آنچه فروش  و سود شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد نوسانات نرخ جهانی متانول می باشد که به جهت افتی که در آن صورت گرفته می تواند موجب تعدیل منفی شرکت گردد. البته از طرف دیگر  باید در نظر داشت نرخ  دلار در حال حاضر حدود 34,800 ریال و از نرخ تسعیر دلار در بودجه بالاتر است در نتیجه در صورت تثبیت در نرخ های فعلی، اثر منفی کاهش نرخ متانول جهانی بر پیش بینی سود شرکت کمرنگ تر خواهد شد. از طرف دیگر قطعی نبودن نرخ گاز خوراک و سوخت برای سال 94 مبلغ بهای تمام شده بودجه را نیز با تردید همراه می کند. قابل ذکر است که شرکت در بودجه خود نرخ خوراک را کمتر از 13 سنت دیده است و در صورتی که نرخ خوراک 13 سنت لحاظ شود تعدیلات دیگری در سود شرکت خواهیم بود.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال شاخص انبوه سازی
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۵ مهر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر