اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 4 آبان 94

سه شنبه ، 5 آبان 1394 ، 14:36

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

الکتریک خودرو شرق

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 315 میلیارد ریال به مبلغ 11 ریال اعلام کرده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 90 درصد تعدیل منفی همراه شده است.طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 45 درصد این مبلغ محقق شده است.
از دلایل تعدیل منفی شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1) افزایش 80 درصدی هزینه های مالی و رسیدن آن به مبلغ 108 میلیارد ریال
2) افزایش 102 درصدی سایر هزینه های عملیاتی و رسیدن آن به مبلغ 40 میلیارد ریال
نکات با اهمیت :
•    فروش شرکت نسبت به پیش بینی قبل 15 درصد افت داشته و به مبلغ 1،759 میلیارد ریال دیده شده ؛ این در حالی است که بهای تمام شده با 17 درصد کاهش به مبلغ 1،563 میلیارد ریال برآورد شده است تا نهایتا سود ناخالص با 10 درصد رشد به مبلغ 196 میلیارد ریال برسد. در پی این افزایش، حاشیه سود ناخالص از 9 درصد در پیش بینی قبل به میزان 11 درصد در پیش بینی فعلی رسیده است.
•    محصول شرکت دسته سیم انواع خودرو می باشد. مقدار تولید و فروش این محصول در مقایسه با پیش بینی قبل و هم چنین دوره شش ماهه اول سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به عدد) مقدار تولید و فروش شرکت نسبت به بودجه قبل با افت 15 درصدی همراه شده است.طی دوره شش ماهه 50 درصد مقدار تولید و 48 درصد مقدار فروش بودجه محقق شده است.گفتنی است که مقدار تولید و فروش دوره شش ماهه نسبت به مشابه سال قبل به ترتیب 10 درصد و 15 درصد افت را تجربه کرده است.

 


•    متوسط نرخ فروش محصول شرکت در مقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماهه اول سال در جدول زیر نشان داده شده است : (ارقام ریال به عدد)

 



•    73 درصد مبلغ بهای تمام شده در بودجه را مواد مصرفی تشکیل می دهد.در پی کاهش تولید و فروش مقدار مواد مصرفی نیز با کاهش همراه شده است.طی دوره شش ماهه 50 درصد مبلغ بودجه پوشش داده شده است.51 درصد مواد مصرف بودجه را انواع سیم و کابل و 21 درصد آن را نیز انواع اتصالات فلزی تشکیل داده است.انواع سیم و کابل با 6 درصد رشد در نرخ مصرف نسبت به بودجه قبل همراه شده ؛ در حالی که انواع اتصالات فلزی با 11 درصد کاهش نسبت به بودجه قبل لحاظ شده است.
•    هم چنین 66 درصد مواد مصرفی طی این دوره از داخل و مابقی از خارج تهیه شده است.جهت تامین مواد اولیه از خارج مبلغ 5.2 میلیون یورو هزینه صورت گرفته که با نرخ 36،165 ریال به ازای هر یورو تسعیر شده است.
•    بزرگترین مشتری شرکت، ساپکو می باشد نمودار زیر مشتریان اصلی شرکت را براساس اطلاعات سال مالی 93 نمایش می‌دهد.

 

 




نتیجه گیری :
بررسی تولید و فروش شرکت طی دوره شش ماهه نشان از افت آن نسبت به سال قبل و هم چنین بودجه در نظر گرفته شده دارد. همانطور که از نمودار مربوط مشتریان اصلی شرکت مشخص است. عمده فروش شرکت مربوط به محصولات پژو، سمند و پراید می باشد. سایپا در پیش ینی جدید خود تولید محصول پراید را حدود 11درصد و تولید محصول تیبا حدود 7درصد کاهش داده است. بنابراین با افت تولید در برخی محصولات شرکت های خودرویی، فروش شرکت در پیش بینی جدید با کاهش همراه گردید.
از طرف دیگر نرخ مواد مصرفی شرکت به جهت کاهشی که در نرخ فلزات طی شش ماهه ابتدای سال رخ داده است ؛ با کاهش همراه شده است و در پی آن بهای تمام شده با افت همراه شده است که نهایتا نیز منجر به افزایش سود ناخالص نسبت به پیش بینی قبلی گردیده است.  اما در نهایت این اثر مثبت در پی افزایش هزینه های آن به خصوص هزینه های مالی سنگین از بین رفته و شرکت را با تعدیل منفی سنگین 90 درصدی در سود خالص همراه ساخته است. افزایش هزینه مالی حاکی از عدم دریافت به موقع مبلغ فروش از شرکت های خودرویی است که نهایتا شرکت را به دریافت تسهیلات جهت تآمین سرمایه در گردش سوق می دهد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد شاخص کل
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 4 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر