اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 17 آبان 94

دوشنبه ، 18 آبان 1394 ، 10:52

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

فولاد هرمزگان

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ با سرمایه ای معادل 15،000 میلیارد ریال به ازای هر سهم مبلغ (89) ریال زیان اعلام نموده است. این در حالی است که در پیش بینی قبلی به ازای هر سهم مبلغ 49 ریال سود اعلام نموده بود.  هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 40 درصد این مبلغ (معادل 36 ریال زیان) محقق گردیده است.
از دلایل تعدیل منفی شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1) فروش به میزان 53 درصد افت پیدا کرده و مبلغ 7،855 میلیارد ریال برآورد شده ؛ این مورد در کنار کاهش 45 درصدی بهای تمام شده و رسیدن آن به مبلغ 8،166 میلیارد ریال ؛ منجر به کاهش 116 درصدی سود ناخالص شرکت گردیده است.حاشیه سود ناخالص نیز از 12 درصد در بودجه قبل به میزان (4-) درصد در بودجه فعلی تغییر یافته است.
2) کاهش سایر درآمدهای عملیاتی به میزان 15 درصد و رسیدن آن به مبغ 140 میلیادر ریال
نکات با اهمیت :
•    ترکیب فروش محصولات شرکت براساس مبلغ فروش بودجه در نمودار زیر نشان داده شده است؛ 94 درصد آن از محل فروش اسلب داخلی و 6 درصد آن نیز از محل فروش اسلب خارجی پیش بینی شده است.

 


•    مقدار تولید پیش بینی شده شرکت به تفکیک محصولات آن در مقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماهه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است: (ارقام به تن) مجموع تولیدات شرکت به میزان 2.8 میلیون تن برآورد شده که نسبت به بودجه قبل 9 درصد افت را نشان می دهد. هم چنین تولید دوره شش ماهه با پوشش 44 درصدی بودجه  به میزان 1،283 هزار تن بوده که نسبت به مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش پیدا کرده است.

 


•    مقدار فروش شرکت نیز به تفکیک محصولات آن در مقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن) مجموع فروش پیش بینی شده برای سال 94 به میزان 662 هزار تن می باشد که نسبت به بودجه قبل 48 درصد کاهش را نشان می دهد. مقدار فروش دوره شش ماهه ابتدایی سال با پوشش 45 درصدی بودجه به میزان 302 هزار تن بوده که نسبت به مشابه سال گذشته 60 درصد افت داشته است.

 



•    89 درصد مبلغ فروش دوره شش ماهه اول از محل فروش داخلی بوده است و مبلغ 3,388 میلیارد ریال از این محل درآمد کسب نموده است. 
•    میانگین نرخ فروش محصولات شرکت نسبت به بودجه قبل و هم چنین شش ماهه محقق شده در جدول زیر نشان داده شده است : (ارقام ریال به تن) در بودجه فعلی نرخ اسلب داخلی که حجم عمده فروش شرکت را به خود اختصاص می دهد اندکی کاهش و اسلب صادراتی هم با افت قیمتی نسبت به بودجه قبل همراه شده است.

 

ا

•    روند قیمتی هر تن از این محصول در بورس کالا در نمودار زیر نمایش داده شده است.

 

 

•    42 درصد مبلغ بهای تمام شده در بودجه را مواد مصرفی تشکیل می دهد.95 درصد مبلغ مواد مصرفی نیز مربوط به گندله داخلی و خارجی می باشد که سهم گندله داخلی 67 درصد و گندله خارجی 28 می باشد. متوسط نرخ گندله داخلی با 6 درصد کاهش نسبت به بودجه قبل به مبلغ 2،853،124 ریال به ازای هر تن لحاظ شده است. طی دوره شش ماهه نیز متوسط نرخ این ماده مصرفی 2،918،836 ریال به ازای هر تن بوده است. نرخ هر واحد گندله خارجی هم از 4،063،331 ریال به 3،811،192 ریال در بودجه فعلی رسیده است و در شش ماهه هم نرخ هر واحد 4،077،746 ریال به ازای هر تن بوده است.


نتیجه گیری :
اگر چه مقدار تولید شرکت در 6 ماهه اول سال مطلوب بوده است اما با توجه به فروش ناموفق محصولات، شاهد زیان عملیاتی شرکت هستیم. اگر چه نرخ مواد مصرفی نیز با کاهش همراه بوده اما رکود در بازار فروش، این مزیت را از بین برده است. نکته قابل ذکر، کاهش 13 درصدی نرخ فروش اسلب داخلی می باشد که در کنار کاهش مقداری فروش موجبات تعدیل منفی سود هر سهم را فراهم کرده است. همچنین قیمت های بورس کالا نشان از کاهش نرخ های محصولات در طی ماه های گذشته دارد که ادامه این روند و یا ثبات در نرخ های فعلی شرایط شرکت را سخت تر خواهد کرد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد بانک تجارت
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 17 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر